רוסיה תסתמך על "צי צללים" כדי להמשיך לייצא נפט

האם יצואנית הנפט הגולמי הגדולה בעולם תצליח להתחמק מסנקציות קשות המוטלות החל מיום מהיום? • הדבר תלוי בצי שלא מציית להוראות המערב

אוניה הנושאת נפט בנמל סנט פטרבורג, שוק חדש של ''אוניות צללים'' / צילום: Shutterstock
אוניה הנושאת נפט בנמל סנט פטרבורג, שוק חדש של ''אוניות צללים'' / צילום: Shutterstock

חברות הובלה ימית רכשו עשרות מיכליות נפט מיד שנייה השנה, ושילמו מחירי שיא על ספינות מותאמות לקרח המסוגלות לנווט בימים הקרובים לנמלים הבלטיים של רוסיה בחורף.

הכוח המניע את הרכישות האלה, כך אומרים אנשים המכירים את העסקאות הוא להביא את הנפט הרוסי לשוק לאחר שהשבוע ייושמו נגד תעשיית האנרגיה הרוסית הסנקציות החריפות ביותר עד כה.

המערב הכריז על מחיר גג גלובלי לנפט הרוסי. כיצד יעבוד המנגנון?
ההכנסות ממכירת יאכטה של מקורב לפוטין יועברו לאוקראינה
מבצע "רווחים כלואים 2" הסתיים: כמה כסף נכנס לקופות המדינה?

הבהלה לרכישה בפינה שקטה של שוק הספנות מפצלת את תעשיית המיכליות לשניים. בצד אחד חברות העושות עסקים עם חברות נפט מערביות, בנקים וחברות ביטוח; ובצד השני, המכונה באופן לא רשמי בתעשייה "צי הצללים", לא עושה את כל זה, מה שמאפשר לו לסחור עם איראן, וונצואלה, ויותר ויותר גם עם רוסיה, היצואנית הגדולה ביותר בעולם של דלקים גולמיים ומזוקקים.

"שוק הובלה מסוג חדש"

"מתחיל שוק הובלה מסוג חדש, במקביל לשוק המקביל המציית (לסנקציות) שרובנו פועלים בתוכו", אמר לארס ברסטד, מנכ"ל של החברה מפעילת המיכליות Frontline.

מוסקבה ניצבת מול מחנק של כל יצוא הנפט שלה החל מהיום (ב') כשסנקציות אירופיות ואמריקאיות יתחילו להיכנס לתוקף. אלא אם מוסקבה תסכים לתקרת מחיר שנקבעה על ידי ארה"ב ובנות בריתה, הסנקציות יחסמו מהיצרנים הרוסיים הובלה למערב וביטוח בשווקים שתקופה ארוכה הסתמכו עליהם ליצוא נפט.

הגודל והגמישות של צי הצללים יעזרו להכריע את הכף בשאלה אם הנשיא ולדימיר פוטין יצליח לשמור על המשך ההכנסות של רוסיה מנפט. הנפט נותר דם החיים של הכלכלה הרוסית והמפתח למימון המלחמה באוקראינה, כעת שהממשלה הרוסית הפסיקה בכל יצוא הגז לאירופה.

הדבר יכול גם להשפיע במידה רבה על השאלה אם מחירי הנפט והגז יעלו בחודשים הקרובים. אם מכירות נפט רוסי יירדו בגלל שאין מספיק מיכליות בצי הצללים, מחירי הנפט הגולמי והדלק עלולים לזנק בכל העולם.

דמיטרי פסקוב, דובר הקרמלין, אמר שסנקציות על הובלה עלולות לפגוע גם ברוסיה וגם במדינות המטילות אותן. "משלוחי נפט רוסי יאורגנו בהתאם לתנאים החדשים", אמר. "ערעור היציבות של שווקי הנפט בלתי נמנע, אבל הביקוש עדיין גדול".

צי הצללים גדל לפני עשור כדי להוביל נפט איראני לאחר שארה"ב החריפה את הסנקציות נגד טהראן ב־2012, כך אמר ג'ון סמית, שותף ב־Morrison & Foerster ולשעבר מנהל במשרד לבקרה על נכסים זרים שבמשרד האוצר האמריקאי. הצי גדל שוב לאחר שנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ הטיל סנקציות נוספות על איראן ב־2018, על פי ברוקרים של ספנות וחברות העוקבות אחר תנועת כלים ימיים.

לא קיימת הגדרה אחת למה שהופך ספינה לחלק מצי הצללים. ישנן מיכליות המחליפות דגלים, מכבות מכשירי קשר, שולחות אותות הטעיה או מעבירות נפט מאחת לשנייה בלב ים, על פי דו"ח מ־2020 של משרד האוצר האמריקאי. אחרות צובעות מעל שם הספינה, מזייפות מסמכים ומסתירות שליטה על כלי שיט דרך שכבות רבות של בעלות וחברות ניהול, כך נכתב בדו"ח. חלקן מפליגות ללא ביטוח, על פי מנהלי ספנות המכירים את הנוהג.

עלייה בבקשות למיכליות ישנות המיועדות לגריטה

שבעים מיכליות שבעבר נשאו נפט מאיראן וונצואלה נשלחו מרוסיה מאז הפלישה, כך אמר ארמן עזיזיאן, אנליסט נפט גולמי בחברת מעקב הספנות Vortexa. אם מפחיתים מכך מיכליות בבעלות מדינתית של שתי המדינות, עזיזיאן אומר שהנתון מייצג יותר מחמישית מהצי שהיה לפני הפלישה לאוקראינה. ברוקרים של ספינות אומרים שהם צופים שהיחס הזה יעלה בחודשי החורף.

