אוקראינה יכולה לנצח במלחמה, אך המחיר יכול להיות יקר מדי עבור המערב

במערב נותנים הערכה מפוכחת של מה שכנראה יהיה נחוץ להשגת הכרעה מול רוסיה • הבעיה היא המחיר שיידרש - כבר עכשיו זקוקה אוקראינה לסיוע של 5 מיליארד דולר בחודש כדי לשמור על פעילות המדינה ושירותים חיוניים, וניסיון להשיג הכרעה עלול לעלות הרבה יותר

חייל אוקראיני במליטופול / צילום: Reuters
חייל אוקראיני במליטופול / צילום: Reuters

בעקבות ההבטחה של מנהיגים אוקראיניים לכבוש מחדש את כל השטח שנכבש על ידי רוסיה, מתעורר הדיון מה יהיה נחוץ על מנת שאוקראינה תניס את הכוחות הרוסיים.

תיק פלילי יוצא דופן: מאחורי הקלעים של פרשת גניבת הסודות מחברת האנרגיה 
כמה עולה לגור בשכונות הטובות ביותר בישראל | ניתוח 

התשובה היא בעיקרה צבאית: רוסיה תיסוג משטחים שהושגו בדם רב, רק אם חייליה יספגו אבידות איומות - כך אומרים אסטרטגים צבאיים. כדי שזה יקרה, תלויה אוקראינה במוכנות ממשלות מערביות להמשיך ולהעניק סיוע צבאי לקייב במיליוני דולרים.

דחיקת הכוחות הרוסיים מהשטחים שפלשה אליהם (רוסיה מחזיקה כרגע 15% מהשטח של אוקראינה) יצריך הזרמה אפילו גדולה יותר של סיוע צבאי - אולי יותר ממה שהמערב מוכן ויכול לספק.

מזכיר מחלקת המדינה של ארה"ב אנטוני בלינקן אמר לוול סטריט ג'ורנל השבוע, כי ארה"ב תתמוך בהחזרת שטחים שרוסיה כבשה מאז שהחלה בפלישה ב־24 בפברואר, מה שרומז על כך שאולי וושינגטון לא תתמוך בקייב צבאית בכיבוש מחדש של השטחים שכבשה ממנה רוסיה ב־2014, כולל חצי האי קרים. בני ברית אחרים של אוקראינה נחרצים יותר וטוענים שקייב צריכה לכבוש מחדש כל סנטימטר מאדמתה.

"כל דבר שיהיה פחות מנסיגה רוסית באוקראינה יחזק את מוסקבה ומדינות סמכותניות אחרות", אמר שר החוץ השבדי טוביאס בילסטרום בביקור החודש בוושינגטון.

הישג צבאי לפני מו"מ

פקידים בכירים ממדינות ברית נאט"ו צופים שהמלחמה כנראה תגיע לסיומה ליד שולחן הדיונים, אבל "מה שיקרה סביב שולחן הדיונים קשור לגמרי למצב בשדה הקרב", אמר מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג לאחרונה בפגישה של שרי חוץ של הברית הצבאית בבוקרשט. "אז אולי זה נשמע כמו פרדוקס, אבל הדרך הטובה ביותר להשיג שלום בר קיימא באוקראינה היא לספק לה ציוד צבאי", אמר מזכ"ל נאט"ו.

התמיכה הצבאית הזו כוללת מערכות הגנה אווירית הנחוצות באופן דחוף להגנה על אוקראינה ממל"טים ומטילים שרוסיה משתמשת בהם להשמדת תשתית האנרגיה של אוקראינה, שעלול להוביל למשבר הומניטרי עם התגברות החורף. ממשלות מערביות הבטיחו בפגישה בבוקרשט לשלוח לאוקראינה יותר ציוד, ולעשות זאת יותר מהר. בשדה הקרב המסורתי אוקראינה זקוקה לתחמושת, מערכות נשק ויותר אימונים לכוחות. בנות בריתה של אוקראינה מספקות את כל הדברים האלה אבל לא ברמות להן זקוקה אוקראינה כדי להשיג הצלחות נוספות. כשנשאל שר החוץ האוקראיני דמיטרי קולבה למה זקוקה אוקראינה כדי לנצח, הוא סירב לפרט. אבל בפגישות של נאט"ו שבהן נכח, הסכימו בנות בריתה של אוקראינה שהיא "צריכה לקבל כל מה שנחוץ כדי לנצח".

 
  

מהי המטרה הסופית?

נושא עקרוני יותר, כך אמרו דיפלומטים המעורבים בשיחות, הוא למה בדיוק מתכוון כל צד כשהוא אומר את המילה לנצח. "המערב צריך לשאול את עצמו - מהי המטרה הסופית?", אמר שר החוץ של ליטא גביראליוס לנדסברגיס לאחר הפגישות.

הוא אמר שליועץ הביטחון הלאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן יש "נוסחה טובה מאוד", כשאמר בקיץ שהיעד של וושינגטון הוא לוודא שהפלישה הרוסית לא תהפוך להצלחה מבחינת הנשיא ולדימיר פוטין, אלא כישלון אסטרטגי. "אני לא רואה דרך שבה רוסיה מפסידה מבחינה אסטרטגית ועדיין מחזיקה שטחים שכבשה", אמר לנדסברגיס.

