הכנסות החברות הממשלתיות זינקו ב-31% בתשעת החודשים הראשונים של השנה

הכנסות החברות הממשלתיות עלו לכ-72 מיליארד שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2022 • מתחילת השנה, המדינה הכריזה על גביית דיבידנדים בהיקף של כ-1.4 מיליארד שקלים • כספים אלו יועדו בעיקר למימון הפחתת מס הבלו על הדלק

מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות הממשלתיות / צילום: כדיה לוי
מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות הממשלתיות / צילום: כדיה לוי

הכנסות החברות הממשלתיות עלו ב-31% לסך של כ-72 מיליארד שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2022 לעומת התקופה המקבילה אשתקד - כך עולה מהדו"חות הכספיים שהועלו לאתר רשות החברות.

הרווח המצרפי של החברות הממשלתיות המדווחות הגיע לכ-3.4 מיליארד שקל (שיעור של כ-5% מהמחזור) - לעומת כ-2.7 מיליארד שקל בחודשים ינואר-ספטמבר בשנה שעברה. הרווח הנקי היה גבוה בהרבה מהרווח התפעולי, שעמד על כ-2 מיליארד שקל (כ-3%).

מתוך הרווחים של החברות הממשלתיות, המדינה הכריזה על גביית דיבידנדים בהיקף של כ-1.4 מיליארד שקלים מתחילת השנה הנוכחית. כספים אלו יועדו בעיקר על ידי משרד האוצר למימון הפחתת מס הבלו על הדלק.

הגידול ברווחיות מוסבר על ידי רשות החברות בעיקר בהכנסות חד-פעמיות בסכומים גבוהים, בחברת החשמל ובמקורות. חברת החשמל הייתה הרווחית ביותר מבין החברות הממשלתיות בדיווח האחרון, עם רווח של כ-2.4 מיליארד שקל - יותר מכפול מהרווח שלה בתקופה המקבילה אשתקד. גם חברת המים הלאומית מקורות הכפילה ויותר את הרווח שלה, לכדי כ-423 מיליון שקל. נתונים אלה מגיעים כשבמקביל מתוכננות העלאות תעריפים לציבור בחשמל ובמים, החל מחודש הבא.

ברשימה ישנן גם לא מעט חברות ממשלתיות שהפסידו כספים. רכבת ישראל הפסידה 101 מיליון שקל לפי דיווחה לרבעון השלישי, דואר ישראל דימם 223 מיליון שקל ונמל אשדוד רשם הפסד נקי של 285 מיליון שקל.

לפי רשות החברות, הנתונים מבוססים על דיווח דוחות כספיים של רבעון 3 של שנת 2022 של 34 חברות ממשלתיות שמחויבות בדיווח - כמחצית מתוך יותר מ-70 חברות ממשלתיות פעילות. לפי הרשות, חברות אלה מהוות כ- 96% מהיקף הפעילות של כלל החברות הממשלתיות. בהתאם לנוהל שהוציאה הרשות לפני כשנתיים, חברות שמוגדרות "קטנות" או "בינוניות" פטורות מדיווח דו"ח כספי זה.

מנהלת רשות החברות, מיכל רוזנבוים, ציינה כי: "רשות החברות הממשלתיות ממשיכה לפעול להגברת הגילוי והשקיפות ומזמינה את הציבור לעיין בדוחות הכספיים של החברות הממשלתיות ותוצאותיהן״.