"אנחנו תקועים בפקק ויש בכביש מסלול ריק": מירי רגב יוצאת נגד נתיבי התחבורה הציבורית. ומה היא חושבת על המטרו?

נאום מירי רגב בכניסתה לתפקיד שרת התחבורה מיפה את תוכניותה למשרד • בין היתר דיברה על התקציב המתקרב, ועל עתיד המטרו ואמרה: "כל עוד לא יהיה פתרון לחיבור מדינת ישראל מדן ועד אילת אני אתנגד להמשך קידום התוכנית"

מירי רגב, שרת התחבורה הנכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מירי רגב, שרת התחבורה הנכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

היום (ב'), התקיים טקס הכניסה של שרת התחבורה מירי רגב למשרד, במהלכו נשאה השרה הנכנסת נאום, שמיפה את תוכניות השרה והמשרד לקדנציה הקרובה. בשונה מהנוהג השרה היוצאת מרב מיכאלי לא הוזמנה.

בין היתר, דיברה השרה על עתיד פרויקט המטרו בגוש דן ואמרה כי "אני חושבת שעלינו להידרש לעומק בשני היבטים - כדאיות ומימון. בנוסף לשאלה האם במימון ציבורי או פרטי. הרכבת הקלה בגוש דן - יש בעיות בקידום הקווים שלה. היא אמורה לתת מענה לעומס התנועה בתל אביב, אבל כל עוד לא יהיה פתרון לחיבור מדינת ישראל מדן ועד אילת אני אתנגד להמשך קידום התכנית".

מנכ"ל משרד התקשורת המיועד: לוביסט שתומך בהפרטה, בן 36 בלבד
ועדת הכספים קוראת לשר האוצר לדחות בשנה את העלאת המס על רכב חשמלי
טסלה, יונדאי ומרצדס: מס הקנייה עלה, ומותגי הרכב החשמלי מקפיצים מחירים

אבל, אי קידום תוכנית המטרו תגרור נזקים עצומים. לפי דו"ח התועלות של המטרו שכתבו במשרדי הממשלה יחד עם מומחים הנזק מהגודש בגוש דן הוא כ-10 מיליארד שקלים בשנה, מאחר ובו ממוקמים כ-50% ממקומות העבודה בישראל וקצב גידול האוכלוסיה המהיר יעמיד את גוש דן בשנת 2040 על 5.4 מיליון תושבים לעומת כ-4 מיליון היום. התועלת הכלכלית מהמערכת נאמדת ב-390-550 מיליארד שקלים.

ללא המטרו, סבורה רגב, הרכבת הקלה ושבילי האופניים יענו על הצרכים התחבורתיים בגוש דן. אלא שלפי הדוח, קווי הרכבת הקלה יהיו בתפוסה של 150-250%, כה עמוסים עד שהמערכת תראה כאילו נבנתה בהודו, רשת הדרכים תקרוס עד כדי כך שיספרו כ-456 מיליון שעות רכב בגודש, והאבדן המשקי יגיע לכ-25 מיליארד מדי שנה.

בנושא הנת"צים, והפקקים בכבישי הארץ אמרה רגב כי "השקענו משאבים בנת"צים ואתם, בדיוק כמוני, נוסעים על כביש 1 תקועים בפקק, בנתיבי איילון תקועים בפקק, במישור החוף פקק, אנחנו בפקקים ויש נת"צ ריק.

"המציאות הזו שישראלים תקועים בפקקים והנת"צ ריק היא בלתי אפשרית, וכבר הבוקר הנחתי לבחון מחדש את סוגיית הנת"צים על כביש 1, איילון וכביש החוף ולנהל אותם בצורה יעילה ומיטבית מול שעות העומס על הכבישים".

אולם, רגב מתעלמת מהעמדה המקצועית גם בנוגע לנתיבי התחבורה הציבורית ועלולה להחזיר את שירות האוטובוסים שנים אחורה. את הנתיב בכביש החוף יזם בצלאל סמוטריץ' כשהיה במשרד, ואת הנתיב בכביש 1 מרב מיכאלי שרת התחבורה היוצאת. בשעות הבוקר שבהן הנתיב בכביש 1 פעיל עוברים בו כ-400 אוטובוסים, וזמן הנסיעה של האוטובוסים קוצר ברבע שעה. נתיבי העדפה לתחבורה הציבורית עלולים להראות ריקים פשוט כי הם בלי פקקים - וזו המטרה של נתיב כזה.

