הפניקס עושה מהפך בתחום הסוכנויות: תמזג את אגם לידרים אחזקות ותהפוך את איציק עוז לשותף

עוז ימיר את מניותיו באגם לידרים בכ-17% ממניות הפניקס סוכנויות וימונה ליו"ר פעיל שלה • עפ"י הסכם בין הצדדים משנת 2019, עוז יכול היה למכור בעוד שנתיים את מניותיו להפניקס עפ"י שווי חברה של 350 מיליון שקל • אגם לידרים תמשיך לפעול כסוכנות עצמאית, תחת הפניקס סוכנויות

איציק עוז / צילום: אייל טואג
איציק עוז / צילום: אייל טואג

שינוי משמעותי בפעילות הסוכנויות של הפניקס , קבוצת הביטוח הגדולה בישראל. בקבוצה הגיעו להסכם עם מייסד והמנכ"ל המשותף בסוכנות הביטוח הגדולה אגם לידרים, איציק עוז, אשר יחליף את מניות סוכנות הביטוח בבעלותו (כ-30%) במניות הפניקס סוכנויות ויהפוך לשותף של קבוצת הפניקס בזרוע הסוכנויות, בה ישמש כיו"ר פעיל. 

הפניקס למעשה תמזג לתוכה את אגם לידרים אחזקות, החברה-האם של הסוכנות אגם לידרים ישראל, בה מתבצעת פעילות הביטוח והפיננסים, כשהאחרונה תמשיך להתנהל כסוכנות עצמאית תחת הפניקס סוכנויות. 

על-פי ההסכם בין הצדדים, עוז יחזיק בכ-17% ממניות הפניקס סוכנויות, הכוללות גם את שקל (100%) ואורן מזרח (כ-70%). שותפו של עוז בניהול אגם לידרים, משה ששון, יחזיק בכ-3% ממניות הפניקס סוכנויות באמצעות חברת יהג ששון.

בורסות העולם מסכמות שנה: אנגליה בלטה לטובה, טורקיה בראש למרות האינפלציה 
פחות דמי ניהול: הרפורמה החלקית במסלולי הפנסיה יוצאת לדרך 

המהלך מתבצע במסגרת מימוש האסטרטגיה של קבוצת הפניקס בזרוע הסוכנויות, שנועדה להאיץ את הפעילות של הקבוצה בתחום, ומסמנת מגמה שעשויה לכלול התפתחויות נוספות בתחום בזמן הקרוב.

עוז ייסד את סוכנות ההסדרים אגם ומשמש כמנכ"ל משותף יחד עם משה ששון מאז 1992. במסגרת תפקידו עוז הוביל את אגם להיות סוכנות ההסדרים הפנסיוניים המובילה בישראל עם היקף פעילות רחב של 200 אלף לקוחות פעילים.

כעת עוז ממזג את מלוא המניות של הסוכנות בהן הוא מחזיק אל תוך הפניקס סוכנויות, ויוביל את האסטרטגיה של הזרוע הזו בקבוצת הביטוח.

כחלק מההסכם החדש בין הצדדים, עוז - שמוביל בשנים האחרונות את טבלת המשתכרים השנתית בהפניקס עם תגמול שנתי ב-2021 בסך של כ-8.5 מיליון שקל (יותר מפי שניים מתגמול המנכ"ל אייל בן סימון והיו"ר בני גבאי) - האריך משנתיים לארבע שנים את ההסכם שלו אל מול הפניקס.

עוז עצמו ציין עם חתימת ההסכם כי "זוהי הבעת אמון בקבוצת הפניקס וחברת הפניקס סוכנויות״. 

