ועדת הכספים קוראת לשר האוצר לדחות בשנה את העלאת המס על רכב חשמלי

בדיון בוועדת הכספים טענה רשות המסים כי שיעור החדירה של כלי רכב חשמליים גבוה מעל הציפיות

רכב חשמלי בטעינה / צילום: Shutterstock
רכב חשמלי בטעינה / צילום: Shutterstock

ועדת הכספים דנה היום (ב') בסוגיית העלאת מס הקניה על רכב חשמלי, שנכנסה אתמול לתוקף. חברי הוועדה קראו לרשות המסים להקפיא את מתווה העלאת המס במקביל לשקול אפשרויות להעניק תמריצים נוספים לרכב חשמלי.

המחסור במכוניות חשמליות משבש את כל מה שהכירו בענף הרכב | WSJ 
טסלה, יונדאי ומרצדס: מס הקנייה עלה, ומותגי הרכב החשמלי מקפיצים מחירים 
הדולר סגר את הרבעון הגרוע שלו זה 12 שנה. למה דווקא מול השקל הוא מתחזק? 

מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה אמרה כי שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים מכלל כלי הרכב הנעים כיום על הכבישים הוא פחות מ-1.5% וכי העלאת מס הקניה תקשה על המדינה לעמוד ביעדים הסביבתיים הבין לאומיים שלהם התחייבה ועל היעד שקבעה הממשלה להגיע ליחס של 95% מכירות כלי רכב חשמליים מכלל המכירות עד 2030.

על פי נתוני משרד התחבורה שהוצגו בוועדה בשנה החולפת שיעור המסירות של כלי הרכב החשמליים מכלל המסירות עמד על כ-11% מכלל המסירות. נציגי רשות המסים בוועדה אמרו כי מדובר בהטבת מס שגם כך היא אחת הנדיבות ביותר בשוק הרכב וכי מתווה המיסוי נקבע כבר לפני יותר משלוש שנים ושיעור החדירה המואץ של כלי הרכב החשמליים ושדל רכבי הפלאג-אין ב-2022, שהגיע לכ-20%, הוא מהיר מהצפוי ואינו מצדיק את ביטול העלאת המס".

יו"ר הוועדה משה גפני סיכם את הדיון בכך ש"הועדה מאוחדת בדעה, שצריך לעודד את הרכבים החשמליים והעלאת המס צריכה להידחות לפרק זמן של שנה". עדיין לא ברור מה עמדתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בנושא.

יצוין כי בינתיים יבואנים רבים של כלי רכב חשמליים ודגמי פלאג-אין, כולל יבואני מפתח, "יושבים על הגדר" ונמנעים מלפרסם מחירונים בתקווה, שהעלאת המס שנכנסה ב-1 בינואר תבוטל רטרואקטיבית בהחלט של שר האוצר. עד כה רק טסלה ויונדאי עדכנו את המחירונים על פי העלאת המס. BYD פרסמה אתמול מחירים חדשים וגבוהים יותר אולם היום החזירה אותם למחירים המקוריים עד לקבלת החלטה סופית בנושא מס הקניה.