בתעשיית הקריפטו יש מי שרוצים לראות את מייסד FTX סם בנקמן־פריד בכלא

תעשיית הקריפטו במתח אחרי קריסת הבורסה FTX של סם בנקמן-פריד, שהותירה המוני משקיעים מתוסכלים • "היא לא קרסה ביום אחד - התרמית והפונזי התגלו ביום אחד, ויש הבדל גדול", אומר שי דתיקה מנכ"ל INX

סם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, CNBC
סם בנקמן-פריד, מייסד ומנכ''ל בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, CNBC

50 אלף איש השתתפו אתמול בלייב טוויטר של צ'אנגפנג ז'או, מייסד בורסת בייננס, בניסיון להבין עד כמה עמוקים יהיו גלי ההדף מאירוע קריסת הבורסה המתחרה FTX של היזם סם בנקמן-פריד.

מי ילחץ על הבלמים? הקריסה שמלמדת - לפעמים מנהלים הם הסיכון הגדול ביותר לחברות 
אפילו קרנות הענק נפלו: מאחורי קריסת בורסת הקריפטו השנייה בגודלה בעולם | ניתוח 
"טעיתי. ההיבריס כאן היה יוצא דופן, ואני מתנצל": הגאונים הכלכליים הותירו שובל של הריסות | פרשנות

לא בטוח שצ'אנגפנג עצמו שיער לאן יוביל אותו ציוץ שהוציא לפני שבוע וחצי, שלפיו בייננס מתכוונת לסגור את הפוזיציה שלה ב-FTX, ציוץ שהחל לגלגל את שרשרת האירועים שהובילה לקריסה.

אתמול חזרו המשתתפים על כך שהאמון נשבר, שאי אפשר לדעת בכלל האם המטבעות שמגבים את הבורסות השונות שווים משהו. הם ניסו להבין מה עומד מאחרי המטבע של ביינננס, ה-BNB, שלמעשה הוא המקביל של מטבע ה-FTT שקרס (התשובה של ז'או: "כל העסקים שלנו"), האם בייננס צפויה להיפגע (התשובה של ז'או: "יש בפלטפורמה שלנו מאות השקעות, אני לא יודע את המצב של כל השקעה והשקעה, אבל בגדול העסק יציב"), ובעיקר ניסו לפרוק תסכול רב מהתעשייה.

גם מייסד הבורסה קריפטו.קום, שלאחר קריסת FTX משכה את תשומת הלב של המשקיעים, עלה בסדרת ציוצי הרגעה, וציין שהוא בטוח שנוכח המשיכות מהבורסה, החוזק של מאזן קריפטו.קום דווקא יתגלה. 

"הלכו ל-FTX דווקא כי לא רצו הרפתקאות"

בנקמן-פריד עצמו, בראיון קצר ותמציתי לניו יורק טיימס ממקום מחבואו, ציין שהיו כשלים, שהוא גדל מהר מדי, שהוא היה צריך להקשיב לאנשים שייעצו לו לא לרכוש חברות. אבל בדומה, אגב, למייסדים של חברות אחרות שכשלו מתחילת 2022, נדמה שהוא לא מבין עד הסוף את הבעיה העמוקה והשורשית של תעשיית הפיננסים המבוזרת: כך פשוט לא מנהלים כספי ציבור.

התעשייה בישראל עוקבת בדריכות אחרי מה שתהיה אחת הפרשות שיעצבו את עולם הקריפטו בשנים הבאות. "אחד הנזקים הקשים ביותר לתעשייה מפרשת FTX הוא שקהל הלקוחות שלה היו אנשים פשוטים, שזהו המפגש הראשוני שלהם עם עולם הקריפטו, והם הלכו ל-FTX דווקא כי הם לא רצו הרפתקאות", מציין אלי מיזרוח, מנכ"ל בית ההשקעות בנכסים דיגיטליים, סילבר קסטל.

"הטיף על כך שהוא יכול לפקח על עצמו"

שי דתיקה, מנכ"ל ומייסד חברת המסחר בנכסים דיגיטליים INX, אומר כי "רק לפני מספר שבועות סם בנקמן-פריד העיד בקונגרס והטיף על כך שאין צורך ברגולציה והוא יכול לפקח על עצמו בזמן שהוא גר בארמון בבהאמס עם שותפים ללא כל שקיפות, וראו היכן החברה נמצאת כיום.

שי דתיקה / צילום: איל יצהר
 שי דתיקה / צילום: איל יצהר

"חשוב לציין כי האימפריה של FTX לא קרסה ביום אחד, אלא התרמית והפונזי התגלו ביום אחד, ויש בכך הבדל גדול. שוב מתברר שהתעסקות עם כספי לקוחות מחייבת רגולציה ופיקוח, בייחוד כשמדובר בשיטה ובטכנולוגיות חדשות.

"במקרה זה גם היו מעורבים יחסי ההון-שלטון שסם בנקמן-פריד נהנה מהם מעצם זאת שהוריו פרופסורים למשפטים ויועצים לממשל, ולכאורה קירבו אותו לרגולטורים ולמיינסטרים", מוסיף דתיקה. "הבורסה הייתה מקום המסחר ובנוסף הייתה קסטודיאן (שמירה על כספי לקוחות) ועושת השוק - קרי סוחרת עבור עצמה בבורסה של עצמה, הוא אומר.