הסכם אופציות חדש

מדובר על הסכם אופציות בין הצדדים שתוקן בדצמבר 2019, לפיו הפניקס תוכל לרכוש את החזקותיו של עוז באגם לידרים (באמצעות חברת חגעוז שבבעלותו) עד תחילת ינואר 2025, כאשר רצפת המחיר לכל המניות שיוחזקו בבעלות חגעוז במועד מימוש האופציה תהיה לפי שווי חברה (של אגם אחזקות) של 350 מיליון שקל. זאת בתוספת ריבית בשיעור של 2% החל מאוקטובר 2019 על סכומי התוספת (סכומים נוספים שישולמו לעוז במקרה של מימוש אופציה בהתאם להסכמים קודמים בין הצדדים) והארכת תקופת ההתחייבות של עוז לאי-תחרות. 

כחלק מההסכם החדש עם הפניקס, יוחלף ההסכם הקיים בהסכם אופציות חדש, לפיו יעמדו לצדדים אופציות ביחס למניות הפניקס סוכנויות שיהיו בידי חגעוז ויהג ששון בעקבות המיזוג (במקום ביחס למניותיהם באגם אחזקות). חישוב התמורה בעקבות הפעלת איזו מהאופציות ייעשה לפי הערכת שווי שתבוצע להפניקס סוכנויות ובהתאם להסכמות שונות בקשר עם הערכת השווי.

השינוי שמתבצע כעת אל מול עוז דומה למהלך שעשו בהפניקס עם קסם שנרכשה ומוזגה לתוך אקסלנס, בית ההשקעות של הפניקס. במסגרת אותה מהלך הודיעה הפניקס על מינויים של אבנר חדד למנכ"ל ובועז נגר ליו"ר דירקטוריון, בנוסף לתפקידיהם כמנכ"ל וכיו"ר קסם. השניים קיבלו אחריות מלאה על כלל הפעילויות באקסלנס תוך המרת החזקותיהם בקסם להחזקות בבית ההשקעות.

בקבוצת הביטוח הסבירו כי השותפות בין הפניקס לעוז היא המשך ישיר לצעדים שנוקטת הקבוצה כדי להשביח את נכסיה. "מהלך זה מהווה המשך ישיר לחיזוק התשתיות הניהוליות בכל הקבוצה תוך התמקדות ביישום היעדים האסטרטגיים. כניסתו של עוז כיו"ר הסוכנויות נועדה לתמוך ביעדים אלה תוך שימור מקסימלי של המבנה העצמאי של כל אחת מהסוכנויות", הסבירו בהפניקס.

מנכ"ל הפניקס, אייל בן סימון, מסר לאחר חתימת ההסכם כי ״הפניקס סוכנויות היא זרוע משמעותית בפניקס אחזקות, ולכן קבענו עבורה יעדים שאפתניים לצמיחה ורווחיות. אני מאמין, מהיכרותי הארוכה עם איציק עוז ועם פועלו, שבעזרתו ובזכות השותפים והמנהלים המצוינים שלנו בסוכנויות נוכל לעמוד ביעדים אלה ואף לעבור אותם". 

השלמת המיזוג כפופה לקיומם (במצטבר) של תנאים מתלים, ובהם אישור רשויות המס לכך שהמיזוג פטור ממס, אישורים רגולטוריים נוספים ככל שנדרשים וקבלת תעודת מיזוג מרשם החברות.

הפניקס נמצאת בימים אלה בתהליך של מכירת השליטה בה מידי שתי קרנות ההשקעות האמריקאיות סנטרברידג' וגלטין פוינט לידי קרן ההשקעות ADQ שבשליטת ממשלת אבו דאבי. על-פי הסיכום בין הקרנות, ADQ תרכוש כ-25% ממניות הפניקס בתמורה לכ-2.3 מיליארד שקל, המעניקים לקבוצת הביטוח שווי של 9.2 מיליארד שקל. על-פי ההסכם, גלטין צפויה להחזיק בכ-6% מהמניות ולהישאר בגרעין השליטה, ואילו המנכ"ל בן סימון, היו"ר גבאי וקבוצת מנהלים תרכוש עד 2% מהפניקס.