בורסות עולם | סיקור שוטף

רצף הירידות בוול סטריט נקטע; טסלה צללה ב-8%, מודרנה זינקה

תשואות האג"ח של ממשל ארה"ב מטפסות • טסלה צללה לאחר ש-Evercore ISI הורידה את מחיר היעד של המניה, אייסקיור נסקה לאחר תוצאות חיוביות בניסוי • הבנק המרכזי של יפן הודיע על הרחבת תחום הניוד האפשרי של תשואות האג"ח; היין מזנק בכ-4% ביחס לדולר • נעילה מעורבת באירופה

בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock
בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:00

רצף ירידות בן ארבעה ימים בוול סטריט נקטע ומדדי המניות סיימו בעליות קלות. דאו ג'ונס הוביל בעלייה של 0.3%, S&P 500 התקדם בכ-0.1% והנאסד"ק נותר ללא שינוי, כאשר טסלה  רשמה ירידה חדה של 8% ומשכה מטה בעוד שמרבית ענקיות הטכנולוגיה האחרות עלו במתינות.

בין המניות שבלטו במיוחד במהלך המסחר אפשר לציין את מודרנה , שקפצה בכ-6% לאחר שדירוג המניה שודרג ע"י ג'פריס מהחזק לקנייה, וכן אייסקיור  הישראליות שנסקה בכ-177% במחזור מסחר ענק של 129 מיליון מניות לאחר תוצאות חיוביות במיוחד בטיפול שלה להקפאת גידולים סרטניים בכליות. מניית יצרנית הרכב לוסיד , שפתחה את היום בסערה גדולה וזינקה ביותר מ-8% לאחר שגייסה כ-1.5 מיליארד דולר בהנפקת מניות, סיימה בדומה לרמת הפתיחה.

מניית הבנק וולס פארגו  ירדה ב-2% לאחר שהלשכה האמריקאית להגנת הצרכן הודיעה שהבנק יאלץ לשלם קנס של 3.7 מיליארד דולר כחלק מהסדרת האישומים בנוגע לניהול כושל של הלוואות, משכנתאות ופיקדונות.

21:30

מדדי המניות בוול סטריט מצליחים לשמור על מגמה חיובית, עם עליות של 0.2% עד 0.5%. תשואות האג"ח ארוכות הטווח בארה"ב ממשיכות לעלות בחדות, תשואת האיגרת ל-10 שנים קופצת ב-10 נקודות ל-3.68% ותשואת האג"ח ל-30 שנה מטפסת ב-11 נקודות ל-3.73%. תשואת האג"ח הקצרה יותר, לשנתיים, התייצבה על 4.27%.

בשוק הסחורות מחיר הזהב מטפס ב-1.6% לרמה של 1,816 דולר לאונקיה, והכסף מזנק ב-4.8% לרמה של 24 דולר לאונקיה. מחירי הגז הטבעי בארה"ב צונחים ב-9% ומחירי הגז האירופאי (TTF) יורדים בקרוב ל-3%.

בשוק הקריפטו האת'ריום מזנק ב-4% לרמה של 1,216 דולר והביטקוין עולה בכ-2% ל-16.8 אלף דולר. יחד עם זאת, במבט שבועי שני המטבעות רושמים ירידות של 7.6% ו-4.8% בהתאמה.

20:00

נדנדה בוול סטריט: המדדים שוב עברו לעליות קלות, בהובלת הדאו ג'ונס שמתקדם ב-0.3%. נאסד"ק מוסיף כ-0.1% ו-S&P 500 עולה בכ-0.2%.

טסלה  נופלת ביותר מ-5% לאחר ש-Evercore ISI הורידה את מחיר היעד של המניה. לעומתה מודרנה  מזנקת בקרוב ל-6% בהמשך לשדרוג ההמלצה לקנייה מהחזקה על ידי ג'פריס אתמול.

בקרב המניות הישראליות בולטת כמובן אייסקיור  שמרכזת עניין ומזנקת ב-322% במחזור ענק של 108 מיליון מניות (ראו בעדכונים קודמים). פאגאיה  מזנקת ב-17%, קוגנייט ב-14.5% ובריינסוויי ב-13%. עוד עליות משמעותיות רושמו אנלייבקס, פרוטליקס ומנקיינד. בצד השלילי של הצפה ביומאקס מוחקת 14% וסטיקספיי התנודתית משילה כ-13%. גם היפו , אבוג'ן, אינטרקיור, טאבולה , אאוטבריין  ואינוויז מאבדות גובה.

