בעל השליטה שנאבק על מפעל חייו והחברה שהפכה לרגע לישראלית הגדולה בוול סטריט והתרסקה

חיים כצמן מתמודד עם חובות לבעלי האג"ח, מניה צונחת ועוד צרות, אך לא מוותר • בפאגאיה למדו שמה שעולה מהר - יורד מהר יותר • הסטודנטים איבדו 50 מיליון שקל במניות איסתא, מכירת מקס הרגיזה במיוחד את אלפרד אקירוב, ואילו באגד העובדים מרוצים וקיבלו צ'קים שמנים • שוק ההון מסכם את 2022 

בעל השליטה שנאבק על מפעל חייו והחברה שהפכה לרגע לישראלית הגדולה בוול סטריט והתרסקה
בעל השליטה שנאבק על מפעל חייו והחברה שהפכה לרגע לישראלית הגדולה בוול סטריט והתרסקה

שנת 2022 בשווקים, שעמדה בסימן עליית הריבית והחששות ממיתון, תיזכר כשנה קשה למשקיעים. לצד ההפסדים בתיקי ההשקעות היא סיפקה גם שלל אירועים דרמטיים: עסקאות ענק, קריסה של מניות ומטבעות קריפטו, סכסוכים בין מנהלים לבעלי מניות, ואף אירועים החשודים כפליליים. גלובס מציג את אירועי השנה בשוק.

עוד בסדרה:
הסכסוך הגדול של השנה והמנכ"ל שעשה קאמבק וחותך בבשר החברה
מניות הגז חזרו למרכז הבמה, החוסכים לפנסיה הצביעו ברגליים והבלוף של השנה

 נפילת השנה 

 חיים כצמן נאבק על מפעל חייו 

שנה שהחלה במאבק שליטה על "מפעל חייו", חברת הנדל"ן המסחרי הגלובלית ג'י סיטי (לשעבר גזית גלוב) מסתיימת עם חששות משקיעים לגבי יכולת החזר החוב של החברה הממונפת, ירידות חדות במניות ובאג"ח שלה, והודעה דרמטית על הפסקה צפויה בתשלומי הדיבידנדים שלה בשנה הקרובה.

כשועל קרבות ותיק בשוק ההון, הצליח כצמן לבלום בתחילת השנה ניסיון השתלטות עוינת על נורסטאר (החברה האם של ג'י סיטי) מצד יזמית הנדל"ן ישראל קנדה של ברק רוזן ואסי טוכמאייר. אך ייתכן שהיום הוא מצטער שלא עלה בידו למכור את כל מניותיו בחברה, לנוכח צניחה של יותר מ־50% בשוויין השנה.

לאחר שהתקדרו השמיים מעל שוקי הנדל"ן, בעקבות עליית הריבית בארץ ובעולם, וניסיון ההשתלטות הוקפא, נותר כצמן להתמודד עם הצרות במרכזי המסחר של החברה במזרח אירופה ובברזיל מחד, ועם חובות ענק של יותר מ־8 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח בישראל מאידך.

את השנה הנוכחית מסיימת ג'י סיטי כשתשואות האג"ח שלה מגיעות לרמה דו ספרתית, בעוד שהחוב של בעלת השליטה נורסטאר נסחר בתשואת זבל של עשרות אחוזים. גם 2023 לא תהיה פשוטה עבור החברות של כצמן, שמצידו יידרש להכניס את היד עמוק לכיסו כדי להמשיך ולשמר את שליטתו בהן.

חזי שטרנליכט

קפיצת השנה

פאגאיה הופכת לרגע לישראלית הגדולה ביותר

זה אולי קצת מוזר היום, כשחברת הפינטק פאגאיה נסחרת בשווי של סביב חצי מיליארד דולר "בלבד", אבל בקיץ האחרון היא הייתה לרגע קצר לחברה הישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר, מותירה מאחור ענקיות טכנולוגיה רווחיות כצ'ק פוינט, נייס ואמדוקס, או הבנקים לאומי והפועלים.

פאגאיה התחילה להיסחר בנאסד"ק בסוף יוני, כשהשלימה מיזוג לחברת SPAC לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר. בשבועות הראשונים המניה איבדה עשרות אחוזים, אולם אז המגמה השתנתה בלי סיבה נראית לעין. במשך שבועיים המניה זינקה פי 12 ובתחילת אוגוסט, נסק שווי החברה לזמן קצר לכ־20 מיליארד דולר, ושלושת מייסדיה הצעירים היו "שווים" מיליארדים, על הנייר.

ההערכות בשוק היו שכמו באירועי מניית רשת חנויות משחקי המחשב האמריקאית גיימסטופ אשתקד, גם אצל פאגאיה (שעדיין רושמת הפסדים מפעילותה) מדובר באירוע קיצוני של שורט סקוויז בו משקיעים שהימרו נגד המניה (שורטיסטים) נאלצו לרכוש אותה במחירים מופקעים בשל היעדר סחירות מספקת.

עם זאת, כמו במקרה של גיימסטופ, בסופו של דבר המגמה השתנתה שוב: מניית פאגאיה איבדה עד היום מעל ל־95% מערכה בשיא והיא נסחרת בפחות מדולר - מחיר המעמיד אותה תחת איום מחיקה מנאסד"ק.

עם זאת, מנכ"ל פאגאיה, גל קרובינר, אחד משלושת יזמי החברה, טען לאחרונה כי אינו מצטער שלא מכר מניות בשיא: "באנו לבנות כאן משהו שהוא מאוד בר-קיימא", ובאשר לנפילת המניה אמר כי "זה מחדד את ההסתכלות של המשקיעים על העסק שלנו. אנשים בודקים עד כמה הביזנס שלנו טוב".

