מאחורי פיטורי הענק: HP צמחה בזכות חברות שלא הפסיקו לגייס ולרכוש, עכשיו זה נגמר

חברת המדפסות והמחשבים האישיים, שסובלת כבר מספר חודשים מהירידה בביקוש למוצריה, הודיעה כי תפטר עד 6,000 עובדים בעולם • המכירות העולמיות בתחום המחשוב האישי הצטמקו בלפחות 15% בשנה האחרונה • עוד לא ברור איך המהלך ישפיע על יותר מ־2,500 עובדים בישראל

בניין HP ברחובות / צילום: איל יצהר
בניין HP ברחובות / צילום: איל יצהר

הירידה בביקוש למחשבים אישיים ומוצרי אלקטרוניקה נותנת את אותותיה בתעשייה כבר מספר חודשים, כשהיא מביאה ענקיות כמו אינטל ומיקרוסופט לפטר אלפי עובדים ואת אפל להקפיא גיוסי עובדים. כעת הגיעה תורה של חברת המדפסות והמחשבים האישיים HP. החברה הודיעה כי תצא למהלך קיצוצים שיכלול את פיטוריהם של בין 4,000 ל־6,000 עובדים - כ־10% מכלל מצבת העובדים העומדת נכון להיום על 61,000 איש. ההבנה שהכלכלה לא תתאושש בשנה הבאה היא זו שהביאה את מנכ"ל החברה, אנריקה לורס, לצאת למהלך שצפוי להימשך כשלוש שנים.

בקרדיט סוויס מסמנים תעשייה אחת כהזדמנות השקעה לוהטת במיוחד 
החברה שהפכה לסמל הבועה בהייטק יוצאת לסבב פיטורים ראשון

כמו ענקיות טכנולוגיה רבות, גם HP צמחה על גלי הקורונה, כאשר המעסיקים רכשו עבור עובדיהם מחשבים שולחניים וניידים שיאפשרו להם לעבוד מהבית. רק לפני שנה העסיקה החברה 51 אלף עובדים, כך שפיטורי הענק בשלוש השנים הקרובות יחזירו את מצבת העובדים של הענקית האמריקאית לזו של תחילת 2022.

המכירות העולמיות בתחום המחשוב האישי הצטמקו בלפחות 15% בשנה האחרונה, כך מגלה חברת המחקר IDC. יצרניות המחשבים - ובראשן לנובו, HP, דל ואפל - מכרו 74.25 מיליון מחשבים בלבד. ברבעון השלישי אשתקד, לשם השוואה, נמכרו בעולם מעל 87 מיליון מחשבים. שלוש היצרניות הגדולות: לנובו המובילה את השוק, ולאחריה HP ודל רשמו ירידות במכירות ברבעון השלישי ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אך אפל דווקא הגדילה ב־40% את מכירותיה ל־10 מיליון מחשבים, ביחס ל־7.17 מיליון בשנה שעברה, ככל הנראה בשל השקת השבב החדש M2, ששיפר מאוד את ביצועי המחשב הנייד.

עם זאת, מגלים ב־IDC, המגמה לפיה יותר לקוחות חיפשו מחשבים יקרים יותר - כך ששוויה של עסקת רכישה ממוצעת הגיע ל־910 דולר, שיא של כל הזמנים - החלה לרדת מאז.

ואכן, הצרה בשוק המחשבים האישיים היא לא נחלתה הבלעדית של HP. גם דל דיווחה על ירידה של 6% בהכנסות ברבעון השלישי, בכלל זה ירידה של 17% בהכנסות מחטיבת המחשבים האישיים ללקוחות פרטיים ועסקיים. בחברה גם צופים העמקה של המשבר בתחום ברבעון הנוכחי, שנחשב לחזק באופן מסורתי מעצם היותו משופע הקניות של סוף השנה - כמו בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי - אך כזה שצפוי לאכזב בגלל המגמה המדאיגה של עליית המחירים, התחזקות הדולר בשווקים זרים וירידת כוח הקנייה של משקי בית רבים.

מה יקרה ליותר מ־2,500 עובדים בישראל?

HP היא חברת מוצרי החומרה שפוצלה ב-2015 מחברה גדולה יותר שעסקה גם בתחום התוכנה והענן. בארץ היא פעילה בעיקר בתחום הדפוס התעשייתי הפונה ליצרניות מזון ומוצרי צריכה, ובו החלה מגמת הפיטורים כבר לפני כחודש. טרם נודעה השפעתו של מהלך הפיטורים העולמי על המרכז הישראלי, אך כיוון שהוא ממוקד בפעילות המחשוב האישי, עובדיו מרגישים חסינים באופן יחסי.

בישראל מעסיקה HP עובדים בשתי רכישות עבר מרכזיות: כ־2,500 איש באינדיגו בנס ציונה וקרית גת, וכ־200 איש סאיטקס בנתניה ובקיסריה, שתיהן חברות העוסקות בדפוס דיגיטלי על קרטונים המשמשים לאריזות של מוצרי מזון, קוסמטיקה ואלקטרוניקה. שתי החברות כפופות ליחידת דפוס על גבי מוצרי קרטון המכונה PWP המנוהלת מאירופה. עוד כמה עשרות מועסקים במרכז השירות והמכירות של המדפסות והמחשבים המשרדיים הממוקם בנתניה.

