התחזית של ג'י.פי מורגן וגולדמן זאקס: מה יקרה ל-S&P 500 בעוד שנה

בגולדמן זאקס ובג'י.פי מורגן לא מסתנוורים מהזינוק השורי שהפציע בעיצומו של שוק דובי, ומבקשים להעביר את המסר למשקיעים • בענף האנרגיה ובשווקים באסיה, לעומת זאת, מסתמן כי הבשילו התנאים להתאוששות, כך מעריכים הכלכלנים

מסך המניות ברצפת המסחר בוול סטריט / צילום: Reuters, IMAGO/Michael Nagle
מסך המניות ברצפת המסחר בוול סטריט / צילום: Reuters, IMAGO/Michael Nagle

תחזיות האקלים הכלכלי מבשרות על עננות קודרת זה זמן מה, כשבכירי האנליסטים מבקשים שוב ושוב להזהיר את אחרוני המשקיעים האופטימיים. עם זאת, במצב הנוכחי קשה מאוד להסתמך על תחזיות. האינפלציה עדיין דוהרת, תחזיות הצמיחה מתעדכנות לעתים תכופות כלפי מטה והמלחמה באוקראינה נמשכת.

אופטימיות לצד נורות אזהרה: הסיבות לגישה המתונה של בנק ישראל, ומה צופים הכלכלנים? 
לאן הולכים השווקים? אלה התחזיות של בנקי ההשקעות הגדולים בעולם 
מיתון בדרך? הצמיחה בישראל צפויה להיחתך ביותר מחצי ב-2023 

"אני לא אופטימי במיוחד לגבי הראלי הנוכחי בשוק המניות. אני לא חושב שיש לו רגליים", אמר לבלומברג אסטרטג השווקים הגלובליים של ג'י.פי מורגן, ג'ק מנלי. מאז פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש אוקטובר לפני כשבועיים, שזרעו אופטימיות קלה בשווקים וציפייה שהפד יאט את קצב העלאות הריבית, טיפס מדד S&P 500 בכ-6% ויצא מטריטוריה של שוק דובי - ירידה של 20% או יותר מהשיא האחרון. הוא צופה כי בטווח הקצר המדד עשוי לרדת בכ-10%.

גם בגולדמן זאקס לא אופטימיים במיוחד בנוגע לשוק המניות. כלכלני הבנק מעריכים כי השוק הדובי עדיין לא מאחורינו, והוא צפוי להימשך אל תוך השנה הבאה. לדבריהם, התנאים המקדימים להתאוששות ארוכה של שוק המניות הם שיא בשיעורי הריבית וירידה בהערכות השווי של החברות, המשקפים מיתון. הצפי שלהם הוא שמדד S&P 500 יסגור את השנה הבאה ברף של 4,000 נקודות - בסך-הכול כאחוז מעל רמתו הנוכחית.

האסטרטגים של גולדמן מסבירים שהעליות אינן מתמשכות מכיוון שמניות בדרך כלל לא מתאוששות משפל עד שקצב ההידרדרות בצמיחת הכלכלה והרווחים מואט. "הנתיב בטווח הקרוב לשוקי המניות צפוי להיות תנודתי ויורד", אמרו.

מייקל וילסון, אסטרטג השווקים של מורגן סטנלי, העריך גם הוא שבסוף השנה הבאה לא נראה שינוי מהותי מהרמה הנוכחית. הוא אף צפה כי הדרך לשם תהיה רצפות מהמורות, כולל ירידות חדות בשווקים במהלך הרבעון הראשון של 2023. ווילסון ציין כי זכה להתנגדות מצד לקוחותיו בנוגע להשקפתו ולפיה נראה ירידה של מדד S&P 500, עד לרמה של 3,000 נקודות בשלושת החודשים הראשונים של השנה הבאה - ירידה של 24% מהסגירה ביום שישי. "מה שעדיין לא מתומחר הוא סיכון הרווחים, וזה מה שבסופו של דבר יהיה הזרז של השוק לשפל חדש במחירים", אמר.

גולדמן זאקס שומרים את האופטימיות לאסיה, באופנהיימר יותר מאוזנים

עם זאת, נשמעים גם קולות אחרים בוול סטריט. אסטרטג ההשקעות הראשי של בית ההשקעות אופנהיימר, ג'ון סטולצפוס, מעריך כי הגל החיובי שראינו לאחרונה בשווקים עשוי לרמז על תפנית בשנה הבאה. לעת עתה, ממליצים באופנהיימר להתמקד בחברות איכותיות עם מאזנים חזקים ומרווחים יציבים ובחברות ערך. הם סימנו במיוחד את תחומי האנרגיה והמשאבים, שבהם סיכוני הערכת השווי מוגבלים.

בגולדמן זאקס שומרים את האופטימיות לשווקי אסיה, בציפייה שהמניות יפגינו ביצועים משופרים בשנה הבאה, כאשר מדד MSCI Asia-Pacific מסיים את השנה בעלייה של 11% ברמה של 550 נקודות. עמיתיהם בסיטיגרופ תופסים עמדה שורית מול המניות הסיניות, מתוך ההערכה כי שינויי הכיוון שביצעה בייג'ינג לגבי מדיניות אפס ההדבקה ומגזר הנדל"ן צפויים להעלות את הרווחים.

המשקיעים נאלצים להסתגל

שאלה גדולה לקראת השנה הבאה היא האם יש להתייחס לתשואות גבוהות יותר כדגל אדום, סימן למשבר נוסף שיבוא כאשר לווים ועסקים יאבקו להימנע מחדלות פירעון, או אור ירוק להשקיע?

"דרך אחת לחשוב על זה היא שהיינו בחדר שחור וחשוך במשך שנים, ועכשיו מישהו הדליק שוב את האור", אמר ל"מרקט ווטש" סטיב פורסטי, מנהל השקעות ראשי של הקצאת נכסים ומחקר גלובליים בווילשייר, על ההתרחקות משיעורים נמוכים במיוחד ותשואות אג"ח שליליות. "זה מבלבל, אבל הדרך קדימה אכן מתבהרת. המשקיעים נמצאים ממש באמצע ההסתגלות הזו", אמר. "יש גם כמה תשואות מתומחרות עכשיו שמשקיעים בהכנסה קבועה יכולים לעבוד איתם".

אז מה יקרה לשווקים בעוד שנה? זו כנראה שאלה שאף אחד לא יכול לספק עליה כעת תשובה חד משמעית. רוב המומחים אמנם מעריכים כי טרם הגיעה שעתה של אנחת הרווחה, אך ישנם גם רבים שסוברים, בזהירות, שהעליות הנוכחיות מסמלות את התחלת היציאה מהמשבר. תחת אי הוודאות המאפיינת את פעילויות השווקים, חוששים האנליסטים הבכירים מפני מצג שווא של קפיצה שורית בשוק שימשיך להיות דובי, לשיטתם, ועלול לאכזב את המשקיעים.