האנשים שהביאו לכם יותר כסף בחיסכון לכל ילד יוצאים להילחם בבנקים

מאתגרים את הבנקים: הצעת חוק ראשונה להעלאת הריבית על הפיקדונות הוגשה ע"י חברי הכנסת ינון אזולאי ומשה ארבל מש"ס • לפי ההצעה, הריבית על הפיקדונות שמענקים הבנקים תהיה לפחות חצי מהריבית הממוצעת על הלוואות שגובים הבנקים באותו מסלול הצמדה ולאותו טווח זמן

ח''כ ינון אזולאי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח''כ ינון אזולאי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברי הכנסת ינון אזולאי ומשה ארבל מש"ס הגישו הצעת חוק לפיה הריבית על הפיקדונות שמענקים הבנקים תהיה לפחות חצי (לפחות 50%) מהריבית הממוצעת על הלוואות שגובים הבנקים באותו מסלול הצמדה ולאותו טווח זמן. 

גפני בוועדת הכספים: "הצעת החוק הראשונה תהיה: כשהריבית עולה, ריביות המשכנתאות לא יעלו" 
ייצוגית: כך מונע הפועלים מבעלי פיקדונות ליהנות מהעלאת הריבית 
הקרב על החסכונות שלנו: היכן לשים את הכסף לאחר שהריבית עלתה שוב
הציבור מזרים מיליארדי שקלים לפיקדונות: מי מציע את הריבית הגבוהה ביותר?
בנק ישראל: עליית הריבית מטיבה עם הבנקים, והם איטיים בגלגולה לציבור

כך למשל, אם הבנק נותן הלוואה לשנה בפריים + 1.25%, אז הריבית שהוא יציע ללקוחות עבור פיקדון לשנה תעמוד לכל הפחות על 2.25%. חישוב ריביות הפיקדונות יתבצע בתדירות שבועית, על בסיס הריבית של ההלוואות שנתנו באותו שבוע. יחד אזולאי וארבל חתום על ההצעה יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני.

"התנהלות בנקאית לא תקינה"

"מטרת הצעת החוק היא להבטיח כי העלאת ריבית בנק ישראל תקבל ביטוי גם בעליית הריבית שהבנקים משלמים על פיקדונות של הציבור, או לחילופין לא תגולגל במלואה לריבית על ההלוואות לציבור", נכתב בהצעת החוק. "הצורך בהסדרה זועק על רקע הריבית העולה ומאפשרת לבנקים לגרוף רווחי אשראי בהיקף של מיליארדי שקלים על חשבון הציבור, ללא סיכון, תוך ניצול תנאי שוק לא תחרותיים המותירים את לקוחותיהם במצב של 'שבי'. הימנעותם של הבנקים מהעלאת ריבית על פיקדונות הציבור על אף העלייה בריבית בנק ישראל והעלאת ריבית על ההלוואות, עולה כדי התנהלות בנקאית שאינה תקינה ואינה ראויה". 

עם זאת, אין הסבר מדוע נבחר דווקא 50% כרף מינימלי ומה עומד מאחורי המספר, אך זהו רף גבוה יותר מהריביות שנהוגות כיום על הפיקדונות. חשוב לציין כי אחת המטרות היא לקשור בין הריבית על ההלוואות לפיקדונות, כך שכל עליית ריבית על הלוואות תתבטא באופן אוטומטי גם בצד הפיקדונות. 

ניסיון בחקיקה פיננסית

לאזולאי ולארבל יש ניסיון בחקיקה פיננסית, ובכנסת היוצאת השניים יזמו את הצעת החוק בעקבותיה שינה אגף שוק ההון את מסלול ברירת המחדל בחיסכון לכל ילד מסיכון נמוך לסיכון גבוה, על-מנת למקסם את החסכונות עבור ילדים שהוריהם נמנעו מבחירה אקטיבית של מסלול החיסכון בעת פתיחתו.

השניים הגישו הצעת חוק בנושא, ולצד ההתקדמות בחקיקה, הרגולטור הרלוונטי - הממונה על שוק ההון - תיקן את ההנחיה ברוח הצעת החוק.