בזמן שהכלכלה קורסת: המדינה שמציעה את ההלוואות הזולות בעולם

הבכירים בבנק המרכזי הטורקי מבינים כי ריבית נמוכה "תתדלק" את האינפלציה הגבוהה במילא, בין השאר באמצעות הלוואות בתנאים נוחים יחסית • על כן, הבנקים הטורקיים מאפשרים למעשה את ההלוואות הזולות בתבל – אך רק לאחר סינון קפדני

רחובות איסטנבול, טורקיה. תושבי המדינה מתמודדים עם אינפלציה של 85.51% ושיעור אבטלה של 10% / צילום: Reuters, Rita Franca/NurPhoto
רחובות איסטנבול, טורקיה. תושבי המדינה מתמודדים עם אינפלציה של 85.51% ושיעור אבטלה של 10% / צילום: Reuters, Rita Franca/NurPhoto

קצב אינפלציה שנתי של 85.51% לא מנע מהבנק המרכזי של טורקיה להוריד את הריבית בשבוע שעבר, שוב, באחוז וחצי ל-9% - בתום תהליך שהחל באוגוסט ובמסגרתו הורדו במצטבר 5% מריבית הבנק המרכזי. המשמעות של אותן הורדות ריבית היא שעלות הלוואה מסחרית ממוצעת צנחה מ־30% ביולי לכ־16% בשבוע שעבר. 

משולש החוב-גירעון-פוליטיקה בארה"ב מוביל לסופה המושלמת 
המשבר בפתח? חברות הנדל"ן הישראליות כבר לא חסינות | ניתוח
החוקר שבטוח: גיל 50 הוא גיל קלאסי ללמוד מקצוע ולהחליף עבודה 

מדובר אומנם בתוצר של מדיניות הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, על אחת כמה וכמה לקראת הבחירות שיתקיימו ב-18 ביוני, אך גם הבכירים בבנק המרכזי הטורקי מבינים היטב כי ריבית נמוכה "תתדלק" את האינפלציה הגבוהה במילא, בין השאר באמצעות הלוואות בתנאים נוחים יחסית. על כן, הבנקים הטורקיים מאפשרים למעשה את ההלוואות הזולות בתבל - אך רק לאחר סינון קפדני. 

הסיבה היא שארדואן לא רוצה להגיע למצב שבו הצמיחה תיפגע, שהרי זהו ה"טיקט" האלקטורלי שהוא מציג נגד מי שהוא מגדיר בתור "לובי הריבית". 

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: Shutterstock
 נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: Shutterstock

לפני כשבועיים, סוכנות דירוג האשראי מודי'ס העלתה את צפי צמיחת התמ"ג הטורקי עד תום השנה מ־4.5% ל־5.3% - תוך שהותירה את הצפי ל־2023 ול־2024 על 2% ו־3%, בהתאמה. לפי הנתונים הרשמיים של טורקיה, שיעור הצמיחה השנתי עמד על 7.6% בחודשים יולי־ספטמבר.

בשבוע שעבר, הארגון לשיתוף־פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD) יישר קו עם מוד'יס ופרסם אף הוא צפי צמיחה עד לתום 2022 של 5.3%. אולם בניגוד למודי'ס - במקרה של ה־OECD זו ירידה קלה מ־5.4%. בה־בעת, את הצפי ל־2023 ול־2024, הם העמידו על 3% ו־3.4%, בהתאמה. ב־ OECD נימקו את הפחתת צפי הצמיחה ל־2022 בכך שהיצוא - מנוע הצמיחה של טורקיה - צפוי להיפגע "מביקוש חלש ומחוסר הוודאויות הגיאופוליטיות המתמשכות". 

תלות גוברת ביצוא 

אותה תלות גוברת של הכלכלה הטורקית ביצוא הובילה את הרגולטורים - במודעות מלאה כי מדיניותם המנוגדת בתכלית למרבית מקביליהם בעולם הופכת את ההלוואות הבנקאיות בטורקיה לזולות בתבל - להורות לבנקים לתעדף מתן הלוואות ליצואנים ולעסקנים הקטנים, שמהווים כמעט שלושה רבעים משוק העבודה.

"רק יצואנים בעלי צורכי יבוא קטנים יכולים לקבל הלוואות", סיפר ארן גונול, מנהל מכירות של יצרנית ריהוט בבירה אנקרה, לסוכנות בלומברג. לדבריו, "אלה רק קומץ אנשים".

