הערכות האנליסטים: בכמה תעלה היום ריבית בנק ישראל ולאן תגיע בשיאה?

אם הערכות האנליסטים יתממשו, ריבית בנק ישראל תגיע לשיא שלא נראה מאז 2008 • נזכיר כי במהלך השנה האחרונה עדכנו בבנק ישראל את התחזיות יותר מפעם אחת - ולכיוון השלילי

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

בקרב האנליסטים קיים קונצנזוס לפיו בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית ב-0.5% נוסף, לרמה של 3.75%. אם ההערכות יתממשו, הריבית תגיע לשיא שלא נראה מאז 2008. עוד מעריכים האנליסטים, כי הריבית תמשיך ותעלה עד לרמה של 4%.

המפקח על הבנקים נגד הבנקים: הסתירו מידע מעסקים קטנים | בלעדי 
שנה חדשה, מגמה ישנה: האם ה-S&P 500 בדרך למטה? | ניתוח טכני 
קופות הגמל רשמו את השנה הגרועה ביותר מאז 2008. האם הבורסה בת"א תשלם את המחיר? | ניתוח

"אני חושב שהעלאת הריבית הקרובה של בנק ישראל תהיה של חצי אחוז", מעריך אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי במיטב. ההסבר שלו להעלאה אגרסיבית יחסית נוספת נעוץ באינפלציית הליבה, כלומר האינפלציה בניכוי סעיפי המזון והאנרגיה. "מבחינת האינפלציה, ובמיוחד אינפלציית הליבה, הקצב ממשיך לעלות. אנחנו צופים עלייה קלה של 0.4% במדד המחירים לצרכן של חודש דצמבר".

כלכלני בנק לאומי מציגים הערכה דומה. הם צופים העלאה של 0.5% כעת וכי הריבית תמשיך לעלות עד לרמה של כ־4%. גם מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים, העריך שנראה העלאה של 0.5% ואומר כי "השוק מתמחר כרגע שהריבית בישראל תגיע בשיא ל־4% ותחל לרדת בסוף 2023".

בנוסף לכך, תפרסם חטיבת המחקר של הבנק את תחזיות האינפלציה, הצמיחה והריבית המעודכנות שלה לשנה הקרובה. במהלך השנה האחרונה עדכנו בבנק את התחזיות יותר מפעם אחת - ולכיוון השלילי.