היטל השבחה | פרשנות

היטלי ההשבחה בתמ"א 38: נדרשת חקיקה להתרת הפלונטר

במצב כזה, שבו המציאות המשפטית אינה ודאית, אבל מי שמחליטים הם גוף מעין שיפוטי (ועדת הערר) וגופים שיפוטיים (בתי המשפט המחוזי והעליון), אדם עשוי לחסוך לעצמו בהיטל השבחה, אך להיכנס לעלויות משפטיות רבות

תמ''א 38 / צילום: תמר מצפי
תמ''א 38 / צילום: תמר מצפי

ערר אחד לא ייחסך ממסמך יוליס, והמחלוקת הרבה שסביב סוגיית היטלי ההשבחה עקב תמ"א 38 והתוכניות שלה יימשכו גם בעתיד - ככל הנראה משום שהמערכת שחוקקה מלכתחילה את החוק לא לקחה בחשבון את מלוא השלכותיו.

היטלי השבחה של מאות אלפי שקלים? במשרד המשפטים עושים סדר בהחלטות הסותרות בת"א ובירושלים 

העניין של "ודאות" ו"קונקרטיות" חוזר במסמך. ממסמך המשנה ליועצת המשפטית עולה, כי שתי ההחלטות יכולות לחיות בשלום יחדיו. יוליס כותבת, כי תוכנית שלפי סעיף 23 של תמ"א 38 ניתן להוציא מכוחה היתר, ללא אפשרות לשיקול דעת מצד הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, היא ודאית שניתן לגבות היטל השבחה במכר.

המשנה ליועמ"שית מציינת כי "שאלת הקונקרטיות תיבחן ממקרה למקרה, בשים לב לשטח התוכנית, היקף הבחינה התכנונית שנעשתה במסגרתה, תוך זיקה להיקף שיקול הדעת הנתון לוועדה המקומית בשלב ההיתר". רק כאן יש לפחות שלוש עילות לעררים ולעתירות.

זה לא הסוף. יש מקרים שבהם התוכנית עומדת בתנאים, אך לא ניתנת ליישום. יוליס קובעת כי מבחינה משפטית אין מה לעשות, והיא מחזירה את הכדור למרחב השמאי.

במצב כזה, שבו המציאות המשפטית אינה ודאית, אבל מי שמחליטים הם גוף מעין שיפוטי (ועדת הערר) וגופים שיפוטיים (בתי המשפט המחוזי והעליון), אדם עשוי לחסוך לעצמו בהיטל השבחה, אך להיכנס לעלויות משפטיות רבות.

על עניין אחר המסמך עונה בצורה שנוטה לוועדת הערר הירושלמית. זו קבעה, כי אם שומה פשוטה לא יכולה להראות עליית שווי של נכס בעקבות אישור תוכנית - לא ניתן להוכיח שהתוכנית השביחה אותו. יוליס קובעת, כי בחישוב עליית השווי של הדירה, צריך לנטרל את רכיב עליית הערך שחל עליו, עקב העובדה שתמ"א 38 חלה עליו, אבל לא את העלייה עצמה, שנובעת משוק הנדל"ן.

השורה התחתונה היא, שיוליס הלכה בין הטיפות, או יותר נכון בין הפסיקות המשפטיות, אך אלה לא מסייעות להתרת הפלונטר, אלא אם המחוקק יתערב, או שביהמ"ש העליון יקבע הלכות חדשות.