מנתוני הבנק המרכזי הטורקי עולה כי ההלוואות בלירה הטורקית לעסקים הקטנים עלו בעשרת החודשים הראשונים של השנה בפי עשרה, ואילו אלה לעסקים הגדולים הוכפלו פי שבעה.

"תקנות ההלוואות נועדו לקדם יצוא מבלי לתדלק את האינפלציה", אמר לבלומברג הפרשן הכלכלי הטורקי סלבה בהר בזיקי. הוא ציין כי הטלת מכסים על ההלוואות כבר מהווה מכשול "לתאבון ההלוואות". מנגד, נתוני הבנק המרכזי הטורקי מצביעים כי ההלוואות לעסקים קטנים ובינוניים צמחו השנה לסכום שיא של 35 מיליארד דולר - כמעט מחצית מכלל ההלוואות המסחריות. 

בסופו של דבר, מי שנפגעים יותר מכל מצעדיו של ארדואן אלה אזרחיו. מניתוח הבנק העולמי על נתוני קרן המטבע עולה כי אינפלציית המזון בטורקיה, שעומדת על קצב שנתי של 99%, היא הרביעית בחומרתה בעולם. אולם במקרה הזה גם טורקיה נפגעה מגורם חיצוני בולט: פלישת רוסיה לאוקראינה, יצרנית 10% מכלל החיטה המיוצאת בעולם לפני המלחמה, הכניסה את כל העולם לסחרור. פעילותו הקדחתנית של ארדואן ליצירת הסכם החיטה ותחזוקו נובעת מהידיעה שהוא בולם במידת מה את אינפלציית המזון הגבוהה במדינתו במילא.

מנתוני הלשכה הטורקית לסטטיסטיקה עולה כי לאחר ירידה עקבית בשיעור האבטלה מ־11% במרץ ל־9.8% באוגוסט, בחודש ספטמבר חלה שוב עלייה ל־10.1%. עם זאת, בניתוח רבעוני עולה כי שיעור האבטלה בטורקיה ירד מ־10.7% ברבעון השני של 2022 ל־10% ברבעון השלישי.

ניסיון לייצב את הלירה 

סוגיה שעמה טורקיה נכשלה להתמודד עם עצמה היא שמירה על שער הלירה יציב. הפעולה שבחרו באנקרה לבצע עבור מטרה זו היא בזבוז מסיבי של דולרים, בניסיון לייצב את הלירה. לפי נתוני גולדמן זאקס, בין החודשים מרץ-ספטמבר הם השקיעו במטרה זו 17.9 מיליארד דולר.

מנגד, התוצאה הייתה התדלדלות חמורה של עתודות המט"ח. כיום, לפי ניתוח ה"פייננשל טיימס", עתודות המט"ח של טורקיה עומדות על 11.5 מיליארד דולר, צניחה של כ־19% מ־14.1 מיליארד דולר ב־16 בנובמבר - אז עוד התרחשה עלייה יחסית.

בפועל, למרות ההוצאה המאסיבית, הלירה נשחקה מול הדולר בכ־32% מתחילת השנה, והפתרון של טורקיה היה פנייה לסיוע ממדינות המפרץ - כולל מערב הסעודית ומאיחוד האמירויות, שעמן ארדואן שיקם את היחסים ממש לאחרונה.

יחסי אנקרה עם ריאד אומנם יישארו כנראה לעד מתוחים בעקבות רצח ג'מאל חאשוקג'י ב-2018, אך זה לא מונע מהטורקים לפנות לסעודים בבקשה להפקדת 5 מיליארד דולר בבנק המרכזי הטורקי. דובר משרד האוצר הסעודי אף אישר בשבוע שעבר בפני סוכנות הידיעות רויטרס כי ריאד "נמצאת בשיחות אחרונות לביצוע ההפקדה".

מצב העתודות של טורקיה חמור עד כדי כך שגם ה־5 מיליארד דולר מערב הסעודית לא מספיקים. על כן הם מנהלים שיחות עם קטאר להפקדה של 10 מיליארד דולר, כשמתוכם 3 מיליארד דולר עוד השנה - כך על־פי דיווח של רויטרס. העסקאות הללו עם ריאד ועם דוחא מהווים המשך לפעולות נוספות שביצעה אנקרה, כמו למשל עסקת חילופי מטבע בינואר בהיקף 5 מיליארד דולר עם איחוד האמירויות.

בסיכומו של דבר, בהתחשב בתוצאות הבעייתיות של הניהול המוניטרי הטורקי בהשראת ארדואן - סביר להניח כי מצבה הכלכלי של טורקיה רק ילך ויחמיר עד הבחירות ביוני.