היועמ"שית בצעד נדיר: עתרה לבג"ץ נגד בית הדין הרבני לערעורים

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, עתרה לבג"ץ בטענה כי בתי הדין הרבניים חורגים מסמכותם • העתירה מגיעה לאחר שבית הדין הרבני הגדול קבע כי לבתי הדין הרבניים יש סמכויות פיקוח על הקדשות דתיים • עד כה נמנעו היועצים המשפטיים לממשלה לערב את בג"ץ

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה / צילום: איל יצהר
היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה / צילום: איל יצהר

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, עתרה לבג"ץ נגד בית הדין הרבני לערעורים, בטענה כי בתי הדין הרבניים חורגים מסמכותם על-פי חוק.

הפרקליטות מסכמת את 2021: כמה כסף חולט מעבריינים?
לא הכול נוצץ: הקשיים שמאחורי מבול המיזוגים בשוק עריכת הדין
הפסד לשלמה אליהו: חברה בבעלותו תשלם 6.5 מיליון שקל לעורכי הדין שייצגו אותו

מדובר במחלוקת ותיקה בין בתי הדין לבין משרד המשפטים, אולם עד כה נמנעו היועצים המשפטיים לממשלה לערב במחלוקת את בג"ץ. כעת, בצעד חריג במיוחד, עתרה היועמ"שית בעצמה נגד בית הדין הרבני.

לטענתה, בית הדין הרבני הגדול שגה בכך שקבע בפסק דינו כי לבתי הדין הרבניים יש סמכויות פיקוח על הקדשות דתיים. לטענת בית הדין הגדול, בתי הדין מוסמכים לא רק ליצור הקדש ולנהל אותו פנימית, אלא סמכויותיו כוללות גם סמכויות רגולטוריות לפקח על אותם הקדשות חרף סמכותו של רשם ההקדשות. לטענת בהרב-מיארה, פסק הדין של בית הדין לערעורים - דינו להתבטל.

בנוסף, לטענת בהרב-מיארה, בית הדין שגה בכך שהורה לכל נאמני ההקדשות הדתיים שלא להיענות לדרישת רשם ההקדשות ולא לרשום את ההקדשות בפנקס ההקדשות הציבוריים המתנהל על-פי דין.

עו"ד בהרב-מיארה ביקשה מבג"ץ צו ביניים שיורה על הקפאת המצב הקיים. כלומר, שעד להכרעה בעתירה לא יחול שינוי בהיבטי רישום הקדשות דתיים, כך שלא יתבצע רישום של הקדשות ציבוריים-דתיים על-ידי הנהלת בתי הדין הרבניים או מטעמם, ובכלל זה לא תתבצע פנייה מטעם בתי הדין הרבניים לרישומם של הקדשות במרשם חסרי היישות ברשות המסים, כאמור בהחלטה המשלימה של בית הדין הרבני, ולצד זאת לא יינקטו צעדים לאכיפת רישומם של הקדשות ציבוריים-דתיים אצל רשם ההקדשות.