מגדל ביטוח | ניתוח

לידיעת רונן אגסי: כמעט אף מנכ"ל במגדל לא החזיק תחת אליהו מעל שנתיים

מינויו לאחרונה של אגסי לתפקיד מנכ"ל חברת הביטוח, שאושר ע"י דירקטוריון מגדל בשבוע שעבר, מצטרף לשורה מתארכת של מינויים ועזיבות בכירים תחת בעל השליטה הדומיננטי מדי • מה הסיכוי של המועמד החדש, ואילו אתגרים נוספים מצפים לו

רונן אגסי / צילום: אורן דאי
רונן אגסי / צילום: אורן דאי

הביטוי "סביבת עבודה יציבה" הוא כנראה הרחוק ביותר לתיאור הנעשה בהנהלת קבוצת מגדל  בעשור האחרון, שבו מונו ועזבו בזה אחר זה בכירים בצמרת אחת מחברות הביטוח הגדולות במשק. מינויו לאחרונה של רונן אגסי לתפקיד המנכ"ל, שאושר על ידי דירקטוריון חברת הביטוח בשבוע שעבר, מצטרף לשורת השמות המתמשכת.

דירקטוריון מגדל אישר את מינוי רונן אגסי לתפקיד מנכ"ל החברה 
לאומי יפעיל את סעיפי החוזה שימנעו את מינויו למנכ"ל מגדל בשנה הקרובה
"שלמה אליהו מקבל אנרגיה ממלחמות": מאחורי הקלעים של הטלטלה במגדל

בעל השליטה במגדל, שלמה אליהו, היה מי שביקש לקדם את מינויו של אגסי, המכהן מאז תחילת השנה שעברה כראש החטיבה העסקית בבנק לאומי. בעברו מילא אגסי תפקידי ניהול בכירים בקבוצת הביטוח הראל, בהם מנהל הראל השקעות ומנהל חטיבת הכספים.

האם אגסי יצליח לשבור את הסטטיסטיקה, שלפיה מאז שאליהו הפך לבעל השליטה כמעט אף מנכ"ל לא הצליח לשרוד אפילו שנתיים במגדל?

שלמה אליהו / צילום: עינת לברון
 שלמה אליהו / צילום: עינת לברון

בסוף אוקטובר האחרון התפטר שגיא יוגב מתפקידו כמנכ"ל, כשהוא מציין כי "סביבת העבודה מקשה על ניהול מיטבי" של החברה. יוגב החליף בתפקיד את רן עוז, שעזב לטובת תפקיד בישראכרט לאחר פחות משנתיים. לפני כן כיהן בתפקיד דורון ספיר, שאפילו לא סגר שנה. המנכ"ל היחידי ששרד במשך תקופה ארוכה יחסית, ארבע שנים וחצי, הוא עופר אליהו, בנו של בעל השליטה.

חמישה אנשים בתפקיד היו"ר בתוך ארבע שנים

גם בתפקיד היו"ר הייתה תחלופה תכופה. מאז 2018 כיהנו בתפקיד חמישה אנשים שונים: עודד שריג, יוחנן דנינו, ניר גלעד, מוטי רוזן ויפתח רון-טל, שהודיע רק לאחרונה על התפטרותו.

רון-טל התפטר זמן קצר לאחר התפטרותו של יוגב. שני הפורשים, שהעלו שוב לכותרות את הטלטלות בצמרת חברת הביטוח, צפויים להביא את עלות חבילות הפרישה ששילמה מגדל לעשרת הבכירים (יו"ר או מנכ"ל) שעזבו אותה בתקופת שלמה אליהו, אל מעל ל-20 מיליון שקל.

השכר החודשי של הבכירים שפרשו עמד על יותר מ-200 אלף שקל, והם היו זכאים מעצם תפקידם גם לתשלום עבור תקופת הודעה מוקדמת ולתשלומים נוספים, דוגמת תקופת העדר תחרות לאחר מועד סיום ההעסקה.

במגדל היו למודי ניסיון מהעזיבות הלא פוסקות, ולכן בחוזי ההעסקה של המנכ"ל שפרש יוגב (שכר חודשי של 239 אלף שקל), ושל היו"ר לשעבר רון-טל (שכר חודשי של 231 אלף שקל) הוכנס סעיף שלפיו תשלום בגין האי-תחרות ייכנס לתוקף רק לאחר שהם ישלימו 18 חודשי עבודה בחברת הביטוח, כך שלפחות בהיבט הזה, הפיצוי יהיה נמוך יותר.

