אריה דרעי | פרשנות

העתירות בדרך: המכשולים המשפטיים במינוי אריה דרעי לתפקיד שר

למרות הפרסומים לפיהם משרת שר האוצר כבר הוצעה לדרעי, נתניהו טרם פנה ליו"ר ועדת הבחירות כדי לבקש לקבוע כי אין קלון במעשיו של יו"ר ש"ס • כך או כך, הסוגיה צפויה להגיע לבג"ץ

יו"ר ש"ס, אריה דרעי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו"ר ש"ס, אריה דרעי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בשבוע האחרון נמשך המשא-ומתן הקואליציוני, ועולות האפשרויות האם יו"ר ש"ס אריה דרעי יהיה שר האוצר, שר הפנים או שר הביטחון. למרות שלפי הפרסומים בנימין נתניהו הציע את משרת שר האוצר לדרעי שגם קיבל את ההצעה, נתניהו עוד לא פנה ליו"ר ועדת הבחירות כדי לבקש לקבוע כי אין קלון במעשיו של דרעי, קביעה שתפלס לו את הדרך למינוי. 

אריה דרעי בדרך לאוצר? הודיע רשמית לנתניהו שהוא מעוניין בתפקיד 
מסלול עוקף בג"ץ? דרעי ונתניהו שוקלים דיל שאפתני במיוחד | בלעדי
יו"ר ועדת הבחירות הניח את התשתית לפסילת דרעי מלכהן כשר 
אחרי שהתפטר מהכנסת: אריה דרעי הודה והורשע בעבירות מס
הרשעה בפלילים סוגרת את הדלת לשערי הכנסת? כך זה נגמר בפעמים הקודמות

הסוגיה צפויה להגיע לבג"ץ במוקדם או במאוחר. התנועה לאיכות השלטון והתנועה לטוהר המידות כבר נערכות להגשת עתירות. אם המינוי לא יובא בפני יו"ר ועדת הבחירות - תוגש עתירה. אם המינוי יאושר - גם צפויה עתירה. ה

יום (ה') שלחה התנועה לטוהר המידות מכתב לנתניהו, בו היא דורשת שיפנה ליו"ר ועדת הבחירות שיבחן את מינויו של דרעי. עוד נטען במכתב כי גם אם לא ייקבע כי יש קלון, מינויו של דרעי, שהורשע מספר פעמים, הוא בלתי סביר באופן קיצוני, ובפרט כאשר מדובר במינויו לשר האוצר.

רק לפני שבעה חודשים הסתיים משפטו של דרעי על עבירות מס. דרעי סבל מעינוי דין שנמשך שבע שנים, שכללו חקירה ארוכה וסחבת, ובסיומה הורשע בהסדר טיעון בשתי פרשות מס. הוא הודה בסיוע לדיווח באופן חסר למס הכנסה, ולכן מס הרכישה ששילם אחיו היה נמוך מכפי שדורש החוק. הוא גם הודה כי נמנע מלדווח על הכנסה בגובה של כחצי מיליון שקל.

בשנת 1999 הורשע דרעי בקבלת שוחד מישיבה לשם קידום ענייניה, בגינה ריצה שלוש שנות מאסר. בשנת 2003 הוא הורשע בהפרת אמונים. לאחר סיום תקופת הקלון, הוא חזר לכהן כשר הפנים בשנת 2015. הפעם, דרעי הגיע להסדר טיעון לפיו יוטל עליו מאסר על-תנאי וקנס. לצד זאת צוין כי הוא מתפטר מהכנסת. ההתפטרות נועדה למנוע דיון בהטלת הקלון שהיה מתבקש.

לקראת שינוי חוק יסוד: הממשלה?

בדיון בתחילת השנה אמר דרעי לשופט: "החלטתי שאני רוצה להמשיך להשקיע בצורכי הציבור, גם אם לא מהכנסת". נשיא בית משפט השלום בירושלים, השופט שמואל הרבסט, קיבל את הדברים ונתן להם חשיבות רבה. הוא ציין, כדי להצדיק את קבלת ההסדר המקל, כי "כל החושש מן הנאשם ומפגיעתו בקופה הציבורית ויטען כי קיימת בו מסוכנות - יוכל למצוא מנוח לחשש זה ולומר בוודאות כי הנאשם לא ייגע עוד בצורכי ציבור הכורכים בתוכם עיסוק כלכלי, וזאת בשל התרחקותו מהזירה הציבורית".

לא חלף שבוע ממתן גזר הדין, ודרעי שב למסדרונות הכנסת כיועץ פרלמנטרי של ש"ס. זמן קצר לאחר מכן הוא התמודד בבחירות, השבוע הושבע שוב לכנסת, וכעת הוא מבקש להתמנות לשר. ולא רק לשר, אלא לשר האוצר. שאחראי על המסים במדינה.

הוראת החוק שמסבכת את דרעי, ותפריע לו בדרך למינוי, מצויה בחוק יסוד: הממשלה. שם נקבע כי מי שהורשע ונשפט למאסר, וביום מינויו לא חלפו שבע שנים ממועד פסק הדין, לא יכול להתמנות לשר. האופציה לחרוג מכך היא אם יו"ר ועדת הבחירות יקבע כי אין במעשים קלון.

כלומר, אם נתניהו מבקש למנות את דרעי לשר, עליו לפנות ליו"ר ועדת הבחירות, שופט בית המשפט העליון יצחק עמית. החוק מתייחס למי שהוטל עליו עונש "מאסר" - ביטוי הנתון לפרשנות אם מדובר במאסר בפועל בלבד או גם מאסר על-תנאי (כפי שהוטל על דרעי). בעבר נקבע כי הביטוי כולל גם מאסר על-תנאי, וזו צפויה להיות עמדת היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה. דרעי צפוי לטעון כי הסעיף לא חל על מי שהוטל עליו מאסר על-תנאי.

האפשרות העומדת בפני נתניהו ודרעי היא לשנות את חוק יסוד: הממשלה, כפי שפורסם השבוע. כדי לשנות את החוק כך שיתאים למינויו של דרעי, יש להוסיף את הביטוי "מאסר בפועל" במקום "מאסר", כדי לוודא כי הסעיף המונע מדרעי לכהן כשר לא יחול עליו. מהלך כזה יגרור עתירה לבג"ץ בטענה לשימוש לרעה בחוקי יסוד כאשר מדובר בשינוי פרסונלי ורטרואקטיבי.

לפני כחודשיים פנתה התנועה לאיכות השלטון לשופט עמית בבקשה לקבוע כי אין למנות את דרעי לשר, עוד בטרם קיום הבחירות. השופט דחה על הסף את הבקשה, בנימוק שהיא תאורטית, שכן אז עוד לא היו ידועות תוצאות הבחירות, ועוד לא היה ידוע אם דרעי ימונה לשר. עמית הבהיר כי אם דרעי ירצה להתמנות לשר, על נתניהו לפנות לוועדת הבחירות ולבקש להסיר את חזקת הקלון הקיימת על מעשיו של דרעי לפי החוק. עד כה לא נעשתה פנייה כזו לוועדה.