18:45

המסחר בבורסות אירופה ננעל במגמה מעורבת, עם ירידות של כ-0.4% במדדי דאקס וקאק ועלייה של 0.2% במדד פוטסי באנגליה. יורוסטוקס 50 סיים בירידה של 0.2% ועוד ירידות נרשמו באמסטרדם, ציריך ושטוקהולם, בעוד שמדריד וליסבון המדדים טיפסו.

בוול סטריט נרשמת תנודתיות רבה והמגמה שוב מעורבת, כאשר נאסד"ק נסוג ב-0.4% ו-S&P 500 יורד ב-0.2%, ואילו דאו ג'ונס יציב או נסחר בעלייה קלה. באג"ח - תשואת האיגרת ל-10 שנים עולה ב-10 נקודות ל-3.68% ותשואת האג"ח לשנתיים מטפסת ב-2 נ"ב ל-4.28%. במט"ח - הדולר יורד בכ-0.7% מול אינדקס המטבעות, בעודו צונח בשיעור חד של 4% ביחס ליין היפני.

בקרב ענקיות הטכנולוגיה המגמה בעיקר שלילית. טסלה  צונחת בכ-5%, אפל יורדת ב-0.9% ואנבידיה נסוגה ביותר מ-1%, ואילו מיקרוסופט  ואלפאבית (גוגל)  רושמות ירידות קלות מאוד. אמזון ללא שינוי, AMD עולה ב-0.9% ומטא מטפסת ב-0.4%.

בשוק הסחורות מחירי הנפט עברו לירידות מזעריות. הנפט האמריקאי נסחר סביב 75.2 דולר לחבית והברנט תמורת 79.2 דולר.

17:40

שינוי כיוון חיובי בוול סטריט ושלושת מדדי המניות המרכזיים מטפסים כעת ב-0.4%-0.5%. לצד זאת נרשמת התמתנות קלה בעליות של תשואות האג"ח.

מניית הבנק וולס פארגו  יורדת בכחצי אחוז לאחר שהלשכה האמריקאית להגנת הצרכן הודיעה שהוא יאלץ לשלם קנס של 3.7 מיליארד דולר כחלק מהסדרת האישומים בנוגע לניהול כושל של הלוואות, משכנתאות ופיקדונות. לפי האישומים של הלשכה, הבנק העריך באופן לא חוקי עמלות וחיובי ריבית וגבה עמלות על משיכת יתר שלא כדין.

יצרנית הרכב החשמלי לוסיד  מזנקת ב-8.5% לאחר שגייסה יותר מ-1.5 מיליארד דולר בסדרה של מכירות מניות.

באירופה המגמה מעורבת: מדד דאקס יורד ב-0.3%, קאק משיל 0.1% ואילו פוטסי הבריטי מטפס ב-0.4%. מדד יורו סטוקס 50 הכלל אירופי ללא שינוי של ממש.

16:31

המסחר בוול סטריט נפתח גם היום במגמה שלילית. מדד הנאסד"ק יורד בכ-0.5%, S&P 500 מאבד 0.3% והדאו ג'ונס יציב או נסחר בירידה קלה מאוד.

בזירת המסחר באג"ח של ממשלת ארה"ב נמשכת המגמה מאתמול והתשואות ממשיכות לזנק: תשואת האג"ח לעשור עולה בעוד 11 נקודות ל-3.69% ותשואת האג"ח לשנתיים מתקדמת ב-4 נקודות ל-4.30%. במט"ח, היין ממשיך לזנק בשיעור חד של 3.5% ביחס לדולר, אך בסך הכל הדולר נחלש בכ-0.5% מול סל המטבעות.

אייסקיור  הדואלית, שמשלשת את שוויה בשעה זו בת"א, ממריאה בכ-240% גם בוול סטריט. החברה דיווחה על תוצאות טובות במחקר לטיפול בגידולים סרטניים בכליות. על פי המחקר שערכה בבית החולים בני ציון נמצאה אי הישנות בשיעור של 89.5% בטיפול בגידולים באמצעות מערכת ה-ProSense שלה, שהיא מכשיר רפואי זעיר ופולשני שמשמיד גידולים באמצעות הקפאתם.

בשוק הסחורות נרשמת יציבות במסחר על חוזי הנפט הגולמי ואילו הגז הטבעי ממשיך לצלול בעוד 8%, לאחר ששרי האנרגיה של האיחוד האירופי הסכימו על הגבלת המחירים.

