נעצר חשוד בהפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקף 134 מיליון שקל. איך עבדה השיטה?

רשות המסים עצרה חשוד בקיזוז והפצה של חשבוניות פיקטיביות בסכום של כ-134 מיליון שקל, כאשר המס שנגרע מקופת המדינה כתוצאה מפעולותיו מסתכם בכ-19.5 מיליון שקל • ביהמ"ש האריך את מעצרו ב-6 ימים, לאחר שציין כי החשוד לא התייצב לחקירותיו גם לאחר שהוצאו צווי מעצר נגדו

העלמת מס / צילום: Shutterstock, Andre Boukreev
העלמת מס / צילום: Shutterstock, Andre Boukreev

רשות המסים עצרה חשוד בקיזוז והפצה של חשבוניות פיקטיביות בסכום של כ-134 מיליון שקל. החשוד, עזומי דאוד מכפר קאסם, נעצר אמש (ג') בחשד לעבירות חמורות על חוק מע"מ ואי-התייצבות לחקירה. 

מנהל רשות המסים: "נבדוק האם ביטול מס הקנייה על רכב קוריאני אכן מתגלגל אל הצרכנים" 
מבצע "רווחים כלואים 2" הסתיים: כמה כסף נכנס לקופת המדינה? 
רשות המסים בעקבות בעלי דירות שמתחמקים מתשלום מס על שכירות. מה היא יכולה לעשות? 

דאוד חשוד כי הפיץ חשבוניות מס על שם חברות שונות מבלי שביצע או התכוון לבצע את העסקאות המתוארות בהן, וכל זאת על-מנת לאפשר לחברות שקיבלו את החשבוניות לקזז את מס התשומות הגלום בהן וכך להפחית את חבות המס הכוללת שלהן. בנוסף, דאוד חשוד כי קיזז בעצמו חשבוניות מס פיקטיביות, על-מנת להשתמט או להתחמק מתשלום מס בעצמו.

בסך-הכול חשוד דאוד בהפצה וקיזוז של חשבוניות פיקטיביות בסכום כולל של יותר מ-133.5 מיליון שקל, כאשר המס שנגרע מקופת המדינה כתוצאה מפעולותיו מסתכם בכ-19.5 מיליון שקל.

כמו כן, דאוד חשוד כי סירב ונמנע מלהתייצב לחקירה, למרות שזומן 6 פעמים, הן על-ידי חקירות מכס ומע"מ תל-אביב והן על-ידי משטרת ישראל.

בדיון המעצר טען בא-כוחו של החשוד, עו"ד הישאם קבלאן, כי דאוד הגיע לחקירה לאחר שהתקשרו אליו וכך נעצר, ולכן אין לקבל את טענת המדינה כי החשוד עלול לא להתייצב להליכים.

עוד טען הסנגור כי החשוד מסר גרסה לפיה אדם אחר מזייף את החשבוניות בשמו. "יש את הבן אדם הזה, יכלו באותה מידה ללכת ולעכב אותו לחקירה. זה אומר שהבן אדם הזה מאמין שמשטרת ישראל צריכה לשים את היד על מי שנחזה אליו".

"לא מפחד מאף אחד" 

שופט בית משפט השלום בראשון לציון, גיל גבאי, האריך את מעצרו של החשוד ב-6 ימים, לאחר שציין כי החשוד לא התייצב לחקירותיו גם לאחר שהוצאו צווי מעצר נגדו.

עוד צוין בהחלטה כי "החשד נגד החשוד לביצוע עבירות מרמה חמורות וכן עבירות מס בעינו עומד. היחידה החוקרת ערכה ניסיונות רבים לנסות לגרום לחשוד להתייצב לחקירה. תחילה התחמק החשוד מהתייצבות לחקירה בתירוצים שונים... בהמשך התחייב להתייצב אך לא עשה כן... בהמשך, כאשר שוחח עם החוקר, מסר שהוא לא מתכוון להגיע לחקירה, לא מפחד מאף אחד וגם לא יגיע לחקירה".

בנסיבות, ציין השופט, "עומדות עילות מעצר של מסוכנות לרכוש הציבור לאור ביצוע עבירות מתוחכמות בהיקף נרחב לאורך תקופה, חשש משיבוש ההליכים וכן חשש ממשי מהימלטות מאימת הדין, כפי שהוכיח החשוד במעשיו כי אין לתת בו אמון".

מכת מדינה

השימוש בחשבוניות פיקטיביות נתפס ברשות המסים כמכת מדינה ואחת מעבירות המס הנפוצות במדינה. על-פי ההערכות ברשות, מיליארדים רבים מועלמים מקופת המדינה באמצעות שיטה זו - הנתפסת כשיטת העלמה פשוטה ליישום וקשה יחסית לאיתור. שיטת ביצוע העבירה עוברת בדרך-כלל דרך הקמת חברות פיקטיביות (חברות "קש") ו/או חברות אמתיות שיספקו את החשבוניות הפיקטיביות, רוכש/ים של החשבוניות ותשלום עמלה שמנה למנפיקי החשבוניות הפיקטיביות.

חשבונית מס היא האסמכתה לקיזוז המע"מ בעסקה בין מוכר לקונה, ובין נותן שירות למקבל שירות. הקונה רשאי לקזז את המע"מ הכלול בחשבונית נגד המע"מ שהוא חייב לשלם למדינה על עסקאותיו; וכן מדווח באמצעות החשבוניות שקיבל על הוצאותיו לצורך חישוב מס הכנסה. כל חשבונית משמעה הפחתת מס נוספת.

החלק "הפיקטיבי" בחשבוניות מס פיקטיביות יכול לנבוע מכמה סיבות. בין היתר ישנם מקרים שהחשבוניות לא משקפות עסקאות שנעשו בפועל - אין כלל קונה ומוכר או מתן שירות מאחורי החשבונית - וכל מטרת החשבונית היא לאפשר למקבלה לקזז מס שלא כדין. במקרים אחרים החשבונית הפיקטיבית יכולה לשקף עסקה, אך הסכום הנקוב בה נופח על-מנת לאפשר קיזוז מס בסכום גבוה יותר.

מוציא החשבונית הפיקטיבית לא מדווח על ההכנסות הנקובות בחשבונית (שבפועל לא קיבל), או מדווח על ההכנסות שהתקבלו לכאורה לפי החשבונית, אך מקזזן מול חשבוניות פיקטיביות שהוצאו על-שם חברות אחרות שבבעלותו, בדרך-כלל חברות פיקטיביות הרשומות לעתים על-שם אנשי קש. באופן זה נוצרת שרשרת של התחמקות ממס שקשה לחשוף. מנגד עומד מקבל החשבונית הפיקטיבית, שמזדכה על המע"מ בחשבוניות ומקטין את הכנסותיו המדווחות לתשלום מס.

*** חזקת החפות: עזומי דאוד הוא בגדר חשוד, לא הורשע בעבירה, ועומדת לו חזקת החפות.