תוכנית היזמות שרוצה להיות "8200 של החברה הערבית"

בוגרי המחזור הראשון של תוכנית היזמות לחברה הערבית הציגו את הפיתוחים שעבדו עליהם • וגם: מים מישראל בדרך לבריטניה • אירועים ומינויים

עימאד תלחמי, גלי שחר, פרופ' אוריאל רייכמן, ד''ר יוסי מערבי / צילום: גלעד קוולרצ'יק
עימאד תלחמי, גלי שחר, פרופ' אוריאל רייכמן, ד''ר יוסי מערבי / צילום: גלעד קוולרצ'יק

כלי לבדיקת יעילות הטיפול הרפואי בקנאביס, מיזם המייעל את המעקב אחרי חלון הפוריות והביוץ בטיפולי פוריות, ומיזם המשפר את תהליך הקליטה של עובדים חדשים - אלה רק חלק מהפיתוחים שעליהם עבדו בוגרי המחזור הראשון של תוכנית היזמות לחברה הערבית (3D (Dream, Dare, Deliver, שבימים אלה הגיע לסיומו.

הוגי התוכנית הם עימאד תלחמי, מייסד שותף ויו"ר קרן ההון סיכון Takwin, ואיציק פריד, מנכ"ל שותף בקרן, אשר חברו למרכז להכשרת מנהלים ולימודי חוץ של אוניברסיטת רייכמן, רשות החדשנות וג'וינט-תבת. "3D משלבת כישורי יזמות, מיומנויות אישיות, וחיבורים למובילי תעשיית ההייטק, היא ה-8200 של החברה הערבית", אמר תלחמי באירוע הסיום.

"המטרה שלנו היא להכשיר את הדור הבא של מנהיגי ההייטק מתוך החברה, שיקחו חלק בסטארט-אפ ניישן. נהוג לומר שההיפך מהאישיות של יזם זו אישיות של קורבן. אנחנו צריכים לשאוף להיות בצד היוזם, ולא בצד השני, הרואה רק את המכשולים".

התוכנית נמשכה שני סמסטרים, והשתתפו בה כ-30 אקדמאיות ואקדמאים מתחומים שונים ובעלי ניסיון ניהולי. המשתתפים עברו הרצאות ומפגשי ספיד דייטינג עם דמויות בולטות בתעשייה, ביניהן היזם הסדרתי זוהר לבקוביץ, מייסד מדינול קובי ריכטר, השותף-מנהל ב-Sweetwood Ventures עמית קורץ, יזם Piggy שאול אולמרט, מנהל גוגל לסטארט-אפים יובל פסוב, ומנכ"לית RUV (קרן ההון סיכון של אוניברסיטת רייכמן) הילה רום.

ד"ר יוסי מערבי, דיקן בית ספר אדלסון ליזמות והמנהל האקדמי של התוכנית, נשא דברים בערבית: "בתוכנית שמנו דגש על האצה לאנשים, ולאחר מכן על האצת המיזמים שלהם. המטרה שלנו הייתה לתת למשתתפים מיומנויות וכישורים שאליהם לא נחשפו בחיי היומיום. הכרנו להם מקרוב את הכאבים והאתגרים העומדים בפני האנושות, ועסקנו בהקניית כלים לפיתוח מיזמים טכנולוגיים לצד חיזוק הביטחון העצמי, מנהיגות והתמודדות עם כישלונות".

אזור התעשייה

המים מישראל בדרך לבריטניה

בשבועות הקרובים יגיעו לבריטניה עשרות מכונות של ווטרג'ן (Watergen), המייצרות "מים מהאוויר" בטכנולוגיה פורצת דרך. מדובר במכונות שמסוגלות לייצר עד 6,000 ליטר מים ביום, ומתאימות לשימוש בתי חולים, מרכזי ערים, מרכזי פליטים ועוד, כאשר מחירן יכול להגיע עד ל-200 אלף דולר למכונה.

מנכ''ל נמל התעופה היתרו בלונדון, ג'ון הולנד-קיי שותה מאחת המכונות שהיו פזורות ברחבי הוועידה בשארם / צילום: תמונה פרטית
 מנכ''ל נמל התעופה היתרו בלונדון, ג'ון הולנד-קיי שותה מאחת המכונות שהיו פזורות ברחבי הוועידה בשארם / צילום: תמונה פרטית

בשלב זה מוערכת העסקה בכמה מיליוני דולרים, אולם מדובר בפיילוט, כך שבהמשך הסכום עשוי לגדול - התוכנית היא להרחיב את הפריסה לעוד 15 ממדינות חבר העמים הבריטי.