"יש צורך מובהק בהפרדה לשלושה גופים בלתי תלויים עם בעלויות שונות. הדבר משול לכך שנפקיד כסף בבנק, לאחר מכן הבנק ילך לשחק רולטה בקזינו - אם ירוויח ייקח לעצמו ואם יפסיד 'יתנצל' באופן מכובד בפני הלקוחות שנשארו ריקים מכל".

לדעת דתיקה, האירועים בשוק מחייבים העברת מסר ברור: "מדובר במגדל כספים שקרס. כולם הפקידו, קנו והלוו אחד מהשני. לונה קשור לצלזיוס שקשור לוויאג'ר שקשור ל-3AC שקשור ל-FTX שקשור לאלמידה שקשור להבא שבקרוב יקרוס, וכך כדור השלג נמס והתרסק.

"אם סם בנקמן-פריד לא ילך לשנים רבות לכלא כמו מיידוף, המסר יהיה בעייתי ויפתח פתח לבאות. הזוי לראות שברגעים אלו, במקום שיהיה עצור, הוא יושב באיזה חדר בבהאמס עם הטלפון ומוחק טוויטים והודעות טלגרם ומשבש חקירה".

"רגולציה מחמירה וחזרה לדברים פשוטים יותר"

"אנחנו צפויים לראות שתי מגמות שיובילו הלאה את עולם הקריפטו", אומר חן ארד, מייסד ו-COO בסולידוס לאבס, שעוסקת בזיהוי מניפולציות במטבעות דיגיטליים. "הראשונה, בורסות וגופים שהם ריכוזיים במהותם, יזכו לרגולציה מאוד מחמירה. והשנייה, אנחנו נחזור לדברים יותר פשוטים, דוגמת הביטקוין", הוא מציין.

"בואו לא נשכח מדוע התפתחה תעשיית הקריפטו: ב-2008 ראינו את הקריסות של כל הנכסים הפיננסיים שהיו מורכבים, לא שקופים, מאוד ריכוזיים. רצינו ביזוריות, רצינו פלטפורמה שקופה שניתן דרכה לראות העברות, אבל בסוף הגענו לאותו מצב: גופים ריכוזיים, ותרגילים פיננסיים שרחוקים מנכס בסיס. יש כעס גדול שזה הכיוון שאליו הלכה התעשייה, ועכשיו היא תחזור למקומות הפשוטים".

"אין ארוחות חינם", אומר עו"ד גיא סרוסי, המתמחה במטבעות קריפטו. "מציעים לכם תשואות גבוהות בזמן קצר - מדובר בוודאות בהשקעה ברמת סיכון גבוהה. ככל שאתם מוכנים לשאת בסיכון, אל תתפתו לסכן את כל חסכונותיכם בהשקעה מסוג זה. ואם החלטתם להשקיע בבורסת קריפטו, העדיפו לפעול בבורסה הנתונה לפיקוח רגולטורי רציני".

נפילת חברות הקריפטו משנה את עולם הפירוקים

הנפילות של חברות הקריפטו מעלות אתגרים חדשים ושאלות לא מוכרות, כאשר יש צורך לחלק את נכסיהן בין הנושים השונים של החברה (וכרגע, ההערכות הן של-FTX יש בערך מיליון נושים). כאשר חברה מגיעה למצב כזה, היא נמצאת בנקודה שבה ההתחייבויות שלה גבוהות מהנכסים שברשותה, והנושים השונים מקבלים את חלקם לפי דיני הנשייה, שהתפתחו במשך שנים ארוכות.

ואולם, נפילות של חברות קריפטו מאתגרות את דיני הנשייה האלו. אחת הסוגיות המעניינות שיצטרכו לעמוד במבחן היא העדפת נושים אסורה - מצב שבו חברה נמצאת במצב שבו לא תוכל לפרוע את כל התחייבויותיה, ומשתמשת במשאביה כדי לפרוע חלק מהם.

בעולם הקריפטו, הסיפור מעט מסתבך. מדוע? חלק מההלוואות נלקחות מפלטפורמות קריפטו מבוזרות. בהלוואות אלו, יש תנאי שקבוע בתוך חוזה חכם - שמתקיים באופן אוטומטי - "מרג'ין קול".

בתמורה להלוואה, הלווה מפקיד בטוחה. כאשר השווקים יורדים ושווי הבטוחה יורד מתחת לרף שנקבע בחוזה החכם, הלווה צריך להשלים בטוחות, או שהחוזה החכם מוכר את הבטוחה בשוק. בתחילת המשבר, חברות שלא השלימו את הבטוחות, המרג'ין קול הופעלו בשוק יורד, ופעם אחר פעם, השוק כולו נכנס לסחרור ולירידות חדות, כאשר המטבעות שניתנו כבטוחה נזרקו לשוק מוצף מוכרים ללא ביקוש.

לכן אנו רואים כעת שחברות קודם כל משלימות בטוחות לפלטפורמות ההלוואות המבוזרות, אבל עושות זאת כאשר הן יודעות שהן במצב שבו אין להן די נכסים לעמוד בהתחייבויותיהן, רק כדי שלא להיכנס לסחרור הזה.

האם הן לא ביצעו העדפת נושים? הן העבירו עוד כסף לחלק מהנושים, כאשר אין להן די כסף לכלל הנושים. בפועל, צריך לשים לב שנוצרה העדפה להעברת כספים לפלטפורמות הלוואות מבוזרות בגלל מנגנון החוזה החכם שמופעל ללא שיקול דעת, על פני עמידה בהתחייבויות ממלווים קלאסיים, שאיתם ניתן לדבר ולהגיע להסכמות.