"חמשת הימים שהרגו את השנה": האירועים שאחראים לנפילות של 2022

על פי נתונים של חברת Datatrek, חמישה ימי מסחר הם האחראים ל-95% מהנפילות במדד S&P 500 בשנה האחרונה • נתוני אינפלציה חריגים, רווחים מאכזבים של תאגידים והמסרים של יו"ר הפדרל ריזרב הם בין הסיבות לימים הגרועים ביותר של השנה

מסך המניות ברצפת המסחר בוול סטריט / צילום: Reuters, IMAGO/Michael Nagle
מסך המניות ברצפת המסחר בוול סטריט / צילום: Reuters, IMAGO/Michael Nagle

מסמך שפרסמה חברת המחקר Datatrek, העוסקת בניתוח נתונים עבור משקיעים, מראה כי האחראים ל-95% מהנפילות במדד S&P 500  במהלך השנה האחרונה הם חמישה ימי מסחר בלבד - כך פורסם במרקט ווטש. ניקולס קולאס, מייסד שותף של החברה, תיאר את חמשת ימי המסחר הגרועים ביותר של 2022 כ"חמשת הימים שהרגו את השנה".

29 באפריל (3.6%-)

הירידה של המדד ביום זה נגרמה בעקבות פרסומים של רווחי חברות מאכזבים. אמזון , שמהווה כמו קמעונאיות אחרות אינדיקציה לכח הקנייה של הצרכן האמריקאי, החמיצה את ציפיות הרווח לרבעון הראשון ותיקנה את הצפי לרבעונים הבאים. המניה סיימה את היום בירידה של 14%, הגדולה ביותר שלה ביום אחד של מסחר מאז 2006. גם מניות הטכנולוגיה המובילות, בהן אפל, מיקרוסופט וגוגל, נכנסו לסחרור באותו היום.

5 במאי (3.6%-)

השווקים צנחו יום אחד לאחר שיו"ר הפד, ג'רום פאוול, הבטיח למשקיעים במהלך מסיבת עיתונאים כי הפד לא שוקל העלאת ריבית של יותר מ-50 נקודות בסיס בפגישה הבאה. לאחר מכן, הבנק המרכזי לא עמד במילתו והמשיך להעלות את הריבית ב-75 נקודות בסיס בארבע הפגישות הבאות ברציפות.

18 במאי (4.0%-)

גם הפעם, רווחים מאכזבים הציתו בהלה בקרב המשקיעים, כשענקית הקמעונאות טרגט  החמיצה בפער גדול את ציפיות הרווח לרבעון הראשון, וחיזקה את החששות לגבי יכולתו של הצרכן האמריקני להתמודד עם האינפלציה. גם וולמארט  המתחרה הציגה יום לפני חששות דומים.

ושוב, מילותיו של היו"ר פאוול על כך שהוא צופה "כאב מסוים" לאחר שיעורי הריבית, הוסיפו שמן למדורת הבהלה.

13 ביוני (3.9%-)

נתוני מדד המחירים לצרכן לחודש מאי בארה"ב הציגו מספרים גבוהים מהציפיות וגררו את מדד S&P 500 לראשונה בשנת 2022 לטריטוריה הדובית, עם ירידה של 21.8% מהשיא של תחילת ינואר.

13 בספטמבר (4.3%-)

גם במקרה הזה, היום הגרוע ביותר עבור שוקי המניות מאז 2020 התרחש בעקבות פרסום דו"ח מדד המחירים לצרכן של חודש אוגוסט בארה"ב, שהראה כי האינפלציה השנתית ואינפלציית הליבה התחממו מעבר למצופה. שיעור האינפלציה השנתית הגיע ל-8.3% עד אוגוסט, בעוד שאינפלציית הליבה - שלא כוללת את מחירי המזון והאנרגיה הבלתי יציבים - עלתה ב-6.3%.