המהלך נולד לאחר שבוועידת האקלים בשארם שהתקיימה בחודש שעבר, התכנס פורום ה-SMI של חבר העמים הבריטי, שכולל ראשי מדינות ומנכ"לי חברות ומוסדות פיננסיים, הפועלים למציאת פתרונות מעשיים לבעיית האקלים. בין היתר נכח בפורום שר החוץ הבריטי ג'יימס קלברלי, שהציג נתונים המראים כי כבר היום ליותר מ-450 מיליון ילדים בעולם אין גישה למים, וכי עד שנת 2040 אחד מכל 4 ילדים יגדל ללא נגישות למים.

במקביל, בביתן הישראלי הוצבו מכונות של ווטרג'ן, והמנכ"ל מיכאל רוטמן לקח חלק בצוותי חשיבה שנערכו במסגרת הוועידה. אחרי שמשתתפי הפורום נחשפו למכונות, התבצעה ההזמנה.

ווטרג'ן הוקמה לפני 13 שנה, ועסקה בפיתוח מכשירי מים מהאוויר עבור גופים צבאיים. ב-2016 נרכשה החברה על ידי איש העסקים מיכאל מירלשווילי, וכיום היא פועלת בכ-90 מדינות.

המסר של תות שני לקהילת ההייטק

במדד הנשים היזמיות של מאסטרקארד לשנת 2022, ישראל ממוקמת במקום השמיני בעולם. לכאורה, לא רע. למעשה, המצב עדיין רחוק מלהיות מזהיר, מפני שגם בארה"ב שממוקמת במקום הראשון עדיין יש מה לשפר.

"עבדתי עם קרוב ל-3,000 חברות ברחבי העולם, ממשלות, בנקים. המצב לצערי נראה דומה בכל העולם - יש הרבה פחות נשים שמייסדות חברות", סיפרה לאחרונה תות שני, המייסדת-שותפה והמנכ"לית של קבוצת ההשקעות שרונה פרטנרס.

שני אמרה את הדברים במיט-אפ בנושא "מנהיגות נשית בעולם היזמות", שנערך במשרדי הקבוצה בחיפה, בחסות מרכז החדשנות החיפאי Road2 וחברת PWC. הניסיון שלה הוביל אותה להקמת הקבוצה: "הבנתי שהמקום שאני רוצה להיות בו הוא לקדם יזמיות ישראליות - ולחבר אותן לשוק הגלובאלי, שבו על מנת להתקדם הן נדרשות לעמוד לא פעם מול גברים בעמדות מפתח.

"אני נפגשת יום-יום עם סטארט-אפים מכל המינים ובכל הגדלים, ולצערי אני יכולה להגיד שאין מספיק נשים. קהילת המנהיגות הנשית בעולם היזמות היא קריטית לאקו-סיסטם של ההייטק בישראל, וגם לחברה כולה. אני מקווה שנמשיך לראות עוד ועוד נשים מובילות מיזמים, מצליחות ומגבירות את נוכחותן והשפעתן".

במיט-אפ השתתפו גם אסתר לוצאטו מנכ"לית קבוצת לוצאטו, ליאור פקסלר אושרי שותפה ב-PwC, ובת שבע משה, מנהלת הפעילות העסקית של wix ישראל. את הערב קרן רמות, מנהלת פיתוח עסקי ב-road2, שסיכמה: "כאחת שחווה את העולם הזה מקרוב יום יום, ומסייעת לעשרות סטארט-אפים לעבור את 'עמק המוות', אני מבינה שהכוח שלנו להשפיע נמצא בחיבורים בינאישיים".

חדשות טובות

קבוצת שכולו טוב תקיים ב-8.12 יריד מעסיקים לקידום שילוב תעסוקתי, בביתן 10 באקספו תל אביב, שבו יוצעו משרות לאנשים עם מוגבלויות באופן ישיר.

היריד יתקיים בשעות 9:00-12:30, ובין המעסיקים הצפויים להשתתף בו נמנים גולן טלקום, אלבר, הום סנטר, קסטרו-הודיס, שטראוס, טלאול, אוניברסיטת ת"א, שירותי בריאות כללית, יונילוור, אלקטרה, סופר-פארם, זר פור יו, פוקס, קשת טעמים, אוטומציה, שפיר הנדסה, ישרוטל, H&M ועוד.