מיתון הוא הזדמנות להזניק את הארגון קדימה, רק תשאלו את מנכ"ל אדובי והאחים מקדונלד

וולט דיסני סיפק תקווה בשפל הגדול כשהקים חברה שהפכה לתאגיד עולמי, מקדונלד'ס החלה למכור מזון מהיר בתגובה להאטה בשווקים, ואדובי ביצעה רכישה במשבר הסאב-פריים וכך מיצבה את מעמדה • בניגוד למצופה, למיתון יש יתרונות חיוניים לעסקים שחשוב להכיר

מיתון הוא הזדמנות להזניק את הארגון קדימה / צילום: Unsplash, elena koycheva
מיתון הוא הזדמנות להזניק את הארגון קדימה / צילום: Unsplash, elena koycheva

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותב

סקוט ד. אנתוני הוא פרופסור לאסטרטגיה וניהול בבית הספר טאק לעסקים של מכללת דרטמות' שבניו המפשייר, ארה"ב. הוא שותף בכיר ב־Innosight, חברה שמסייעת לארגונים לגבש אסטרטגיית צמיחה, והמחבר הראשי של הספר "לאכול, לישון, לחדש" להעצמת יחידים וצוותים

בחודשים האחרונים גובר החשש ברחבי העולם מפני מיתון בעקבות נתוני האינפלציה והאטה בכלכלה העולמית. האם המיתון הנוכחי יפגע בהתפתחות ובתהליכי חדשנות? לא בהכרח. ההיסטוריה מוכיחה שדווקא בתקופות של שפל כלכלי נוצרות הזדמנויות ייחודיות לארגונים.

רעיונות משני משחק

בתקופות של מיתון, לסטארט־אפים יש הזדמנות משמעותית לצמוח. לדוגמה, Airbnb, אתר אינטרנט בינלאומי להשכרת מקומות לינה, נוסד בשיא המיתון של שנת 2008.

באותה שנה, אנשים רבים הביעו חוסר אמון בשירותים הפיננסיים המסורתיים לאחר המשבר הכלכלי העולמי, והחלו לפנות לפלטפורמות תשלומים חדשות. למשל, ג'ק דורסי הקים בשנת 2009 את Square (לימים נקראת Block), סטארט־אפ שירותים פיננסיים. "אין זמן טוב יותר להקים חברה חדשה או רעיון חדש מאשר בתקופות שפל או מיתון", אמר דורסי. "אנשים צריכים להיות יצירתיים מספיק כדי להקים משהו חדש".

אבל אותו משבר לפני 14 שנה הוא רק דוגמה אחת מיני רבות. עוד ב־1923 וולט דיסני הקים את חברה קטנה על שמו בתקופה שבה העולם היה בשפל הגדול, והעניק לרבים תקווה שוב.

פתרונות בעלות סבירה

נחזור לעניינו. היום, כדי להילחם בבעיות אקוטיות כמו משבר האקלים או השיבושים בשרשראות האספקה, יש צורך לחשוב מחוץ לקופסה. מיתון יכול להיות זמן מצוין להוציא לפועל רעיונות שמדברים אל צרכנים שיש להם תקציב מצומצם יחסית, או שהם חסכניים מטבעם בתקופות של חוסר וודאות.

בעקבות מלחמת העולם השנייה, בין השנים 1948־1949, העולם סבל שוב ממיתון. בשל כך, בשנת 1948, האחים מקדונלד פיטרו את העובדים שלהם, סגרו את חנות הדגל, ושלושה חודשים לאחר מכן הטמיעו שיטת עבודה חדשה להכנת מזון כדי להתאים את עצמם לתקופת השפל; במקום שיהיה טבח מיומן אחד בסניף שמכין מנות בהזמנה אישית, מקדונלד'ס הפכה את התפריט לפשוט יותר, כך שאנשים פחות מיומנים יוכלו להכין את אותן המנות שוב ושוב.

