שיעור האבטלה עלה ל-4.3%, הרמה הגבוהה ביותר מאז נובמבר 2021

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראים כי הייתה ירידה של כמעט אחוז שלם בשיעור המועסקים מכלל האוכלוסייה בישראל, מ-61.2% ל-60.3% • האבטלה הגיעה לשפל של 3.1% באפריל 2022, ומאז נמצאת במגמת עלייה

לשכת התעסוקה בת''א / צילום: שירות תעסוקה
לשכת התעסוקה בת''א / צילום: שירות תעסוקה

הלמ"ס פרסמו היום (ב') את נתוני האבטלה לחודש אוקטובר 2022, ובו נתונים מדאיגים: שיעור הבלתי מועסקים מכוח העבודה (שיעור האבטלה) עלה מ-3.9% בחודש ספטמבר ל-4.3% באוקטובר. אנשים לא רק הגיעו לאבטלה, אלא חלקם התייאשו מחיפוש עבודה. זה הוביל לירידה של שיעור התעסוקה, כלומר שיעור המועסקים מכלל האוכלוסייה, מ-61.2% ל-60.3%, כלומר ירידה של כמעט אחוז שלם.

בין צוקרברג לדרעי: האתגרים הכלכליים של הממשלה החדשה | טור סופ"ש
המרחק כן קובע: הפקקים הפכו לשיקול מרכזי בבחירת מקום עבודה | ניהול וקריירה 
הבכיר שפיצח למה עוזבים את מקום העבודה ואיפה לא נראה התפטרות שקטה | ראיון

נראה שאדי הדלק של היציאה ממשבר הקורונה מתחילים להסתיים: האבטלה הגיעה לשפל של 3.1% באפריל 2022, ומאז היא נמצאת במגמת עלייה. אבטלה של 4% עדיין נחשבת נמוכה, וכוללת גם אנשים שנמצאים במעבר בין עבודות ולא בהכרח כאלה שממש לא מצליחים למצוא עבודה. ובכל זאת, העובדה שבחצי השנה האחרונה שיעור האבטלה עלה ב-1.2% עשויה להצביע על האטה כלכלית ביחס לתקופת ההתאוששות ממשבר הקורונה.

אינדיקציה נוספת לכך היא צמצום העודף התקציבי, שהתבטא בגירעון של 3 מיליארד שקל בחודש אוקטובר - שיעור הגירעון החודשי הגרוע ביותר בשנת 2022. זאת בניגוד למגמה שאפיינה את תחילת השנה של עודף תקציבי ניכר וצמיחה כלכלית מעל הצפוי. סיבה נוספת לעליית האבטלה יכולה להיות עליות הריבית במשק, שמטרתן לרסן את הצריכה ואת המינוף, זאת כדי לרסן את האינפלציה. אך השלכה נוספת לכך עשויה להיות עליית האבטלה בטווח הקצר.

בארה"ב, לעומת זאת, האבטלה נמצאת במצב יציב יחסית, וזו ירדה מ-3.7% באוגוסט ל-3.5% בספטמבר ועז עלתה שוב ל-3.7% באוקטובר. באירופה עדיין אין נתוני אבטלה לגבי חודש אוקטובר, אך אלו ירדו קלות מ-6.7% באוגוסט ל-6.6% בספטמבר.