איסאי וביוג'ן קיבלו אישור לתרופה המאטה את הידרדרות מחלת האלצהיימר

החברות הללו סבלו כישלון שיווקי צורב בתרופה קודמת שאישורה היה שינוי במחלוקת, והאישור הזה שהתקבל בקלות רבה יותר הוא התיקון שלהן • אבל שאלת התמחור של תרופה עם תרומה צנועה לטיפול במחלה שכיחה מאוד, עדיין עומדת

מטה ביוג'ן במסצ'וסטס, ארה''ב / צילום: Shutterstock
מטה ביוג'ן במסצ'וסטס, ארה''ב / צילום: Shutterstock

ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, אישר אתמול (ו') לשיווק את התרופה לקמבי (Leqembi) לטיפול במחלת האלצהיימר, שפותחה על ידי חברת איסאי היפנית ומשווקת על ידי איסאי וביוג'ן  האמריקאית. ניסויים קליניים שנערכו בתרופה הוכיחו את היעילות שלה בטיפול בהאטה של ההתדרדרות הקוגניטיבית כאשר היא ניתנת בשלבים מוקדמים של המחלה.

איך זה שעדיין לא מצאו תרופה לאלצהיימר?
●  ביוג'ן נוטשת את התרופה השנויה במחלוקת לאלצהיימר וגם נפרדת מהמנכ"ל  

המוצר יתומחר בארה"ב בכ-26 אלף דולר בשנה לאדם במשקל ממוצע. צורת המתן היא עירוי פעם בשבועיים. יש לתרופה גם תופעות לוואי אפשריות, כמו דימום מוחי, וכל החולים יצטרכו להיות במעקב, במיוחד אלה הנוטלים גם מדללי דם.

בישראל משווקים המוצרים של חברת ביוג'ן על ידי חברת מדיסון, אך הגעה אפשרית של המוצר לישראל תלויה גם בסדרי העדיפויות של החברות המשווקות וגם באישור של משרד הבריאות הישראלי.

התרופה לקמבי פותחה כאמור על ידי חברת איסאי היפנית ומשווקת על ידי איסאי וביוג'ן האמריקאית. שתי החברות הללו הביאו לשוק בסוף 2021 תרופה קודמת בשם אדוהלם לטיפול באלצהיימר על בסיס מנגנון דומה. אולם, תוצאות הניסוי באדוהלם היו שנויות במחלוקת, ותהליך האישור שלה היה כרוך במאבק בין הועדה המייעצת של ה-FDA, שלא תמכה בתרופה, לבין ה-FDA עצמו שתמך בה ולבסוף אישר אותה נגד המלצת הוועדה. התרופה יצאה לשוק מתוך תנאי שיבוצע בה ניסוי קליני נוסף, אך ביוג'ן גם לא הבהירה מתי יבוצע הניסוי הנוסף וגם תמחרה את המוצר ביוקר. התוצאה הייתה התרסקות שיווקית, השוק לא האמין בתרופה. מנכ"ל ביוג'ן איבד את תפקידו בשל מהלך זה.

הסיפור של לקמבי שונה לגמרי, אך דומה בכמה נקודות מפתח. ההבדל העיקרי הוא בתוצאות הניסוי, שהיו הרבה יותר חד משמעיות. התרופה האטה את התקדמות המחלה ב-27% לעומת פלצבו. גם התרופה הזו אושרה בהליך המקוצר של ה-FDA, אבל איסאי התחייבה להגיש תוצאות ניסוי נוסף במהירות האפשרית. ביוג'ן, שהמוניטין שלה נפגע במסגרת התהליך לאישור התרופה הקודמת, אדהולם, עברה הפעם לכיסא שליד הנהג. הניסויים, הקשר עם ה-FDA וגם חלק גדול מן השיווק הם בידי איסאי. יו"ר איסאי ארה"ב, איוואן צ'נג, אמר כי ההישג של איסאי הוא "משמעותי אבל צנוע". הכוונה היא ככל הנראה שיש עוד הרבה מה לעשות בתחום האלצהיימר, מעבר להאטת המחלה ב-27%.

מה באשר למחיר?

