מסים | בדיקת גלובס

קיה פיקנטו ב-90 אלף שקל: העלאת המחירים של המכוניות הקטנות שחמקה מתחת לרדאר

סערת העלאת מס הקנייה על כלי רכב חשמליים הובילה לשיח ער, ובוועדת הכספים אף דנו בחלופות • אך נדמה שעניין לא פחות משמעותי נדחק מהשיח: השבוע גם נרשמה עליית חדה במחיר של כלי רכב עממיים וזולים עם מנועי בנזין ודיזל • הסיבה: עדכון דו־שנתי של המס הירוק

עדכון המס הירוק הקפיץ את המחיר של המכוניות הקטנות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
עדכון המס הירוק הקפיץ את המחיר של המכוניות הקטנות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

העלאת מס הקנייה על כלי רכב חשמליים, שנכנסה לתוקף השבוע, הובילה לשיח ער בציבור. אולם, נדמה שעליית המחירים החדה בגובה אלפי שקלים, שנרשמה במחירים של כלי רכב עממיים וזולים עם מנועי בנזין - חלפה מתחת לרדאר.

סיכום 2022 ברכב: למה ירדו מסירות הרכבים ומה שיעור החשמליות?
●  "אנחנו תקועים בפקק ויש בכביש מסלול ריק": מירי רגב יוצאת נגד נתיבי התחבורה הציבורית. ומה היא חושבת על המטרו?  

העלאה זו נובעת ישירות מעדכון דו־שנתי של המיסוי הירוק שבמסגרתו הופחתה הטבת המס על כלי רכב ירוקים עם מנועי בנזין ודיזל. המשמעות המעשית היא העלאה של מס הקנייה הריאלי, בעיקר של המכוניות הקטנות והזולות ביותר בשוק, שהן הנהנות העיקריות מהטבת המס הירוק.

קיה פיקנטו. התייקרה ב-5,000 שקל בעקבות עדכון המס הירוד / צילום: יח''צ
 קיה פיקנטו. התייקרה ב-5,000 שקל בעקבות עדכון המס הירוד / צילום: יח''צ

כך למשל, מכונית כמו קיה פיקנטו, שבעבר נחשבה למעין "כרטיס כניסה" לשוק הרכב החדש עבור לקוחות רבים שבבעלותם היה רכב משומש, התייקרה השבוע בכ־5,000 שקל ועולה כעת 88.9 אלף שקל לדגם הבסיס. לשם השוואה, מחירה בשנת 2019 עמד על 75 אלף שקל. דוגמה נוספת היא טויוטה יאריס הייבריד, מכונית קומפקטית ירוקה וחסכונית שהתייקרה ב־5,000 שקל.

יונדאי איוניק. התייקרה ב-14 אלף שקל בעקבות העלאת מס הקנייה / צילום: יח''צ
 יונדאי איוניק. התייקרה ב-14 אלף שקל בעקבות העלאת מס הקנייה / צילום: יח''צ

התוצאה היא שרכב חדש, שלרוב הוא גם פחות מזהם, צורך פחות דלק ומצויד במערכות בטיחות מתקדמות, הולך ומתרחק במהירות מהיכולת הקנייה של שכבות רבות באוכלוסייה. כל זאת בשעה שהמכירות של רכבי הפאר רק צוברות תאוצה.

קושי לעמוד ביעדים

ועדת הכספים דנה השבוע בסוגיית העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי, שנכנסה לתוקף ביום ראשון. חברי הוועדה קראו לרשות המסים להקפיא את מתווה העלאת המס, ובמקביל לשקול אפשרויות להעניק תמריצים נוספים לרכב חשמלי.

במהלך הדיון, מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה אמרה כי שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים מכלל כלי הרכב הנעים כיום על הכבישים הוא פחות מ־1.5%, וכי העלאת מס הקנייה תקשה על המדינה לעמוד ביעדים הסביבתיים הבין לאומיים אליהם התחייבה. זאת, בנוסף ליעד שקבעה הממשלה להגיע ליחס של 95% מכירות כלי רכב חשמליים מכלל המכירות עד 2030.

על פי נתוני משרד התחבורה שהוצגו בוועדה, בשנה החולפת שיעור המסירות של כלי הרכב החשמליים מכלל המסירות עמד על כ־11%. נציגי רשות המסים בוועדה אמרו כי מדובר בהטבת מס שגם כך היא אחת הנדיבות ביותר בשוק הרכב. עוד הוסיפו ברשות: "מתווה המיסוי נקבע כבר לפני יותר משלוש שנים ושיעור החדירה המואץ של כלי הרכב החשמליים ורכבי הפלאג־אין בשנת 2022, שהגיע לכ־20%, הוא מהיר מהצפוי ואינו מצדיק את ביטול העלאת המס".

יו"ר הוועדה משה גפני סיכם את הדיון בכך ש"הועדה מאוחדת בדעה שצריך לעודד שימוש בכלי רכב חשמליים והעלאת המס צריכה להידחות לפרק זמן של שנה". עדיין לא ברור מה עמדתו של שר האוצר הנכנס בצלאל סמוטריץ' בנושא.

המחירים טרם עלו

חלק מהיבואנים, דוגמת יוניון יבואנית Geely, מאפשרים ללקוחות לקבל כלי רכב שכבר שוחררו מהמכס במחיר שהיה בדצמבר, כלומר במחיר שאינו משקף את עליית מס הקנייה.

בינתיים, יבואנים דגמים חשמליים ודגמי פלאג־אין רבים, כולל יבואני מפתח, "יושבים על הגדר" ונמנעים מלפרסם מחירונים בתקווה שהעלאת המס שנכנסה ב־1 בינואר תבוטל רטרואקטיבית בהחלט של שר האוצר. עד כה רק טסלה ויונדאי עדכנו את המחירונים על פי העלאת המס. BYD פרסמה מחירים חדשים וגבוהים יותר, אולם החזירה אותם למחירים המקוריים עד לקבלת החלטה סופית בנושא מס הקנייה.