15:30

מאקרו ארה"ב: מספר התחלות הבנייה בנובמבר עמד על 1.42 מיליון, מעט מעל הציפיות (1.40 מיליון) אך פחות מהנתון של החודש הקודם, שתוקן כלפי מעלה ל-1.43 מיליון. אישורי הבנייה עם זאת לא עמדו בצפי (1.34 מיליון מול תחזית ל-1.48 מיליון). במבט חודשי נרשמה ירידה של 11.2% במתן היתרי הבנייה בנובמבר.

החוזים בוול סטריט יורדים ב-0.1% עד 0.5%.

14:14

ירידות קלות של עד 0.4% באירופה כעת. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב המגמה מעורבת.

בשוק הסחורות נרשמות כעת עליות בחוזים על הנפט הגולמי. הנפט האמריקאי נסחר כעת סביב 76.2 דולר לחבית והברנט סביב רמה של 79.9 דולר לחבית.

הזהב מטפס ב-1.1% ונסחר סביב 1,817 דולר לאונקיה והכסף מזנק ב-3.3% ל-24 דולר לאונקיה.

במסחר המוקדם רושמות טסלה , בואינג  ואמזון עליות קלות ומנגד מיקרוסופט  ואנבידיה  רושמות ירידות קלות.

חברת גילת  הודיעה היום כי חתמה עם Intelsat על חוזים בהיקף של מיליוני דולרים להרחבת השותפות האסטרטגית שלהן ולהגדלת השימוש בקישוריות בטיסה (IFC) באמריקה.

12:05

ירידות קלות של עד 0.6% באירופה כעת. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות של עד 0.4%.

כלכלני בנק דיסקונט מציינים, בסקירה שפרסמו היום, כי הקורלציה השלילית של הדולר עם שוק המניות התחזקה בחודשים האחרונים, והוא מתפקד כמכשיר גידור מפני ירידות בשוקי המניות, לפיכך, "המשך אי הודאות לאור חששות ממיתון גלובלי ותנודות בשוקי המניות בעולם במחצית הראשונה של 2023 ישפיעו על שער הדולר, כשירידות בשוקי ההון יתמכו בהתחזקות הדולר בעולם, ולהיפך".

"הפגיעה בפעילות הכלכלית תמכה אף היא בהתחזקות הדולר, מכיוון שארה"ב נפגעה פחות מאירועים גלובליים כמו המלחמה באוקראינה, הקורונה בסין ועוד. כלכלת ארה"ב צפויה להמשיך להיות חזקה יותר מאשר כלכלות מפותחות אחרות גם ב-2023, אולם, ההשפעה על שערי החליפין אינה משמעותית".

"הדולר הגיע לשיא בחודש ספטמבר, בעקבות המשבר בבריטניה, שהוביל לתנודות חדות בשווקים ורשם תיסוף של 19% מתחילת השנה. אולם, בחודשים האחרונים התחזקות הדולר נבלמה, על רקע התמתנות האינפלציה וירידה בציפיות הריבית בארה"ב, מיצוי השפעת התרחבות פערי הריביות בין ארה"ב למדינות מפותחות אחרות, הקלות בסגרים בסין ועליות בשוקי המניות. לכן הסיכוי למהלך משמעותי נוסף בדולר הינו נמוך. עם זאת, מוקדם להספיד את הדולר, לאור אי הודאות הגבוהה הצפויה להימשך בחודשים הקרובים ותפקידו של הדולר כמקלט בטחון. אירועים כמו חששות מהחרפת הפגיעה הכלכלית בעולם, סימנים לעליה מחודשת באינפלציה ועוד, יובילו להתחזקות הדולר ולהפך. כל עוד לא יסתמן שינוי מגמה והתאוששות יציבה בכלכלה העולמית, הדולר ימשיך להנות ממעמדו כמקלט ביטחון", מציינים בדיסקונט.

10:20

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה שלילית. מדדי המניות המרכזיים יורדים בשיעורים של עד 1%.

באסיה, מדד הניקיי בטוקיו ננעל בירידה של 2.5%, שנחאי ירדה בכ-1.1% ומדד ההנג סנג נסוג ב-1.3%.

בשוק הפורקס העולמי, הדולר נחלש כעת בכ-0.1% מול האירו ונסחר סביב 1.061 דולר לאירו, גם הליש"ט מתחזקת קלות סביב 1.216 דולר לליש"ט והיין היפני מזנק בכ-3.3% ונסחר סביב 132.3 יינים לדולר.