שירי חביב ולדהורן

פספוס השנה 

הסטודנטים איבדו 50 מיליון שקל באיסתא

נבחרי ציבור, המייצגים גופים שבהם רבבות של חברים, מתקשים לעשות עסקים מוצלחים בלשון המעטה.

תזכורת צורבת לכך קיבלו השנה 350 אלף חברים בהתאחדות הסטודנטים כשהיו"ר החדש שלהם, אלחנן פלהיימר, פעל למכירת החזקותיהם בחברת התיירות והנדל"ן איסתא, בסיוע של חברת החיתום פועלים אי.בי.אי.

בסופו של דבר נמכר נתח של כ־16% ממניות איסתא לידי גופים מוסדיים בהנחה עמוקה של כ־20% ביחס למחיר השוק ולקופת הסטודנטים זרמו 200 מיליון שקל עבור מניות שהיו שוות בשוק 250 מיליון שקל.

ההנחה שקיבלו הרוכשים, או ה"דיסקאונט" כפי שהיא מכונה בשוק ההון, הולידה גל של ביקורת כלפי היו"ר פלהיימר ופועלים אי.בי.אי, שהובילה לשכירת בודק חיצוני ע"י הסטודנטים - רו"ח רו"ח עופר אלקלעי שבחן את תקינות הליך המכירה. בעוד שההחלטה לצמצם את ההחזקות באיסתא הייתה "סבירה והגיונית", כותב אלקלעי בדוח, ופלהיימר פעל בכפוף להנחיות היועמ"ש של ההתאחדות, עדיין התהליך לדבריו "בוצע בצורה לקויה" וניתן היה לקבל תמורה גבוהה יותר. זאת, בין היתר, משום ששולמה לדעתו עמלה גבוהה מדי לחתם, לא נשכרו שירותיו של יועץ בלתי תלוי לתהליך, וגם לא התקבלו מספיק הצעות לבחירת הגורם שימכור את המניות.

חזי שטרנליכט

עסקת השנה (1) 

חברי אגד מקבלים מיליונים עבור מניותיהם 

חלום הילדות של רבים בדור שנולד עם קום המדינה, היה להיות נהג אוטובוס שהוא "חבר אגד", סמל לקביעות ולביטחון כלכלי.

השנה, כששאיפות הדור הצעיר נדדו למחוזות הסייבר והתוכנה, התברר שלעיתים חלומות על אקזיט מתגשמים גם בכלכלה של פעם, לאחר שהשליטה באגד נמכרה בדרך של מכרז לקרן התשתיות קיסטון, לפי שווי עצום של 4.8 מיליארד שקל.

המחיר הגבוה ששולם עבור ענקית התחבורה והנדל"ן, הושג בין היתר על רקע גאות ממנה נהנה ענף התשתיות בתקופה שקדמה להעלאת הריבית במשק, והתחרות העזה על כל חברה גדולה הפועלת בתחום שהוצעה למכירה.

עם השלמת המכירה אמר יו"ר אגד, אבי פרידמן, כי בתום תהליך ארוך והיסטורי, אגד "מגיעה לקו הסיום שלו כאחת החברות החזקות במשק הישראלי". כפועל יוצא, קיבלו כ־1,300 בעלי המניות חברי אגד צ'ק שמן של כ־2.2 מיליון שקל כל אחד, סכום שיגדל משמעותית אם קיסטון, קרן שיזמו רוני בירם וגיל דויטש, תממש בשנים הבאות את האופציה לרכישת יתרת המניות שבידי החברים (40%).

חזי שטרנליכט

עסקת השנה (2)

כלל רוכשת את מקס (ומרגיזה את אקירוב)

באפריל השנה הודיעה חברת כלל ביטוח על עסקה לרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס לפי שווי של כ-2.5 מיליארד שקל, מידי קרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס ושותפיה.

מדובר בסכום המהווה כמעט מחצית משווי השוק של חברת הביטוח עצמה, כשהעסקה נועדה לנתק את התלות של כלל מהתנודות בשוק ההון ולייצר לה פעילות מגוונת. זאת כאשר בשנה כמו 2022 גרמו הירידות התלולות בבורסות לרוב חברות הביטוח להפסדים כבדים של מאות מיליוני שקלים.

נכון להיום טרם הושלמה העסקה, כשבינתיים קם לה לפחות מתנגד נמרץ אחד - אלפרד אקירוב, בעל השליטה בחברת הנדל"ן אלרוב. אקירוב פועל זה יותר משנה לרכוש את השליטה בכלל ביטוח, אותה מוביל המנכ"ל יורם נוה - שאקירוב סימן כיריבו וכמכשול בדרך להשגת השליטה בחברה.

בין היתר טוען אקירוב טוען כי המחיר והסיכון הכרוכים ברכישת מקס גדולים מדי, וכי העסקה נועדה להציב מכשול נוסף בדרכו לשליטה בכלל. לאחרונה אמר אקירוב לגלובס כי מדובר ב"עסקה הזויה", והוסיף כי הוא שוקל לתבוע את כלל ביטוח אם תשלים אותה: "כלל תיתבע על הנזקים שנגרמו לי. עסקת מקס מורידה את הערך של כלל לרצפה".

חילופי המכתבים בין הצדדים, שיכולים לפרנס לבדם חברת שליחויות שלמה, הופכים לאחרונה ליותר ויותר תקיפים, ומייצרים איום על אחת מהעסקאות הגדולות ביותר שנחתמו בשוק הפיננסי המקומי.

רועי ויינברגר