גרמניה: 3 שנים אחרי שוד היהלומים בדרזדן, חלק מהפריטים נמצאו

לפי הדיווחים בגרמניה, האוצרות הושבו כחלק מהכנה לעסקת טיעון בין הנאשמים בשוד לבין המדינה • השוד אירע במוזיאון ההיסטורי בלב העיר העתיקה של דרזדן, שבו היו שמורים ללא אבטחה משמעותית אוצרות רבים מההיסטוריה של האזור • ערך הפריטים שנגנבו עמד על 113 מיליון אירו

כוחות משטרה במוזיאון ''חדר האוצר הירוק'' בדרזדן לאחר השוד / צילום: Reuters, Matthias Rietschel
כוחות משטרה במוזיאון ''חדר האוצר הירוק'' בדרזדן לאחר השוד / צילום: Reuters, Matthias Rietschel

יותר משלוש שנים אחרי מה שהוגדר כאחד מ"שודי העתיקות הגדולים בהיסטוריה המודרנית של גרמניה", הרשויות במדינה דיווחו כי מצאו והשיבו כמה מהאוצרות הבולטים שנגנבו מ"חדר האוצר הירוק" בדרזדן. לפי הדיווחים בגרמניה, האוצרות הושבו כחלק מהכנה לעסקת טיעון בין הנאשמים בשוד לבין המדינה. מי שנאשמים בפרשה הם חברי חמולת רמו, משפחה ממוצא כורדי-סורי שנחשבת לאחת ממשפחות הפשע המרכזיות בברלין.

השוד אירע בנובמבר 2019 במוזיאון ההיסטורי בלב העיר העתיקה של דרזדן, שבו היו שמורים ללא אבטחה משמעותית אוצרות רבים מההיסטוריה של האזור. הפריצה אירעה בחמש לפנות בוקר, והמשטרה קיימה מרדף קצר וחסר תוצאות אחרי מכונית שנראתה בורחת מהאזור. המכונית נמצאה שרופה לאחר מכן בחניון בדרזדן. גם תחנת כוח קטנה סמוכה הוצתה, והחשד היה כי השודדים ניסו לשבש את מערכות האזעקה. השומרים שהיו מוצבים במוזיאון לא התעמתו עם השודדים, לפי הדיווחים, והמתינו למשטרה.

ראש ממשלת מדינת המחוז סקסוניה, שדרזדן היא בירתה, מיהר למקום ואמר אז לתקשורת כי "השודדים לקחו לא רק מאוספי המדינה אלא פריטים היסטוריים ממלכת סקסוניה". מדובר ביהלומים, נזרים ופריטים עשויים מזהב ומאבנים יקרות החל מהמאה ה-18. כעת דווח כי 31 פריטים שונים נמצאו על ידי המשטרה והושבו לדרזדן. ביניהם כמה פריטים שלא נפגעו ולא "פורקו" כפי שחששו הרשויות. כמה מהפריטים היקרים יותר, ביניהם נזר של מלכת סקסוניה לשעבר, עדיין לא נמצאו. ערך הפריטים שנגנבו עמד על 113 מיליון אירו לצרכי ביטוח. לא ברור עדיין מה ערך הפריטים שהושבו.

התקשורת הגרמנית דיווחה כי הפריטים ייבחנו כעת על ידי מומחים כדי לראות שלא ניזוקו. הם גם יוודאו כי מדובר בפריטים המקוריים, ולא ברפליקות. התביעה בדרזדן הודיעה כי ישנם "מגעים ראשוניים" לעסקת טיעון עם ששת הנאשמים בפרשה, במסגרת המשפט שהתחיל בתחילת השנה. ראש ממשלת מדינת המחוז סקסוניה בירך את המשטרה ואמר כי "עשתה עבודה מצוינת".