נוף, אוכל ואמנות בקיבוץ אחד בין ההר לים

מתחם האמנים של קיבוץ עין כרמל מפורסם פחות משכנו עין הוד, אבל מעניין לא פחות, ובצדו גן פסלי בזלת מרשים, בית קפה מצוין וחוף נהדר לטייל לאורכו

חוף הכרמל, מבט-על. הירוק והכחול מתערבבים זה בזה / צילום: עופר תליו
חוף הכרמל, מבט-על. הירוק והכחול מתערבבים זה בזה / צילום: עופר תליו

"יש לי ארץ טרופית יפה, שהשמש ליטפה,
יש לי ים לעולם, כל רגע" (ז'ורז'י בן ז'ור)

יום בחוף הכרמל מזמן קפה ומאפה אגדי בבית קפה שהוא כמו סלון ביתי, ביקור בגן פסלים יוצא דופן ובסדנאות אמנים וטיול רגלי בינות למפרצונים תכולים. יוון זה ממש כאן!

10:00 | זהרה בדשא

מטעי הבננות בכביש המוביל לקיבוצי הכרמל משווים לה לדרך מראה טרופי יפה. חצי שעה מכביש החוף, ותוואי הנוף משתנה באחת. כל פנייה בכביש זה, בין אם מערבה או מזרחה, צופנת תופינים. ביישוב אחד, כרם מהר"ל, יקב מפורסם ובית בד נהדר שבימים אלה מוסק את כרמיו; באחר, מושב עופר, חווה אורגנית; ואילו בקיבוץ עין כרמל, עולם ומלואו, ואפילו בית קברות בו קבור סופר מפורסם (אם לא ניחשתם אז אגלה - א.ב. יהושע).

מגש ''בוריק'' בקפה זהרה. גולת הכותרת של ארוחות הבוקר / צילום: דנה טל אל
 מגש ''בוריק'' בקפה זהרה. גולת הכותרת של ארוחות הבוקר / צילום: דנה טל אל

חוץ מזה יש בו בעין כרמל, טראק חומוס-פול, מהטובים שידע קו החוף, גן פסלי בזלת אימתניים הנראים כלקוחים מספר אגדות ועוד מרחב יצירה של סדנאות אמנים סביב בית קפה מקסים במיוחד. הישיבה בו, בקפה זהרה, היא אתנחתא נפלאה לפתיחתו של יום טיול ובטלה.

זהו מקום שכיף להתפרקד בו לכמה שעות, מבלי למהר לשום מקום. הכלים מבית סבתא, הריהוט הנוסטלגי, הספרים הישנים ואפילו האגרטלים ובהם פרחי בר מקנים למקום ניחוח של סלון ביתי. ביום יפה נחמד לשבת בחצר, להתמזג עם המקומיים מהקיבוצים הסמוכים, ללגום קפה ולצפות באמנים העמלים על מלאכתם בסדנאות המקיפות את בית הקפה.

המזון המוגש בזהרה הוא על טהרת הצמחונות, ויש בו ארוחות בוקר מעולות ותבשילים מהבילים שכיף לאכול בכף בימים סגריריים. את ההזמנה יש לבצע בדלפק הצופה על המטבח, ממנו בוקעות עוגות שמרים ששמן יצא למרחקים. טוב תעשו אם בעת ההזמנה כבר תשריינו לכם פרוסה.

גולת הכותרת של ארוחות הבוקר היא מגש בוריק, שבין עליו החמימים מוטמנים עלי תרד ולידו מוגשים פלחים גסים של ירקות, ביצה קשה וטחינה טובה. מעין גרסה משודרגת לארוחת בוקר של פועלים.
קפה זהרה, קיבוץ עין כרמל. סגור בשבתות. 04-9097265

12:00 | קדרים, נפחים ותרנגול שחור

בניגוד לכפר האמנים המפורסם שבמעלה ההר, מתחם האמנים של עין כרמל צנוע ומקסים לא פחות מאחיו רב ההוד. אפשר לנגב את הפירורים מעוגת השמרים, לקחת אתכם עוד כוס קפה ולבקר את היוצרים בעת מלאכתם. סביב המתחם משובץ פסלי המתכת פזורים חללי יצירתם של קדרים, נפחי זכוכית צבעונית, פסלים ותכשיטנים היוצרים בביתנים ששימשו בעבר את לולי הקיבוץ. ביניהם מהדס לו תרנגול שחור שכנראה לאוזניו לא הגיע המידע בדבר מעבר הדירה.

קחו לכם את הזמן בנחת ועברו מביתן לביתן, מבית המלאכה לשיפוץ ריהוט לסדנת ההדפסים, הציצו בסטודיו לעיצוב תיקים והריחו את הבשמים הטבעוניים. בכל מקום עסוקים - מי בריתוך, מי בריפוד ומי בשיפוץ כיסא ישן.

טיילו דקותיים משם לבזלטון, גן פסלי הבזלת האימתניים שפיסל דגן שקלובסקי, תלמידו של הפסל בן עמק יזרעאל מרדכי כפרי ז"ל. שקלובסקי מאתר סלעי בזלת עצומים בגודלם, ובמשך חודשים מסתת ידנית באמצעות אזמל ופטיש את האבנים העצומות לכדי פסלים אדירים בממדיהם ובעוצמתם.

את היצירות הוא מיקם במושב מרחביה, שם התגורר, ובעת מעבר מגוריו לקיבוץ עין כרמל, העתיק את מושבם של יצורי הענק לגן שיצר שם.
סדנאות האמנים של עין כרמל - אין צורך בתיאום מראש. בזלטון - גן פסלי ענק מבזלת - קיבוץ עין כרמל, פתוח בכל יום

14:00 | בין מפרצי הבדולח

השמש מפזזת קרניים על פני מפרצונים תכולים, ואנחנו פוסעים לתוככי שמורת הטבע של חוף הבונים למסלול יפהפה של הליכה בת כארבעה קילומטרים (כשעתיים של הליכה נינוחה) בין מפרצוני בדולח, שכמותם אפשר למצוא רק באיים קטנים ביוון.

וכך נמשך לו המסלול בעונג איטי, עולים ויורדים את הגבעות וסלעי הכורכר, מתפרצים אל הלגונות הבוהקות בזהרורי זהב ומשכשכים את הרגליים ואת הידיים בבריכות המתגלות לעין.

בראש הגבעה מתיישבים למנוחה. יש במקום שני שולחנות עץ המשקיפים על הנוף. בירידה הבאה מהגבעה - הפתעה: רצועת חוף בלונדינית, זרועת צדפים, אינסוף של ים תכול ואי קטן במרכז.

חלקו האחרון של המסלול מוקדש להליכה בין מפרצונים, בין בריכות דיג ועתיקות, שרידים לעיר דור, ששימשה כעיר נמל משגשגת בעת העתיקה.
שמורת טבע חוף דור הבונים - הכניסה עד 16:00, בתשלום דמי כניסה