הצמצומים הגיעו לכתר? שוקלת ניוד עובדים מהמפעל בכרמיאל

בשבועות האחרונים דנה הנהלת יצרנית ריהוט הפלסטיק הישראלית כתר בשינויים ארגוניים ומבניים בעלי השפעה על עובדי מפעל הייצור שבכרמיאל • כתר: "אנו מבצעים התאמות במפעלינו כחלק מהתמודדות עם ירידה בביקושים למוצרינו ברחבי העולם. היות שלכתר מספר מפעלים בארץ, אנו נערכים לניוד מספר מצומצם של עובדים בין מפעלינו"

מפעל כתר / צילום: יח''צ כתר
מפעל כתר / צילום: יח''צ כתר

האם מפעל נוסף בצפון הארץ נמצא לקראת צמצומים? בשבועות האחרונים דנה הנהלת יצרנית ריהוט הפלסטיק הישראלית כתר בשינויים ארגוניים ומבניים בעלי השפעה על עובדי מפעל הייצור שבכרמיאל. המניע המרכזי לשינוי הוא פתיחתו באפריל האחרון של מפעל כתר באזור התעשייה אלון תבור, שלשמו, כך נטען, אף גויסו עובדים נוספים, והוא מתמקד בייצור ארגזי כלים לאור עליית הביקוש בענף זה.

לצד זאת, שינוי זה הוביל במקביל להסטת ולירידת היקף הייצור במפעל שבכרמיאל ולעצירת מספר קווי פעילות בו, כאשר העובדים בהם ינותבו למקומות אחרים, חלקם בכרמיאל, ואחרים למפעל באלון תבור הסמוך לעפולה. לפני כשלושה חודשים פוטרו כ-100 עובדי כתר, רובם בארץ, על רקע מה שהוגדר אז כהשפעות המשבר הכלכלי.

שינויים אלה מעלים פעם נוספת שאלות בנוגע למצב התעשייה הישראלית. נזכיר כי רק בתחילת החודש נחשף בגלובס כי לאחר יותר מ־50 שנות פעילות, ייסגר מפעל טכנולוגיית להבים (BTL) שבנהריה, יצרן להבי מטוסי הסילון, ובעקבות זאת יפוטרו כ־900 עובדיו. בהמשך פורסם כי קרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו מתעניינת ברכישת המפעל.

מחברת כתר נמסר כי: "אנו מבצעים התאמות במפעלינו כחלק מהתמודדות עם ירידה בביקושים למוצרינו ברחבי העולם. היות שלכתר מספר מפעלים בארץ, אנו נערכים לניוד מספר מצומצם של עובדים בין מפעלינו. על מנת להימנע מפיטורים במפעל בו ישנה ירידה בייצור, נבצע ניוד למפעלים בהם יש עלייה בייצור, אליהם אנו אף מגייסים עובדים חדשים. השמירה על עובדינו הינה חלק מהערכותינו לצמיחה מחודשת במהלך 2023".

אתרי ייצור בארה"ב, אירופה וישראל 

כתר נוסדה בשנת 1948 על-ידי יוסף סגול כמפעל לייצור צעצועים ומוצרים לבית, ובשנות ה-80 הועבר הניהול בחברה לבניו סמי ויצחק סגול. בשנת 2016, השליטה בקבוצה (80%) נמכרה על-ידי האחים סגול לידי קרן BC Partners תמורת 1.4 מיליארד דולר, ברכישה ממונפת, כשהלוואה בנקאית הועמסה על החברה הנרכשת. יתרת המניות (20%) מוחזקת על-ידי בני משפחת סגול. בשנה שעברה עשתה כתר ניסיון להגיע לשוק הציבורי, והגישה תשקיף לקראת גיוס בבורסת ניו יורק. לפי הערכות, החברה תכננה לגייס כמה מאות מיליוני דולרים לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר. חלק הארי של הסכום שתכננה לגייס נועד לשמש את החברה להחזיר הלוואה בריבית בשיעור דו-ספרתי שנלקחה עם רכישת השליטה בכתר.

בשנים שלאחר מכירת כתר ל- BC Partners חלה הרעה בתוצאות החברה, על רקע המינוף הגבוה שהוביל לעלויות פיננסיות גבוהות, לצד העלייה במחירי חומרי הגלם שבהם החברה משתמשת לייצור, והתגברות התחרות. ב-2020, ירידה במחירי חומרי הגלם הובילה לשיפור בתוצאות.

בסופו של דבר, ההנפקה לא יצאה אל הפועל. נכון לדיווח האחרון שהעבירה כתר ל-SEC (רשות ניירות הערך של ארה"ב), נכון לספטמבר 2021 היקף החוב של כתר עמד על מעל 1.4 מיליארד אירו. באותו דיווח ציינה כתר כי בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021 הכנסותיה צמחו ב-28% לכ-1.2 מיליארד אירו וההפסד הנקי שלה הסתכם ב-32.8 מיליון אירו, לעומת 36.6 מיליון אירו בתקופה המקבילה. כתר אמנם לא דיווחה רשמית על משיכת התשקיף וויתור על ההנפקה, אך גם לא פרסמה בחודשים האחרונים עדכונים לתשקיף.

נכון לספטמבר 2021, כתר העסיקה 5,100 עובדים ברחבי העולם, מתוכם 4,100 בייצור ומחסנים והיתר בתפקידי אדמיניסטרציה ופיתוח. החברה לא דיווחה כמה מעובדיה מועסקים בישראל, אך מתוך כלל העובדים, 2,000 הועסקו באירופה, 700 בארה"ב, 300 בבריטניה והיתר (2,100) במדינות אחרות, כולל ישראל.

מבחינת אתרי ייצור, החברה מייצרת בארה"ב, אירופה וישראל, כשלפי דיווחיה הפעילות בכרמיאל מחולקת לשלושה אתרי ייצור שבהם מייצרים מחסני גינה, מוצרי פנאי, סוככים ומבנים ועוד. החברה אף כתבה בתשקיף כי "מוצרי חוץ הם בעלי ערך גבוה יותר, ואנו נוטים לייצר אותם באתרים ייעודיים, לדוגמה בכרמיאל בישראל".