משימה נוספת של המשרד, לפי רגב, היא "תיקון עוול היסטורי, על ידי אישור תקציב למסילה המזרחית ובחלקים הצפוניים בארץ, וקידום תשתיות לאומיות צודקות שיכולות להוות ביטוי לצדק חלוקתי לצפון, לדרום, וליהודה ושומרון. נדרשת רשת מסילות ענפה שמחברת את ישראל לאורכה ולרוחבה. אחת הסוגיות - הקמת רכבת קליע במהירות מסחררת שתחבר את מדינת ישראל לאורכה ולרוחבה.

"תחב"צ והסעת המונים היא הפתרון, אבל צריך לחשוב עוד והבאנו שורת תכניות שבוטלו ואני מתכוונת להחזירם לשולחן. השאטל הימי, חברת נתיבי איילון - יחזירו לפעולה".

נושא נוסף שעלה בנאומה של רגב הוא המס על הרכבים החשמליים, שנכנס לתוקף אתמול. על כך היא אמרה כי "במקביל לרצון שלנו לעודד לתחב"צ, צריך לעודד מעבר לרכבים לחשמליים - דבר שיפחית זיהום ויעודד תחבורה ירוקה וחדשנית, ואני אתנגד למס על רכבים חשמליים וביטול מס הנסועה. אי אפשר שמצד אחד להגיד שאנחנו בעד רכבים חשמליים ותחבורה ירוקה ומצד שני להטיל מס על הרכבים החשמליים ומס נסועה. תחליט המדינה מה שתחליט, אבל החלטה צריכה להיות מובנת נגישה וידידותית".

רגב: באנו למשול ולא להתנצל 

בסיום נאומה, דיברה רגב על התקציב המתקרב, ועל האתגרים העומדים בפני משרדה. "עלינו כמשרד, ועל התאגידים הכפופים להערך לכל האתגרים הללו, ואחד האתגרים חשובים הוא הערכות לתקציב המדינה ולהסדרים. בתקופה הקרובה יזומנו אליי יו"רים ומנכ"לי החברות להצגת תכנית עבודה, הפערים והפתרונות כדי שנבוא מסודרים לדיוני התקציב מול האוצר. עמידה ביעדים ובתקציב של החברות והתאגידים היא משימה שאין בכוונתי להקל בה. לא היססתי לסיים התקשרות עם יפה נוף והמסר ברור: זה תקציב ציבורי וצריך לעשות בו שימוש נכון יעיל ומדויק, ומי שלא יודע לעמוד ביעדים ותקציב לא יהיה פה. חד וחלק".

"הפקידים הם רק פקידים ויועמ"שים הם יועמ"שים. באנו למשול ולא להתנצל, באנו למשול כדי להעביר אג'נדה ומדיניות שבשבילם נבחרנו ונעשה זאת יחד".

מרב מיכאלי, שרת התחבורה היוצאת הגיבה לדברי רגב כי "המדיניות של רגב היא לבטל את כל מה שעשיתי לפניה, וזה מחמיא לי שהיא הבחינה בכל העבודה שנעשתה בשנה וחצי שהיא לא היתה שם.

"קודם כל, היא רוצה לבטל את הנת"צים. היא אמרה שהיא תעשה מחקר כדי לראות אם אפשר לתת למכוניות פרטיות לנסוע בנת"צ בשעות מסויימות. אז לא צריך מחקר, זה כתוב על השלט. יש ממש הרבה שעות שבהן מכוניות פרטיות יכולות לנסוע בנתיב הנת"צ שסידרנו לתחבורה הציבורית. והן יכולות לנסוע בו בכל שעה אם יש לפחות שלושה נוסעות ונוסעים באוטו. תראי, זה כתוב על הכביש, 3+."