התוכנית החדשה ללימודי פודטק

התוכנית החדשה מיועדת להכשרת בוגרי תארים בהנדסה, במדעי החיים ובמדעים המדויקים • לפי רשות החדשנות, צפוי מחסור של 55 אלף עובדים בענף הפודטק, ולאור זאת הוחלט על התוכנית • אירועים ומינויים

פרופ' אורי לזמס / צילום: זיו כץ, סטודיו לוסידו
פרופ' אורי לזמס / צילום: זיו כץ, סטודיו לוסידו

בשנים האחרונות צומח תחום הפודטק בישראל, ועל פי סקרים שערכו GFI (מלכ"ר פעיל בתחום החלבונים האלטרנטיביים) ורשות החדשנות, בשנים הקרובות צפוי בענף מחסור של כ-55 אלף עובדים. בעקבות כך הוחלט ברשות לסבסד תוכנית להכשרת עובדים באמצעות בית הספר ללימודי המשך בטכניון.

התוכנית מיועדת לבוגרי תארים בהנדסה, במדעי החיים ובמדעים המדויקים, וכן לעובדים בעלי עבר מוכח בתעשייה, הזקוקים לעדכון הידע וההכשרות שלהם. לדברי המנהל האקדמי של התוכנית, פרופ' אורי לזמס, בחודשים האחרונים פנו חברות שונות מהתעשייה לטכניון לתיאום הכשרות וימי עיון עבור העובדים, לצד סטארט-אפים המנסים לגייס כוח-אדם.

"ישראל היא מעצמה בתחום הפודטק", אומר לזמס. "היא מדורגת במקום השלישי בעולם בכמות הסטארט-אפים בתחום המזון, ובהתייחס לגודל האוכלוסייה, היא המובילה בעולם בתחום. רק בשבוע שעבר פנתה אלינו אחת מחברות המזון המובילות בישראל (ובעולם), על מנת שנקיים ריענון למהנדסים ולמהנדסות שם - וזה עניין שכיח.

"לאור זאת גיבשנו את התוכנית, שהיא ראשונה מסוגה בישראל, אשר תעניק ארגז כלים וידע עדכני להוביל מו"פ וייצור של מוצרי מזון חדשניים, לצד שילוב טכנולוגיות מתקדמות וחדשנות בת קיימא".

התוכנית תציע תמהיל ייחודי של קורסים עיוניים והכשרות מעשיות, ותובל על ידי צוות מרצים בכירים ושפים מבית הספר הגבוה לקולינריה, "בישולים". בין היתר ילמדו הסטודנטים על בטיחות מזון, תהליכי עיבוד מזון, שיטות לאפיון מזון, גמלון תהליכים וטכנולוגיות מתקדמות כמו עיבוד מזון באקסטרוזיה ובלחץ גבוה, חלבונים אלטרנטיביים והשפעות עיבוד מזון עליהם, רה-פורמולציה של מזון (איך להפחית סוכר או מלח, למשל) ועוד. ההכשרה תכלול גם התנסויות מעשיות על טכנולוגיות תעשייתיות שונות, והתנסויות עם שפים בתכנון מזון.

המגדלים החדשים ברמת גן

מגדלים במקום נעליים: מפעל אלבה המיתולוגי ברמת גן, שייצר במשך שנים את נעלי הצבא המוכרות בעיקר לחיילי צה"ל, יפנה את מקומו לטובת פרויקט פינוי־בינוי שיכלול בין היתר שני מגדלים בני 22 קומות ו־210 יחידות דיור. כיום ישנם במתחם, מלבד מפעל אלבה, עוד שבעה בניינים בני 2-4 קומות, אשר צפויים להתפנות ולהיהרס.

מתחם בדנר, רמת גן / הדמיה: משרד קיקה בראז אדריכלים
 מתחם בדנר, רמת גן / הדמיה: משרד קיקה בראז אדריכלים

חברת מטרופוליס, המקדמת את התוכנית שבשכונת הגפן בעיר, הודיעה לאחרונה כי חתמה על עסקה עם כל בעלי הקרקעות במתחם, כולל עם משפחת בדנר, בעלת המפעל. הפרויקט יכלול, לצד שטחי המגורים, גם שטחי ציבור בהיקף של כשני דונמים.

העסקה שעליה חתמה מטרופוליס מורכבת מהסכמי פינוי־בינוי וקומבינציה, ובכולם התמורה היא בשירותי בנייה. על תכנון הפרויקט מופקד משרד קיקה ברא"ז אדריכלים. החברה צופה הכנסות בהיקף של כ־330 מיליון שקל.

אודי בלום- מנכל חברת מטרופוליס / צילום: סיוון פרג'
 אודי בלום- מנכל חברת מטרופוליס / צילום: סיוון פרג'

מפעל אלבה הוקם ב-1939 על ידי התעשיין הישראלי אליעזר יהודה בדנר ז"ל, והעסיק יותר מ־100 עובדים. באפריל 2004 נסגר המפעל.

חדשות טובות

פר"ח (פרויקט חונכות) יעניק מלגות בהיקף של 20 מיליון שקל ל-2,000 סטודנטים לתואר ראשון ושני יוצאי אתיופיה, במטרה להגדיל את שילובם באקדמיה.