שינוי כיוון: שיעור האבטלה בישראל חזר לרדת בנובמבר

שיעור האבטלה לחודש נובמבר ירד בשתי עשיריות האחוז בהשוואה לחודש הקודם ועמד על 4.1% • בהתאמה עונתית לחודשי החורף, שנחשבים חלשים יותר תעסוקתית, השיעור למעשה ירד מ-4% באוקטובר ל-3.9% החודש

לשכת התעסוקה בת''א / צילום: שירות תעסוקה
לשכת התעסוקה בת''א / צילום: שירות תעסוקה

למרות עליות הריבית המהירות של בנק ישראל לאורך החודשים האחרונים, וההאטה בכלכלה הישראלית ובכלכלה העולמית, שיעור האבטלה הישראלי נשאר נמוך ואף יורד במעט בחודש נובמבר לעומת חודש אוקטובר. בעוד באוקטובר שיעור האבטלה עמד על 4.3% מכלל המשתתפים בשוק העבודה, בנובמבר הוא עומד על 4.1% בלבד.

מסמך קורות החיים הלך לעולמו, ההלוויה מחר
תוהים כמה הקולגות שלכם מרוויחים? לפעמים עדיף לא לדעת | WSJ
מפוטרי ההייטק לא מתפשרים על השכר גם במחיר של אבטלה  

חודשי החורף נחשבים לחלשים יותר מבחינה תעסוקתית, ולכן כשמבצעים התאמה עונתית, שיעור האבטלה למעשה ירד מ-4% בחודש אוקטובר ל-3.9% בחודש נובמבר. הירידה באבטלה לא נובעת מהתייאשות של מחפשי עבודה, אלא מעלייה ממש בתעסוקה: שיעור התעסוקה מכלל האוכלוסיה של בני 15 ומעלה עלה מ-60.3% בחודש אוקטובר ל-60.6% בחודש נובמבר (או מ-60.6% ל-60.8%, מנוכה עונתיות). עם זאת, הנתונים אינם חזקים כמו אלו של חודש ספטמבר, שעמדו על 61.1% מנוכה עונתיות. גם האבטלה בספטמבר עמדה על 3.8% מנוכה עונתיות, קצת מתחת לנתונים הנוכחיים.

כרגע, ניתן לראות מגמה של אבטלה נמוכה יחסית ברוב המערב: ארה"ב ובריטניה רושמות שתיהן אבטלה של 3.7%, במגמת עלייה קלה בחודשים האחרונים. גרמניה, שהתעשייה שלה נפגעה קשות ממשבר האנרגיה, סובלת מאבטלה מטפסת מ-5% בחודש מאי ל-5.6% בחודש נובמבר. בצרפת האבטלה גבוהה באופן כללי, ונשארת יציבה על כ-7.3% בחודשים האחרונים.