ל"מצנחי הזהב" יש להוסיף תשלום בגין שירותים משפטיים הנשכרים כדי להתמודד עם המחלוקות הכספיות, שהשיתו עלויות של מאות אלפי שקלים נוספים.

אגסי צפוי ליהנות גם כן מתנאים מתגמלים כפי שמציע התפקיד, אך ההישג הגדול שלו מעבר לפן הניהולי יהיה ביכולת ההישרדות שלו ב"משחקי הכס" בגרסת ענף הביטוח המקומי.

בענייני תגמול, נזכיר כי היו"ר שקדם לרון-טל, מוטי רוזן, כיהן למשך תקופה קצרה של שלושה חודשים בלבד בשנת 2021. הוא יצא עם תגמול מפנק במיוחד עבור אותה תקופה קצרה, כשעזב לאחר עימות מתוקשר עם מנכ"ל החברה דאז, רן עוז, תוך שהוא גורף תגמול חלומי שהוערך ב-3.5 מיליון שקל. בין רוזן למגדל נותרו מחלוקות בהמשך לגבי תנאי שכר נוספים.

המשימה הגדולה ביותר: לעבוד יחד עם אליהו

אך לא רק אתגרים של יחסי עבודה ותגמולים מחכים לאגסי. מעל לכל יש לו גם חברת ביטוח לנהל. מגדל איבדה חלק גדול ממעמדה וממקומה המוביל בענף הביטוח בשנים האחרונות. תשואת המניה בשנה החולפת הייתה חלשה. המניה ירדה ב-18.6%, בעת שמניית ענקית הביטוח הפניקס, שהתברגה במקום הראשון בין חברות הביטוח (במונחי שווי שוק), ירדה ב-2.7%. לא בטוח שבמגדל יתנחמו בכך שמניית כלל ביטוח ירדה בשיעור חד יותר, של כ-24%.

המשימה הגדולה ביותר של אגסי תהיה כמובן לעבוד יחד עם אליהו. בעל השליטה הוא זה שדחף למינוי, ואגסי יקווה כי המשמעות היא שהוא סומך עליו מספיק כדי להפחית את התערבותו בחברה (על חוסר התערבות מוחלט אין מה לדבר).

אם הוא יצליח לצמצם את מידת המעורבות של אליהו הוא יוכל לחזק את היחסים בין החברה לרשות שוק ההון, שמוטרדת מאוד מאותה התערבות, ואף שיגרה לאחרונה מסרים מאיימים לאליהו עד כדי איום בנטילת השליטה במגדל מידיו.

מעבר לכך, מחכים לאגסי לא מעט אתגרים. מגדל, בשל תיק ביטוחי החיים הגדול שלה, תלויה מאוד בשוקי ההון. בשנים האחרונות הספינה הגדולה הזו, שמנהלת כ-370 מיליארד שקל נכסים, החלה לסטות לכיוונים אחרים כדי לנתק את התלות הזו, אך לאגסי מחכה עוד עבודה רבה כדי שזה יקרה.

בעוד שהחברה הדומה לה ביותר מבחינת אופי הפעילות, כלל ביטוח, נמצאת בעיצומה של רכישת חברת כרטיסי האשראי מקס, כדי לבסס רגל נוספת של הכנסות, במגדל אין באמת חלופה לשוק ההון ולפעילות הביטוח, שגם היא ידעה שנים טובות יותר.

באשר לפעילות ההשקעות, טרם המעבר לבנק לאומי, שם כיהן בין היתר כיו"ר זרוע ההשקעות הריאליות של הבנק (לאומי פרטנרס), ניהל אגסי את הראל השקעות, כך שהוא מכיר את התחום היטב, ובפרט בחברת ביטוח. מגדל מתמחה בשנים האחרונות בתחומים מגוונים, כמו אנרגיה למשל, ויהיה מעניין לראות את שיתוף הפעולה שלו עם מנהל ההשקעות של החברה, ארז מגדלי.

שווי השוק של מגדל כיום ממקם אותה במקום הרביעי בין חברות הביטוח, והוא עומד על 4.3 מיליארד שקל. במקום הראשון נמצאת הפניקס, עם שווי של 9.4 מיליארד שקל, ואחריה הראל וכלל, אשר שוויין 6.5 ו-4.5 מיליארד שקל בהתאמה. בשלוש השנים האחרונות, בזמן שמניית הפניקס הכפילה את שווייה, מניית מגדל רשמה תשואה צנועה של 25%.