מנהלי ספנות כולל ברסטד אומרים שהם הוצפו בבקשות למיכליות ישנות השנה. לעתים קרובות, הם אומרים, הבקשות מגיעות מברוקרים חדשים המתעניינים בשם חברות בפרופיל נמוך מדובאי ומסין.

המחיר של כלי שיט מזדקנים שנועדו בזמנים נורמליים לגריטה מזנק כלפי מעלה. המחיר הממוצע למיכליות גדולות בנות 15 שנה עלה ב־37% ל־52 מיליון דולר בשישה החודשים האחרונים, כך אמר סטיפן גורדון, מנהל מחקר בחברת Clarkson, הסוחרת בספינות.

בסוף הקיץ, חברת ספנות יוונית מכרה מיכלית המסוגלת לשוט במי קרח בת 22 שנה תמורת 32 מיליון דולר. בשנה שעברה, הוערכה אותה ספינה ב־17 מיליון דולר, על פי מנהלים בחברה שאמרו שמעולם לא חוו מצב בו משולמת פרמיה כל כך גדולה מעל הערכת השווי של ספינה. חברה אחרת שמכרה ספינה קטנה יותר בגיל 18 לחברה מדובאי בספטמבר אמרה שכעת כלי השיט הזה מוביל נפט רוסי מנובוריסיסק לטורקיה ואז הלאה לסין.

שלא כמו איראן, שמכירות הנפט שלה אסורות בגלל הסנקציות האמריקאיות בכל העולם, נפט גולמי רוסי עדיין חוקי לקנייה ומכירה לאחר כניסת הסנקציות לתוקף. אבל סוחרים יצטרכו או להסתכן בהובלת הנפט בלי רשת הביטחון של ביטוחים מערביים או לקנות אותו במחיר התקרה או נמוך מכך. הודו, סין וטורקיה כבר רכשו חלק מהנפט שבעבר היה נמכר לאירופה.

נפט רוסי הפך לתחום מסחר רווחי לאחר תחילת המלחמה באוקראינה בגלל שניתן לקנות אותו בהנחה לעומת מחירי הבנצ'מרק, מה שיצר שולי רווח גדולים במיוחד למעורבים בדבר.

בין קוני המיכליות ישנה חברת Teodor Shipping והחברה Koban Shipping, כך אמרו חלק מהאנשים המכירים את העסקאות. שתי חברות ההובלה האלה נרשמו בדובאי ב־2019.

דוברים של שתי החברות לא ענו לבקשות תגובה. עיתונאי של הוול סטריט ג'ורנל שביקר במשרדי Koban בדובאי התבקש לעזוב.

ג'ון חדג'יפאטראס, יושב ראש של החברה Dorian LPG מסטמפורד, קונטיקט, המנהלת 19 ספינות, אמר שניגשו אליו מ־Teodor בקשה לרכוש מיכלית בגודל בינוני ש־Dorian החכירה לאחד מלקוחותיה. הספינה שנבנתה ב־2009, הוערכה בשנה שעברה בסכום של 27 מיליון דולר. ב־Teodor הציעו לרכוש אותה תמורת 33 מיליון דולר.

חדג'יפאטראס לא מכר, כי אמר שזה לא שווה את הטרחה במקרה שהעסקה תמשוך את תשומת ליבן של רשויות אמריקאיות המנטרות את המסחר בנפט רוסי ואיראני.

יצוא הנפט הוא קו החיים של הכלכלה הרוסית

סנקציות מערביות מכוונות לפגוע בחולשה בתעשיית האנרגיה של רוסיה. המדינה תלויה בספינות זרות, שרובן מבוטחות ומבוטחות מחדש באירופה, להובלת נפט. היצוא הזה הוא קו החיים של הכלכלה הרוסית.

הסנקציות פגעו בחברת ההובלה בבעלות המדינה ברוסיה PAO Sovcomflot באביב האחרון כשנאלצה למכור כתריסר ספינות, על מנת למנוע מצב בו הן יילכדו על ידי נותני הלוואות מערביים, כך דיווח בעבר הג'ורנל, בהתבסס על אנשים המכירים את הנושא.

ב־Koban קנו חמש מיכליות מ־Sovcomfort מוקדם יותר השנה, כך דיווח הג'ורנל. ביוני, אחת הספינות האלה, בשם Cangjie, קיבלה משלוח של דלק מזוקק מהספינה "ולדימיר מונומאך", המוחכרת ל־Rosneft, בהעברה בלב ים, על פי OPIS, חברת נתונים על אנרגיה שהיא חלק מחברת דאו ג'ונס המפרסמת את הג'ורנל. הכלים עגנו באותה עת מחוץ לנמל קווקז ברוסיה.

אנופ סינג, שעזב כראש מחקר מיכליות בחברת הספנות Braemar ביום שישי, מעריך שלמוסקבה חסרות ספינות להעביר את הנפט אם תיחסם מהצי המרכזי, אפילו מתוך הנחה שכל המיכליות הישנות שנמכרו מאז תחילת המלחמה מובילות נפט מרוסיה. בחישובים של מהירות ההובלה ומזג האוויר בים הבלטי, רוסיה עלולה להיוותר חסרה ב־1.5 מיליון חביות ביום, כך אמר סינג, מתוך יצוא של כ־7.8 מיליון חביות ביום. מיכלית גדולה טיפוסית יכולה לשאת כ־2 מיליון חביות.

ספינות של צי הצללים כנראה לא יכולות להוביל נפט באותה יעילות. ספינות ישנות יותר מפליגות לאט והרשויות המקומיות באתרים כמו הבוספורוס או תעלת סואץ עלולים לעכב את אלה שחסר להם ביטוח, כך אמרו סוחרים.

בנואה פוקו ורורי ג'ונס השתתפו בהכנת הכתבה.