אלצהיימר היא מחלה שכיחה מאוד. 6 מיליון אמריקאים בני 65 ומעלה חולים במחלה, ולו הייתה מדיקר, חברת הביטוח הממשלתית של המבוגרים בארה"ב, רוצה לטפל בבת אחת בכולם, היא הייתה משלמת על פי התעריף שקבעו איסאי וביוג'ן, כ-156 מיליארד דולר רק על התרופה הזו. זה כמובן לא אפשרי, במיוחד אם התרופה לא עוצרת בסופו של דבר את המחלה, ולא חוסכת בסופו של דבר את התשלום עבור תמיכה סיעודית בחולים הללו מאוחר יותר.

ה-FDA עצמו הגביל את התרופה רק לחולים בשלבים מוקדמים של המחלה, שיש להם גם מצבורים משמעותיים של פלאק עמילואיד, אותו תוקפת התרופה. איסאי וביוג'ן מעריכות את השוק הזה בכמיליון איש בארה"ב, 26 מיליארד דולר רק עבור התרופה, לא כולל אבחון רמות הפלאק, מתן העירוי פעמיים בשבוע ומעקב אחר דימום מוחי, אם מדיקר תסכים לשלם עבור התרופה הזו, זה יקשה עליה לממן תרופות אחרות.

איסאי העריכה כי בשלוש השנים הראשונות, התרופה תגיע כנראה רק לכ-100,000 מטופלים בשנה, עד שניתן יהיה לבסס על פי נתוני עולם אמיתי את התרומה שלה לחולים ולמערכת הבריאות. ייתכן כי בהמשך תפותח גרסה להזרקה תת עורית, או קומבינציה של המוצר עם התרופות אחרות, שתגדיל את האפקט.

גם אם מדיקר צפויה להגביל את השיפוי לתרופה, עבור חלק מן המטופלים, 26 אלף דולר לשנה הם סכום שאפשר לשלם גם מהכיס. לשם השוואה, התרופה השנויה במחלוקת אדוהלם הייתה אמורה לעלות 56 אלף דולר בשנה, ורק אחרי הביקורת ירד המחיר שלה ל-28 אלף.

תמיכה להשערת העמילואיד

הרופאים, שרגילים לומר למטופלים באלצהיימר שאין להם שום דבר לתת להם, שמחים על האפשרות להציע משהו חדש, למרות שהם יודעים שהתרומה שלו היא מעטה. בעיקר הם שמחים על התקווה שנותן המוצר הזה לעתיד במחקר בתחום.

לקמבי הוא נוגדן במנגנון העמילואיד. הוא מפרק מצבורים של החומר בטא עמילואיד בתוך המוח, אשר מופיעים אצל חולי אלצהיימר, אבל גם אצל אנשים שאינם חולים באלצהיימר. לאחר מספר רב של כישלונות בתרופות שפותחו במנגנון העמילואיד, העולם המדעי חלוק היום לגבי היותה של המטרה הזו המקום הראשון שכדאי לתקוף בניסיון לטפל במחלה. יש שאומרים שהעמילואיד הוא רק תופעת לוואי לא מזיקה או אולי אפילו מועילה שמלווה את תהליך הנזק העיקרי באלצהיימר. אחרים ממשיכים לומר כי העמילואיד הוא מנגנון המחלה של האלצהיימר. ההצלחה של לקמבי בניסוי היא תמיכה בכך שיש טעם לתקוף את מנגנון העמילואיד, והדבר מעורר תקווה רבה בתחום. לקמבי היא התרופה שפירקה הכי הרבה עמילואיד במוחם של המטופלים עד היום, והתוצאות הטובות שלה נמצאות במתאם עם האפקט הזה.

תרופות אחרות שפועלות על מנגנון העמילואיד נמצאות בימים אלה בפיתוח, כולל בשלבים מתקדמים של ניסויים.

בכתבה על השערת העמילואיד והשנים הארוכות של הכישלונות בתחום פיתוח התרופה לאלצהיימר, ראיינו בין היתר את פרופ' בקה סלומון, שהייתה הממציאה של תרופה קודמת במנגנון העמילואיד, שנכשלה בניסויים קליניים. סולומון משוכנעת שהיא יודעת מדוע התרופה שלה נכשלה (לדבריה אף הזהירה מפני כך מראש), וגם מבינה איך אפשר לשנות את כל התרופות במנגנון העמילואיד כך שיפעלו באופן מוצלח יותר, אך לדבריה הרצף הנכון לתרופה אף פעם לא נבחר לניסוי בגלל שיקולים של פטנט.