גל פיטורים שני בתוך 3 שנים בחברה

גם תחום הדפוס התעשייתי איננו נהנה מהמשבר הכלכלי העולמי. הירידה בצריכה פוגעת משמעותית גם ביצרניות המוצרים ואלה חושבת פעמיים האם לרכוש מכונה כמו זו של סאיטקס, שעוסקת בנישת דפוס קטנה יותר של הדפסה על אריזות קרטון מוגמרות. אינדיגו, בניגוד אליה, שולטת על יותר חלקים משרשרת הערך של תהליך הדפוס ומחזיקה בנישה גדולה יותר בו. מכונה כמו זו של סאיטקס דורשת שדרוג מדי מספק חודשים ועבודת תחזוקה רבה, וגם בנקודה זו מעדיפות יצרניות מזון רבות להמתין או לשקול מחדש לפני הזמנת שדרוג שכזה.

מרכז הפיתוח של סאיטקס בנתניה - המבוסס על אחת מחברות ההייטק הוותיקות בישראל - יצא בחודש שעבר לגל קיצוצים במסגרתו פוטרו כ־60 איש מתוך 300, גל שהתמקד במנהלים וראשי צוותים. חלקם, יש לציין, דווקא נקלטו במקומות עבודה אחרים באינדיגו רק לאחר המהלך של סאיטקס.

עוד נודע כי המרכז חווה עזיבות של עוד כמה עשרות עובדים, וכיום הוא מעסיק כ־200 איש. זהו גל הפיטורים השני שהחברה חווה בשנים האחרונות: ב־2019 ספג המרכז פיטורים של עשרות אנשי אינטגרציה. ויחד עם זאת, ככל הידוע, אין בכוונתה של HP לוותר על סאיטקס כמותג נפרד, היות והוא עדיין מחזיק בנישת שוק נדרשת, אך בחברה העדיפו להכפיף את החטיבה לאינדיגו: מנכ" סאיטקס דודו תומר, שקודם לכן דיווח ישירות לחיים לוי, ראש חטיבת מוצרי הדפוס התעשיתיים של HP, מדווח מעתה לנועם זילברשטיין, מנכ"ל אינדיגו - המהווה עד היום מעין חברת בת עצמאית בתוך התאגיד העולמי.

שיעור המפוטרים בחברות המקצצות חצה את רף ה־20%

ככל שמעמיק המשבר הכלכלי והתחזיות השחורות לגבי השנה הבאה הולכות ומתרבות, כך גדלה גם הפסימיות בקרב המנכ"לים. שיעור המפוטרים מכל חברה בקרב החברות המפטרות בישראל עלה מ־16% בחודש יולי השנה ל־22%, כך לפי אתר "לסטארט־אפ" המנטר את גלי הפיטורים בישראל. עם זאת, יש לציין כי קיימת הטיה לכיוון החברות הקטנות, המקצצות לעיתים 20% או 30% מכוח־האדם שלהן, דוגמת חברות כמו Veev או קפיטוליס.

דווקא בקרב החברות הגדולות עומד שיעור המפוטרים מכלל החברה על שיעור שנע בין 5% ל־15% - כך אירע בחברות דוגמת סימילרווב, טאבולה, קלטורה, מליו, גלובל אי, סניק, פורסקאוט וצ'קמרקס.

בקרב הענקיות האמריקאיות, מדובר על שיעור שנע בין 1% בחברת סיילספורס ו־3% בחברת אמזון ל־10% ב־HP 13%, בחברת מטא ו־14% בענקית התשלומים סטרייפ. זהו שיעור בריא שמאפשר לחברות להפטר מהשומנים העודפים שהן צברו במהלך שנות הקורונה ובולמוס גיוסי העובדים של השנתיים האחרונות.

במהלך התקופה הזו הכפילו הרשתות החברתיות, חברות סייבר ותוכנה את מצבת העובדים שלהן, כך שגל הפיטורים הנוכחי אינו מחזיר אותם לאחור, אלא מביא אותם למצב דומה כפי שהיו בסוף 2021 או בתחילת 2022. גלי הפיטורים מאלצים אותם לוותר על פרויקטים לא רווחיים, על סיכונים שנטלו בתקופת השפע ומעמיד אותן מול הצורך לייעל תהליכים שבעבר נעשו באופן ידני וכעת מוחלפים בידי תוכנות, או על כלי תוכנה וערוצי שיווק שלא הוכיחו את היעילות אותה הבטיחו.

בהתאם לכך, רק מיעוט מהמפוטרים מגיע מליבת מפתחי התוכנה המנוסים של החברות - ורובם מפרויקטים צופי עתיד - כמו ג'וניורים, מפתחים צעירים ולא מנוסים - מנהלות גיוס עובדים ומשאבי אנוש, אנשי מכירות שלא עמדו ביעדים, אנשי בדיקות ומנהלי שותפויות מסחריות.