סילוק הכוחות הרוסיים מאוקראינה יצריך מתקפה צבאית שהיא מעבר ליכולות של הצבא האוקראיני, כך אמרו מומחים צבאיים. לרבים מהחיילים של מוסקבה היו חודשים או שנים לבסס עמדות, או שהם מוצבים במקומות שקשה לתקוף מבלי לגרום לאבידות קשות.

להתכונן לאבידות קשות

לקיחת שטח מאויב מחופר מצריכה מה שמנהיגים צבאיים מכנים טקטיקה של שילוב הכולל שימוש בתותחים, כלים משוריינים, כוחות קרקע וסיוע אווירי, שכולם מתואמים ונתמכים במודיעין טוב. בדוקטרינה הצבאית הסטנדרטית הרעיון הוא שכדי לעקור יריב, על הכוח המתכונן להכין פי כמה יותר חיילים ממה שיש לצד התוקף, והצד המתגונן צריך להיות מוכן לספוג אבידות קשות.

בחודשים האחרונים אוקראינה שוב ושוב הטתה את המצב לטובתה על ידי השמדת שרשראות אספקה של חיילים רוסים, כמו תחמושת ודלק, במקום לתקוף את עמדות החיילים ישירות. כוחותיה של קייב עברו בכל מחוז חרקיב המזרחי בספטמבר וכבשו את העיר חרסון לאחר שהצליחו להחליש את יכולת הכוחות הרוסיים להתגונן או לבצע התקפת נגד. עם זאת, חרסון ומחוז חרקיב קטנים בהשוואה לשטחים האוקראיניים שרוסיה עדיין שולטת בהם.

"להעיף את הרוסים מאוקראינה זו משימה מאוד קשה", אמר לאחרונה הגנרל האמריקאי מארק מילי, יושב ראש המטות המשולבים. "וזה לא הולך לקרות בשבועיים הקרובים, אלא אם הצבא הרוסי יקרוס לגמרי - מה שאינו סביר".

קולבה, שר החוץ האוקראיני, אמר ש"אנו לא קובעים לעצמנו תאריך יעד" לסילוק הכוחות הרוסיים.

יידרשו עוד מיליארדים

האם יש לתומכי אוקראינה במערב את הציוד הצבאי והחוסן הפוליטי להיצמד לתוכנית הקרב? פוטין בונה על כך שהמערב יחליט על צמצום התמיכה לפני שהכוחות שלו ימוצו, כך טוענים תומכי אוקראינה.

המחיר העולה של אספקת כלי נשק וציוד אחר לאוקראינה מושך יותר ויותר תשומת לב. ארה"ב כבר סיפקה כמעט 32 מיליארד דולר בסיוע לאוקראינה מאז פברואר, כולל כמעט 20 מיליארד דולר בנשק וסיוע ביטחוני אחר. מימון כמויות גדולות של ציוד צבאי שיאפשרו לאוקראינה לסלק את הכוחות הרוסיים במהירות יעלה הרבה יותר, כך טוענים אנליסטים.

הרעיון לדון על הסדר שלא מחזיר לאוקראינה את מלוא הריבונות היה מושא לביקורת מצד תומכי אוקראינה. חלק מהאנליסטים אומרים שללחוץ על קייב להגיע למשא ומתן כעת מבלי לעזור לאוקראינה להגיע לניצחון מלא ולאפשר למלחמה להימשך במקומות שונים, יתגלה בסופו של דבר כיותר יקר מהגברת וסיום מאמץ הלחימה כעת.

אם המלחמה תהפוך לסכסוך קפוא, ולחימה תימשך בחלק מהמקומות, כלכלת אוקראינה כנראה לא תשתקם - והתוצאה תהיה משברים הומניטריים חדשים שיגרמו לצורך להמשיך בתמיכה שנותנות לאוקראינה מדינות העולם.

כבר עכשיו זקוקה אוקראינה לסיוע של לכ־5 מיליארד דולר בחודש - סיוע לא צבאי - על מנת לשמור על פעילות המדינה ושירותים חיוניים ברמה נאותה.

אם ירגישו האוקראינים שהמערב מכר אותם בזול, הסנטימנט שלהם בעד האיחוד האירופי ונאט"ו עלול לפנות מקום ללאומנות ודמגוגיה, כך מזהירים אנליסטים. "הסדר שיושג מוקדם מדי עלול להיות יקר למערב", אמר תומס קליינה־ברוקהוף, עמית במכון המחקר קרן מרשל הגרמנית בברלין, שניתח איך עשויה להיראות חבילת סיוע צבאי לשיקום לאוקראינה.

"אנחנו צריכים לקדם את הרעיון של שליחת טנקים לאוקראינה", אמר לנדסברגיס, שר החוץ של ליטא. אם לא תתקבל החלטה על חיזוק אספקת הנשק לאוקראינה, אומר לנדסברגיס, "אנו עלולים לראות את אוקראינה תקועה".