מה כדאי לעשות בתיק ההשקעות אחרי הירידות של 2022

תיק ההשקעות הסטנדרטי - 60% מניות ו-40% אג"ח - סיים זה עתה את אחת השנים הגרועות ביותר שלו בהיסטוריה • אבל במקום להתאבל על מותה של הקונספציה הוותיקה, ראוי יותר לחגוג את תחייתה, כי נכון לעכשיו לתיק הזה יש סיכוי מצוין להניב תשואות סבירות בסיכון מתון

אסטרטגיית ההשקעה שכשלה ב-2022 עשויה לעבוד עכשיו / צילום: Associated Press
אסטרטגיית ההשקעה שכשלה ב-2022 עשויה לעבוד עכשיו / צילום: Associated Press

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור שבועי של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב"

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

משקיעים רבים מיואשים מכך שתיק ההשקעות הקלאסי של 60/40 - כלומר 60% מניות ו-40% אג"ח - הלך לעולמו. אבל במקום זה, הם צריכים לחגוג את חזרתו לחיים. תיק כזה, המכונה תיק מאוזן, נמצא בעמדה הטובה ביותר ב-15 השנים האחרונות לפחות להניב תשואות סבירות בסיכון מתון.

תחזית הזעם של פרופ' רוביני ל-2023: מיתון, אינפלציה, וירידות בשווקים | ראיון
השקל היה אחד משלושת המטבעות החלשים בעולם בחודש דצמבר 

זה אולי לא נשמע מנחם מדי אם בדיוק הפסדתם, ולמי שנמצא עמוק בגיל הפרישה אולי לא יהיה מספיק זמן להשתקם, אבל פורשים בתחילת הפנסיה ומשקיעים צעירים יותר צריכים להסתכל על האסונות האחרונים כהזדמנויות.

 
  

ב-2022, תיקי 60/40 חוו את אחת השנים הרעות ביותר בהיסטוריה - בגלל שלאיגרות חוב הייתה השנה הגרועה ביותר אי פעם. מבחינה היסטורית, ההחזקה המועטה יותר באג"ח שימשה את ההגנה בתיקי 60/40 במקרים שבהם הרוב, שהוחזק במניות, נפגע. אבל בשנה שעברה, איגרות החוב ירדו ב-13%, ואג"ח לטווח ארוך של משרד האוצר ירדו ביותר מ-29% - הרבה יותר גרוע מהירידה ב-18% במדד 500 S&P.

במקום להיות שכבת המגן של תיקים מאוזנים, הפכו האג"ח לטילי טורפדו. תיק טיפוסי של 60/40 הפסיד כ-15% בשנה שעברה; אם האג"ח בו היו לטווחים ארוכים יותר, ההפסדים היו עמוקים אף יותר. האשם נמצא כמובן בהעלאת הריביות, בניצוח הפד.

התשואה השנתית הגרועה ביותר מאז 1792

אבל החדשות הרעות של השנה שעברה מנבאות ימים יפים יותר להשקעה המניבה הכנסה קבועה. הריביות עלו כל כך גבוה וכל כך מהר, שהאג"ח סוף כל סוף מציעות תשואות נאות של כ-4%, לאחר שהניבו תשואות מזעריות לתקופה שנראית היום כנצח. אג"ח מוגנות אינפלציה של משרד האוצר אפילו הציעו תשואה של כ-1.6% מעל האינפלציה.

הפד אומר שלא סיים עדיין להעלות ריביות, כך שייתכן שעדיין צפויה פגיעה נוספת. אבל הרע ביותר כנראה מאחורינו, וההיסטוריה מציבה את ההזדמנויות של הרגע בפרספקטיבה.

על ידי שימוש באג"ח לטווח ארוך (שלאחרונה היו לעתים קרובות האג"ח היחידות הזמינות), התשואה של תיק 60/40 בשנה שעברה הייתה במקום הרביעי הגרוע ביותר בכל תקופה של 12 חודשים מאז 1792, כך לפי אדוורד מקווארי, פרופסור אמריטוס לעסקים באוניברסיטת סנטה קלרה, שחקר תשואות נכסים על פני מאות שנים.