08:00

בבורסות אסיה רושמים כעת מדדי המניות המרכזיים ירידות, בהובלת מדד הניקיי שצונח בכ-3% לאחר שהבנק המרכזי של יפן הותיר את הריבית ללא שינוי אבל הודיע על הרחבת תחום הניוד האפשרי של תשואות האג"ח של ממשלת יפן. בהונג קונג יורד מדד ההנג סנג בכ-2.3% , שנחאי מאבדת 1.4% ומדד הקוספי בסיאול נסוג בכ-1%.

● הפסימיות שטפה את הכלכלנים: פעמוני המיתון נשמעים חזק 

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מציין הבוקר כי "הרשויות ביפן מאותתות לשוק כי המדיניות המוניטרית תהייה פחות מרחיבה מעתה. הריבית ביפן כבר שנים ברמה של מינוס עשירית ובאופן מיוחד הם מתערבים בשוק איגרות החוב, מכוונים את הריבית ל-10 שנים ל-0% ועד כה אפשרו לה לנוע בטווח של ±0.25 אחוז לכל כיוון. הבוקר אומנם הודיע הבנק המרכזי של יפן שהריבית ותשואת הפדיון ל-10 שנים לא ישתנו גם הפעם, אבל השוק התעניין יותר בחלק אחר של ההודעה. מרחב התמרון של תשואת הפדיון הורחב מ-0.25% ל-0.5% לכל כיוון. זאת, רשמית, על מנת לאפשר לשוק איגרות החוב לתפקד בצורה חלקה יותר".

עם זאת, כותב מנחם, "השוק מעריך כי הרחבת המנעד תגרום לתשואת הפדיון ל-10 שנים להיצמד לרף החדש הגבוה יותר, מה שיפעל נגד שוק המניות ויעלה את קרנו של היין. עוד סיבה שהמניות יורדות - היות והרחבת התחום יכולה לגרום לתשואות הפדיון גם להיות נמוכות יותר, אם למשל יתברר כי המצב הכלכלי במדינה יורע, מדובר בגורם אי וודאות נוסף שיקשה על נכסי הסיכון. זאת משום שעד כה לא יכלו תשואות הפדיון ביפן לחקות את המתחרות שלהן בחו"ל ולעלות גם כן. הן נותרו מלאכותית נמוכות יותר. כמו כן, יש כאן איתות של הבנק המרכזי כי הצעד הבא עשוי להיות בכיוון של הרחבה נוספת של מרחב התמרון, או אולי אפילו העלאה של הריבית עצמה".

בוול סטריט אמש, הירידות שהעמיקו בשעה שקדמה לנעילה, התמתנו בדקות המסחר האחרונות. נאסד"ק סיים את הערב בירידה של 1.5%, S&P 500 ירד ב-0.9% והדאו ג'ונס ב-0.5%. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות כעת ירידות של עד 1.3%.

בשוק הסחורות נרשמת כעת מגמה מעורבת בחוזים על הנפט הגולמי. הנפט האמריקאי נסחר כעת סביב 75.5 דולר לחבית והברנט סביב רמה של 79.8 דולר לחבית.

כלכלני S&P מעריכים כי מחיר החבית עשוי להגיע ל-121 דולר במהלך 2023, בעיקר על רקע הפתיחה של כלכלת סין וחזרתה לפעילות מלאה.

בשוק הפורקס העולמי, הדולר מתחזק בכ-0.2% מול האירו ונסחר סביב 1.058 דולר לאירו, הליש"ט נחלשת בכ-0.4% סביב 1.21 דולר לליש"ט והיין היפני מזנק בכ-2.7% ונסחר סביב 133.2 יינים לדולר.

בשוק הקריפטו נרשמות עליות כעת. הביטקוין נסחר ברמה של 16,760 דולר והאת'ריום עולה בכ-2.5% ונסחר סביב 1,205 דולר.

מאקרו אסיה: כאמור, הבנק המרכזי של יפן השאיר את הריבית במדינה ללא שינוי (0.1%-). פורסם מדד המחירים לצרכן בהונג קונג שרשם עלייה של 1.9% בהשוואה לאשתקד לעומת צפי לעלייה של 2%.

בגרמניה יתפרסם היום מדד מחירי היצרן (PPI) שצפוי לרשום עלייה של כ-30% בשנה האחרונה (וירידה של 2.5% בנובמבר), ובארה"ב יפורסמו היום נתוני התחלות ואישורי הבנייה.