המודל העסקי החדש של האחים מקדונלד הצמיח את רשת המזון במהירות. בשנת 1953 הם החלו למכור את חניותיהם ליזמים אחרים. הזכיין ריי קרוק קנה את העסק בבעלות האחים ב־1954, והפך את מקדונלד'ס לתאגיד העולמי המוכר ברחבי העולם.

 
  

מהלכים אסטרטגיים נועזים

מיתון יכול להיות זמן מצוין עבור חברות מבוססות לבצע שינויים דרמטיים. שנטנו נראיין נכנס לתפקיד המנכ"ל של חברת התוכנה Adobe בסוף 2007, כשהחברה לא הייתה בשיאה אל מול המתחרות, והמשבר הפיננסי העולמי באותה תקופה החמיר את מצבה.

כדי להתמודד עם אתגרים אלו, במיוחד עם המשבר הכלכלי העולמי, נראיין נקט באסטרטגיה נועזת לשינוי, והחל לשפר את מוצרי החברה, ביניהם פוטושופ ואחרים. ב־2009 נראיין רכש את Omniture, חברה המספקת כלי מדידה לרשת, תמורת כ־1.8 מיליארד דולר, מחיר נמוך ב־40% מהשיא שלפני המשבר. רכישה זו סייעה ל־Adobe לבנות עסק צומח וחדש הקשור לשירותי פרסום וניתוח. מ־2009 ועד 2019 ההכנסות של Adobe שולשו ומחיר המניה שלה עלה ב־29% בתוך שנה אחת בלבד, מה שהפך אותה לחברה שעברה את אחת הטרנספורמציות הבולטות של העשור.

דרכי צמיחה אלו הופיעו במחקר שהוצג בספרי "The Silver Lining". בספר לא התייחסתי רק להזדמנויות מסוג זה, אלא גם לעובדה שהמשאבים הדלים בתקופות של מיתון מאלצים יזמים לעשות דברים שהם היו צריכים להיעשות כבר מזמן:

● לקצץ בזהירות. חשוב להסתכל היטב על יעדי החדשנות שהארגון הציב, ולוותר לפחות על מחציתם בעת מיתון. המשאבים צריכים להיות ממוקדים בנושאים בעלי ההשפעה הגדולה ביותר. סביר להניח שרבים מהפרויקטים שירדו מהפרק הם "זומבים" שנשרכים מסביב, וייתכן שאפילו מעכבים תהליכי חדשנות בארגון.

● תכנון מחדש כדי להוזיל עלויות. גם שמקצצים בעלויות, הלקוח עדיין צריך להיות במרכז החשיבה האסטרטגית. אחרי הכל, אי אפשר לעשות עבורו יותר עם פחות משאבים, ולכן חשוב להבין מה המשמעות של הקיצוצים. ובמילים אחרות, חשוב להבין את העבודה שיש לבצע תוך התחשבות בלקוח.

● ניסויים אסטרטגיים חכמים. מיתון הוא זמן טוב לבצע ניסויים. כמו מדען טוב, כדאי להתחיל עם השערה; לתכנן ניסוי עם יעדים ברורים; לבצע הערכה לגבי תוצאות משוערות; לבחון בצורה שבה ניתן למדוד ולהעריך את הממצאים. אף פעם אי אפשר לדעת בוודאות, אז כדאי לזכור את ראשי התיבות HOPE (hypothesis, objective, prediction, execution plan).

● לשתף פעולה. אנשים חושבים שיזמים מצליחים מחפשים סיכונים. זה לא נכון. יזמים מצליחים מנהלים את הסיכונים בצורה יעילה כשהם משתפים אותו בצורה רחבה ככל האפשר. בתקופות מיתון, חברות צריכות לאמץ תהליכי חדשנות ולמצוא דרכים חכמות לשתף פעולה.

כשיש שינויים, לרבים יש נטייה לנסות לשרוד ולקפוא במקום. אבל זו לא הדרך. מוטב למצוא את האור בקצה המנהרה ואת ההזדמנויות הייחודיות להפוך את חוסר הוודאות של היום לברכה של מחר.

© Harvard Business School Publishing Corp