"מעולם לא ראיתי דבר כזה": למה כולם חושבים שמיתון יגיע ב-2023?

רוב הכלכלנים ככולם צופים תרחיש של מיתון בתחזיותיהם לשנה הבאה, אך הדעות משתנות לגבי העיתוי והחומרה • על האחראי למיתון, אם אכן יגיע, כולם יודעים להצביע: העלאות הריבית של הפדרל ריזרב שנועדו לבלום את האינפלציה

בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
בניין הפדרל ריזרב בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

כלכלנים ואנליסטים מנבאים זה חודשים רבים מיתון המתקרב בצעדי ענק לקראת השנה החדשה. בעוד שקיים קונצנזוס בקרב המומחים לגבי הסיבה העומדת מאחורי תקופת ההתכווצות שנמצאת באופק - רצף העלאות הריבית, כלי הנשק העיקרי של הפדרל ריזרזב במלחמתו באינפלציה, חילוקי דעות שוררים בקרב המומחים לגבי אופיו של המשבר: עמוק או רדוד, ארוך או קצר, נחיתה רכה או קשה.

כך הפך הדולר מקלט למשקיעים. ומה צפוי הלאה בשוק המט״ח? |ניתוח
בכירי עולם ההשקעות: לא יהיה מיתון, אבל מחירי הדיור לקראת מפולת 
מתי הריבית תרד? זה מה שבאמת חושבים בבנקים | ניתוח

כמובן, שמבחינת הפד תרחיש של האטת הכלכלה זו לא טעות - מטרת קמפיין העלאת הריבית הוא לצנן את הכלכלה וכך, בסופו של דבר, להביא לירידה בשיעור האינפלציה. אלא שלא פעם המציאות מתנהגת אחרת ממה שצפו לה המודלים, והחשש מפני נחיתה קשה - צינון שיהפוך למיתון - מתגבר ככל שהאינפלציה נשארת דביקה.

"באופן היסטורי, כאשר יש אינפלציה גבוהה והפד מעלה את הריבית כדי לדכא אותה, התוצאה היא האטה או מיתון", אמר ל-CNBC מארק זנדי, כלכלן ראשי ב-Moody's Analytics . "זה קורה תמיד - תרחיש התחממות יתר קלאסי שמוביל למיתון. ראינו את הסיפור הזה בעבר. כאשר האינפלציה מתגברת והפד מגיב בהעלאת הריבית, הכלכלה בסופו של דבר קורסת תחת משקלן של ריביות גבוהות יותר".

זנדי הוסיף כי בשונה מהתקופה הנוכחית המוצפת בתחזיות קודרות, מיתון בדרך כלל מתגנב. "מנכ"לים אף פעם לא מדברים על מיתון", אמר זנדי. "עכשיו נראה שמנכ"לים יוצאים מגדרם כדי להזהיר מפני המיתון. כל אדם בטלוויזיה מדבר על מיתון. כל כלכלן מדבר על מיתון. מעולם לא ראיתי דבר כזה".

זנדי ממשיך ומוסיף כי "האירוניה כאן היא שכולם מצפים למיתון", ומסביר כי יכול להיות שהציפייה למיתון, ולא המיתון עצמו, מספיקה כדי לשנות את התנהגות הצרכנים, לצנן את הכלכלה, ולהסיר מעל הפד את האילוץ להדק את המדיניות עד חנק.

זנדי הוא חלק ממיעוט של כלכלנים המאמינים שהפד יכול להימנע ממיתון על ידי העלאת ריבית למשך מספיק זמן כדי לא להגיע למצב של דיכוי הצמיחה. גם תחזיותיו לגבי שוק העבודה לא קודרות כמו אחרות. "בתחילת השנה קיבלנו 600 משרות פנויות חדשות בחודש, ועכשיו המספר עומד על כ-250 אלף", אמר. "אני מעריך שנראה ירידה ל-100 אלף ואז בשנה שלאחר מכן נראה את המספר יורד לאפס... זה לא מספיק כדי לגרום למיתון אבל מספיק כדי לצנן את שוק העבודה".

הכול בגלל הפד

הפד כעת מאט את הכלכלה לאחר שנחלץ להמרצתה בשתי תקופות השפל האחרונות, כאשר סייע להמרצת ההלוואות על ידי הורדת הריבית לאפס, והגביר את נזילות השוק על ידי הוספת טריליוני דולרים בנכסים למאזנו. כעת, לאחר שהצלת הכלכלה הצליחה "יתר על המידה" - כלומר שהכלכלה המשוקמת, תחת תנאים ונסיבות מסוימים, הביאה לעליית מחירים שמחלישה את כח ההוצאה של צרכנים ותאגידים - הפד נחלץ להצלתה מהתסריט ההפוך והעלה במהירות את הריבית מאפס במרץ - לטווח של 4.25% עד 4.5% החודש.

כך, מנגנונים שנמצאים ברשותו של הפד כדי להציל את הכלכלה לפעמים הופכים להיות הדבר ממנו יש להציל אותה. הפד מנהל כעת מאבק רציני עם האינפלציה, עם צפי להעלאות ריבית נוספות, עד לכ-5.1% בתחילת השנה הבאה. שיעורי הריבית הגבוהים כבר גובים מחיר משוק הדיור האמריקאי, עם ירידה של 35.4% החודש במכירות הבתים בארה"ב לעומת נובמבר שנה שעברה, החודש העשירי ברציפות של ירידה. ריבית המשכנתא ל-30 שנה קרובה ל-7%. האינפלציה הצרכנית עדיין בקצב שנתי לוהט של 7.1% נכון לחודש הקודם.

"צריך לנער את האבק מספרי הלימוד בכלכלה. זה הולך להיות מיתון קלאסי", אמר ל-CNBC טום סימונס, כלכלן שוק הכסף בג'פריס. "מנגנון ההולכה שנראה אותו בעבודה בתחילת השנה הבאה, יציג תחילה דחיסת שוליים משמעותית ברווחי החברות. ברגע שזה יתחיל לתפוס אחיזה, החברות ינקטו צעדים על מנת לצמצם הוצאות. המקום הראשון שאנחנו הולכים לראות את זה הוא בהפחתת מספר העובדים. נראה את זה באמצע השנה הבאה, ואז נראה האטה משמעותית בצמיחה הכלכלית, וגם האינפלציה תרד".

"אני מקווה למיתון קצר ורדוד, אבל התקווה היא נצחית", אמרה דיאן סוונק, כלכלנית ראשית ב-KPMG. "החדשות הטובות הן שאנחנו אמורים להיות מסוגלים להתאושש מזה במהירות. יש לנו מאזנים טובים, וניתן לקבל מענה לריבית נמוכה יותר ברגע שהפד יתחיל להקל. מיתונים שנגרמו על ידי הפד אינם מיתונים שנוגעים למאזנים". הפד, לעומת רבים אחרים, לא מתייחס למיתון בתחזיותיו ואף צופה צמיחה קלה בשנה, אך גם זה לא משכנע את סוונק: "יהיה לנו מיתון כי הפד מנסה ליצור אחד", אמרה. "כשאתה אומר שהצמיחה תיעצר עד לאפס ושיעור האבטלה הולך לעלות... זה ברור שלפד יש מיתון בתחזית שלו, גם אם הם לא יגידו את זה".