חברת השבבים שגורמת למתח ביחסי ארה"ב והולנד

חברת הדגל ההולנדית ASML נתבקשה ע"י ארה"ב להפסיק את המשלוחים לסין, אך לא ממהרת ליישר קו • החברה ממלאת תפקיד קריטי בשרשרת האספקה ​​העולמית של מוליכים למחצה, בזכות מכונה חדשנית ובלעדית לייצור שבבים, המיועדים לטכנולוגיית בינה מלאכותית ולשימושים צבאיים מתקדמים • הולנד: "האינטרס הביטחוני הלאומי שלנו הוא בעל חשיבות עליונה"

וושינגטון רוצה שבנות בריתה יעצרו את הזרמת הציוד, ההון האנושי והידע הטכני שסין צורכת
וושינגטון רוצה שבנות בריתה יעצרו את הזרמת הציוד, ההון האנושי והידע הטכני שסין צורכת

המתיחות ביחסיה של ארה"ב עם סין מייצרת גלי הדף לא צפויים מול הולנד ומול אחת מחברות השבבים החשובות בעולם.

חברת ASML  ההולנדית היא אחת מהשחקניות הקריטיות בתעשיית השבבים הגלובלית. היא לא מייצרת שבבים, אלא מייצרת ומוכרת מכונות ליתוגרפיה אולטרה סגולה (EUV) בשווי של 200 מיליון דולר, שבהן משתמשות יצרניות מוליכים למחצה כמו TSMC הטייוואנית. המכונות הללו דרושות כדי לייצר את השבבים המתקדמים בעולם, ול-ASML יש למעשה מונופול עליהן, כי היא החברה היחידה שמייצרת אותם.

יזמי הטכנולוגיה הישראלים בוול סטריט איבדו השנה מיליארדים. אלו ה"שיאנים" 
מי צריך פרסומאים: הבינה המלאכותית מאיימת על המקצועות היצירתיים 
התחרות על השוק הישראלי עולה שלב: זינוק של 177% במסירות מכוניות מסין 

ארה"ב חוששת שאם סין תשים ידה על המוצר של החברה ההולנדית, יצרניות השבבים הסיניות יצליחו לייצר את המוליכים למחצה המתקדמים ביותר בעולם. לכן האמריקאים ביקשו מהחברה ההולנדית להפסיק את המשלוחים לסין, אך החברה אינה ממהרת ליישר קו עם הבקשה. ככל הנראה, ASML עדיין שוקלת את הנושא ובוחנת את האפשרויות הכלכליות שיעמדו לה, לאחר שתתנתק מהכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

האינטרס ההולנדי בחשיבות עליונה

הולנד שלחה מסר לארה"ב כי לא תיישר קו באופן עיוור עם מגבלות היצוא שהטילה ארה"ב על תעשיית המוליכים למחצה בסין. היא מבקשת להגן על האינטרסים הכלכליים שלה: בימים האחרונים, שרת הסחר ההולנדית, ליזיה שריינמאכר, העניקה ראיונות מרובים ושוחחה עם מחוקקים, שם אמרה שאמסטרדם תשים בעדיפות ראשונה את "האינטרס הלאומי". "ברור שאנחנו שוקלים את האינטרסים שלנו. האינטרס הביטחוני הלאומי שלנו הוא בעל חשיבות עליונה", אמרה לרויטרס ביום שישי.

הלחץ האמריקאי על הולנד החל כבר בשנת 2018 תחת ממשלו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. לפי דיווח של הרויטרס מ-2020, ממשלת הולנד משכה את רישיונה של ASML לייצא את מכונות ה-EUV שלה לסין לאחר שתדלנות נרחבת מצד ממשלת ארה"ב.

מלחמת הסחר בין סין לארה"ב תחת טראמפ, שהתמקדה בעיקר בטכנולוגיה, הסלימה תחת ממשל ביידן והפכה ל"מירוץ התחמשות" בשבבים ועליונות טכנולוגית בין שתי המעצמות. באוקטובר, לשכת התעשייה והביטחון של משרד המסחר האמריקאי הציגה כללים גורפים, המחייבים חברות להגיש בקשה לרישיון אם הן רוצות למכור מוליכים למחצה מתקדמים או ציוד ייצור אחר לסין. המגבלות מיועדות לכל יצרניות ויצואניות ציוד וחומרי גלם אשר נצרכות על ידי חברות השבבים הסיניות עבור ייצור מוליכים למחצה מתקדמים. מהלך זה העמיד מדינות כמו הולנד במצב מורכב בשל התנגשות אינטרסים, מכיוון שמדובר במדינה בעלת נתח גדול בעסקאות עם סין.

לשמור על סין לפחות שני דורות מאחור

וושינגטון רוצה שבנות בריתה - ביניהן גם יפן, טייוואן ודרום קוריאה - יעצרו את הזרמת הציוד, ההון האנושי והידע הטכני שסין צורכת בכדי להתקדם בתחום הבינה המלאכותית והיישומים הצבאיים, וכך לשמור על תעשיית המוליכים למחצה בסין לפחות שני דורות מאחורי המערב. אבל לאותן שותפות יש קשרים כלכליים ומסחריים חזקים עם סין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם: סמסונג מדרום קוריאה מייצרת שבבי זיכרון במפעל במחוז שאאנשי בסין; שותפת הסחר הגדולה ביותר של יפן היא סין, ומהנדסים טייוואנים עומדים בראש חברת Semiconductor Manufacturing International Corporation (SMIC), יצרנית השבבים המוערכת של בייג'ינג.

במקביל, מדינות נוספות באירופה מתרחקות מהחברות הסיניות, שנאלצות לחסל את חלקן בחברות שבבים אירופיות. מוקדם יותר החודש, ממשלת בריטניה הורתה לחברה בת של Wingtech Technology הסינית למכור את חלקה ב- Newport Wafer Fab, יצרנית המוליכים למחצה הגדולה במדינה. לונדון קיבלה את ההחלטה על רקע שיקולים של ביטחון לאומי. צעד זה מגיע בעקבות מהלך גרמני לחסום את רכישתה של אלמוס סמיקונדקטור, המייצרת שבבים למכוניות, על ידי חברה סינית.