בעל רשת המבורגרים: "הבנקים קיבלו החלטה גורפת לא לתת אשראי לתחום המזון. זה מביא לגלגל הרסני"

יקי כביר, בן 49 תל אביב, נשוי + 3 • הבעלים של רשת קפטן בורגר • "הבעיה העיקרית של עסקים קטנים ובינוניים היא עניין הרגולציה הכבדה. במקום לתת לבעל העסק להתרכז בעבודה, הוא מתעסק בבירוקרטיה 20% מהזמן שלו" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

יקי כביר, הבעלים של רשת קפטן בורגר / צילום: שוקה כהן
יקי כביר, הבעלים של רשת קפטן בורגר / צילום: שוקה כהן

"הבעיה העיקרית היום בעסקים קטנים ובינוניים במדינת ישראל היא עניין הרגולציה הכבדה והמיותרת שמציבות רשויות המדינה", אומר יקי כביר, הבעלים של רשת קפטן בורגר.

לדבריו, "לכל מחלקה בסטטוס של רישוי העסק, החל מכיבוי אש ועד התברואה במשרד הבריאות, יש רגולציה כל־כך מסורבלת ולא ברורה, מה שמחייב ליווי על־ידי יועצים. לאחר מכן אתה זקוק לתחזוקה שוטפת כדי לוודא שאתה עומד בכללים, וזה גורם למעמסה כלכלית מטורפת על העסק, סרבול של מסמכים וביקורות בלתי פוסקות מכל הגורמים האפשריים. במקום לתת לבעל העסק להתרכז בעבודה, הוא מתעסק עשרים אחוז מהזמן שלו ברגולציה ובבירוקטיה".

כביר מציין כי בעיה נוספת של עסקים בתחום המזון היא הבנקים. "זה נראה שיש החלטה גורפת של כל הבנקים בישראל לא לתת אשראי לתחום שלנו, ולא משנה כמה ניסיון ומוניטין יש לך. זה גורם להרבה מאוד בעלי עסקים בתחום לפנות לגורמים חוץ־בנקאיים עם ריביות רצחניות שפוגעות ברווחיות העסק. בסוף זה מביא לגלגל הרסני ובלתי נגמר עבור כל־כך הרבה אנשים שרק מנסים לקיים עסק ולממש את החלום שלהם".

רשת מסעדות קפטן בורגר פועלת בתשעה סניפים בכל רחבי הארץ, מעפולה ועד אילת. כביר הוא מסעדן ויזם בתחום הקולינרי ושותף בבעלות הרשת. בנוסף לרשת ההמבורגרים הוא מחזיק בשורה של מסעדות, בהן "סרפינה", "יאוזה", ו"פיצה גראז". כמו כן, הוא הבעלים של חברת הייעוץ הקולינרי "נקסט קונספט גרופ" והיה אחראי ליצירת שווקי ומתחמי אוכל ברחבי העולם, כאשר הקרוב אלינו הוא שוק האוכל בלימסול שבקפריסין.

"מניסיוני, יש הרבה פלוסים לעבודה בפריפריה בישראל: כוח־אדם זמין וזול יותר, קהל יעד נאמן במיוחד אם המוצר שומר על רמה גבוהה של איכות, שכר דירה והוצאות נלוות זולות יותר ועוד ועוד.

"מצד שני, האתגרים הם שמאוד קשה ליצור 'הייפ' ובאז מהפריפריה, כי השמועות בישראל יוצאות תמיד מתל אביב, והסיקור של העיתונאים והמשפיענים השונים נמצא באזור המרכז. האתגר הנוסף הוא שהטרפיק בעסקים השונים נמצא תמיד באותו ווליום, בגלל שאין תיירות או קהל חדש ומשתנה בפריפריה כמו באזור המרכז".

כביר אף מציין את ההשלכות של עליות מחירי חומרי הגלם ועלות השכר. "בעבר, עסק בתחום המזון היה יודע בעבודה מקצועית ויסודית להשאיר לעצמו 20% רווח ברוטו. היום לצערי הגדול אין הרבה עסקים שיודעים להשאיר יותר מ־8%־12% רווח ברוטו. זה הופך את כל התחום להרבה יותר קשה ומאתגר".

לסיכום, כביר מציין את השאיפות שלו לעתיד. "אנו רוצים לגדול לאט אבל בטוח ולשמח כמה שיותר אנשים דרך האוכל והאווירה. אין כמו לראות מימיקה בפנים של אדם שלוקח ביס טעים ומנחם".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il