השף שעשה עלייה ופתח מסעדות בירושלים: "בקנדה קל יותר להתנהל ולמצוא ספקים טובים"

חיים (הרווי) סנדלר, בן 54 מירושלים, נשוי + 5 • הבעלים של מעשנת העץ HARVEY'S SMOKEHOUSE ומסעדת ההמבורגרים BURGER SHACK HARVEY'S • "בקנדה קל יותר להתנהל - כמות האופציות גדולה יותר, כך שקל יותר למצוא ספקים טובים, ואין בעיות של ביטחון אישי ופיגועים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

חיים (הרווי) סנדלר, הבעלים של מעשנת העץ HARVEY'S SMOKEHOUSE ומסעדת ההמבורגרים BURGER SHACK HARVEY'S / צילום: טל מרום
חיים (הרווי) סנדלר, הבעלים של מעשנת העץ HARVEY'S SMOKEHOUSE ומסעדת ההמבורגרים BURGER SHACK HARVEY'S / צילום: טל מרום

"הקושי העיקרי והמרכזי כאן בישראל הוא שאין לדעת מה יילד יום", אומר השף חיים (הרווי) סנדלר, הבעלים של מעשנת העץ HARVEY'S SMOKEHOUSE ומסעדת ההמבורגרים BURGER SHACK HARVEY'S.

"הדוגמה הכי טובה הייתה בשנת 2014, כאשר שלושת הנערים נחטפו. המדינה בעצם נסגרה והטרגדיה הנוראית הזו השפיעה על אנשים שלא רצו לצאת לחגוג או לבלות. לאחר מכן, הגיעו 50 ימי מלחמה שהמשיכו בשרשרת פיגועים, רבים מהם בירושלים. אנשים פחדו להגיע לעיר שתלויה בתיירות, כמו גם בתיירות קולינרית. ירושלים מושפעת מאוד מפיגועים, מה שמקשה על ניהול עסק כאן".

אתר נוסף איתו סנדלר מתמודד הוא מציאת כוח-אדם מיומן. "מאז הקורונה הקושי למצוא עובדים הולך וגדל. למצוא צוות טוב, אמין ומיומן, בעיקר במטבח, זו כמעט משימה בלתי אפשרית".

סנדלר הוא יליד קנדה שעשה עלייה בשנת 2010. הוא סיים את לימודיו כשף בשנת 2002 ולאורך כל תקופת הכשרתו רצה להגשים את החלום הציוני ולעשות עלייה. עוד בהיותו בקנדה, הוא פתח מסעדות וחברות קייטרינג. לאחר, שעלה לישראל, הוא המשיך לעסוק בתחום הקולינריה ובהמשך עסק גם באירועים פרטיים.

לפני כארבע שנים סנדלר פתח את מסעדת SMOKEHOUSE HARVEY'S מעשנת העץ היחידה באזור ירושלים בה ניתן לארח. במקום פועלות 2 מעשנות עץ ענקיות שסנדלר ייבא במיוחד מארה"ב. לפני כשנתיים הוא פתח את מסעדת ההמבורגרים - BURGER SHACK HARVEY'S.

"האינפלציה העלתה לנו את מחירי חומרי הגלם. בנוסף, העובדים דורשים שכר גבוה יותר, מה שמאלץ אותנו להעלות את המחירים בתפריט למרות שאנו רוצים שהמחיר יתאים לכל לקוחותינו. אבל לא היה מנוס מהעלאת מחירי המנות במסעדה".

סנדלר גם לא יכול להימנע מהשוואות למקומות אחרים שהוא מכיר. "אני יכול לומר בוודאות שבקנדה קל יותר להתנהל, כמות האופציות גדולה יותר, כך שקל יותר למצוא ספקים טובים, ואין בעיות של ביטחון אישי ופיגועים. מצד שני, חברים מהתעשייה בקנדה מספרים שגם הם מתקשים למצוא צוות אמין וטוב - גם שם הקורונה השפיעה על העובדים ואנשים פשוט לא רוצים לעבוד, או שהם מוכנים אבל בתנאים לא הגיוניים ובדרישות שכר מוגזמות".

לסיכום, סנדלר מציין את השאיפות שלו לעתיד. "האתגר הגדול שלנו הוא למצוא עובדים, לנהל כוח עבודה ולייעל אותו. חייבים להיות אופטימיים, להמשיך לעבוד ולהעניק חוויית אוכל ושירות עם חיוך, בצורה מיטבית ולשמח אנשים.

"זו הסיבה שאני במקצוע - עושה לי טוב לשמח אנשים באוכל שאני מגיש. אני מקווה בעתיד לגדול ולהמשיך להעניק לישראלים חוויה של אוכל אמריקאי וקנדי כשר וטעים. אני מקווה שתעשיית המזון והמסעדנות תתחזק, ושהשירות ישתפר". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il