בהתבסס על יחסי סיכון-תשואה נורמליים (מאז שקיימים נתונים על שוק האג"ח המודרני משנות ה-70), להפסדים הקיצוניים בתיקים טיפוסיים של 60/40 בשנה שעברה הייתה סבירות להתרחש רק אחת לכל 130 שנה, על פי T. Rowe Price Group.

אבל יחסי סיכון-תשואה אינם תמיד נורמליים - וזו בדיוק הנקודה. מניות לרוב עולות - אבל לא תמיד. אג"ח הן לרוב בטוחות יותר - גם לא תמיד. אין שום דבר בשווקים פיננסיים שהוא קבוע או עקבי.

"תיק מלא בהזדמנויות לתת־ביצוע"

היינו כבר יכולים להיות בתקופה רדיקלית חדשה של עליית ריביות ואינפלציה דוהרת. אבל ההנחה היותר הגיונית היא ששנה רעה באג"ח, שקורית לעתים נדירות, לא שוללת עשרות שנים שהראו שבאופן ממוצע, אג"ח יכולות לגוון באופן יעיל את הסיכונים הכרוכים במניות.

מחירי האג"ח ירדו והתשואות פחות או יותר הוכפלו ב-12 החודשים האחרונים, כלומר קיימת סבירות גבוהה יותר שהתשואות העתידיות על נכסי הכנסה קבועה ישמשו חיזוק לתיקי 60/40.

"2022 כבר הייתה", אמר סבסיטאן פאז', מנהל ניהול נכסים גלובליים בטי.רואו, "כבר חווינו את זעזוע שיעורי הריבית. זה כלול במחיר".

יש סייג אחד ברור: תיק מאוזן של מניות ואג"ח הוא "מלא בהזדמנויות לתת-ביצוע", שוב, במקרה שהאינפלציה תישאר גבוהה, כך אמר מת'יו רייט, לשעבר מנהל השקעות ראשי בקרן המענקים של אוניברסיטת ונדרבילט, וכיום נשיא Disciplina Capital Management, חברת השקעות מנאשוויל, טנסי.

להטות 5% מהפוזיציה לכיוון "אקוויטי אמיתי"

רייט הציע לחשוב על זה במקום זאת כתיק של 60/30/10, שיש בו 60% הזדמנויות צמיחה כמו מניות, 30% מגוונים, כמו נכסי הכנסה קבועה, ו-10% נכסים שמגנים מהאינפלציה.

פאז' מציע להטות לפחות 5% מהפוזיציה במניות לטובת "אקוויטי אמיתי", נכסים בחברות כמו חברות אנרגיה, נדל"ן ומשאבי טבע, שיכולות להרוויח מאינפלציה עיקשת.

אם אתם משקיעים בעיקר בחשבון הנתון למיסוי, אתם יכולים לשקול להשתמש בחלק מהמניות האינדיבידואליות, בגלל שעל כל ההפסדים בהן אתם יכולים לקבל הטבת מס. כדאי להעדיף אג"ח מוניציפליות פטורות ממס עבור לפחות חלק מה-40% של ההכנסה הקבועה בתיק ההשקעות.

בחשבון לפרישה עם עדיפות מס, ניתן להטות הקצאה של 60% מהמניות לכיוון מניות "ערך" זולות יותר. וזה יהיה צעד מעולה להפוך אג"ח מוגנות אינפלציה לחלק גדול מההכנסה הקבועה שלכם, בייחוד אם בכוונתכם להחזיקן לטווח ארוך.

באופן טבעי, לא לכולם מתאים תיק 60/40. זו פשוט אחת האפשרויות בין היחסים רבים בין מניות לאג"ח - 70/30, 80/20 או כל דבר אחר על הרצף שבין 100% מניות ל-100% אג"ח.

אבל תיק 60/40 הוא ההגיוני ביותר לאנשים הרוצים לקחת על עצמם מידה מתונה של סיכון יחד עם מידה מינימלית של חשש.

ב-2022 זה לא עבד. אולי זה לא יעבוד גם ב-2023. אבל בטווח הארוך, זה אמור לעבוד מצוין.