בן סלמאן מתעמת עם קרן העושר הסעודית: כיצד להשקיע את ההון מהנפט

הנסיך מוחמד בן סלמאן עורר את כעסם של בכירים ב"קרן ההשקעות הציבורית" של ערב הסעודית כשדחק בהם לקדם פרויקטים המעניינים אותו באופן אישי • באחד המקרים מדובר בעסקה עם ג'ארד קושנר הקשורה להשקעה בחברות ישראליות

הנסיך מוחמד בן סלמאן / צילום: Associated Press, Ricardo Mazalant
הנסיך מוחמד בן סלמאן / צילום: Associated Press, Ricardo Mazalant

אמ;לק

הוא השתעשע בבחירת מניות והוביל אותה להשקיע בחברות משחקי מחשב, יצרניות מכוניות יוקרה וקבוצת כדורגל. עכשיו נדמה שתהיה לזה השפעה על עתידה של כלכלת ערב הסעודית, שכבר מרגישה שהימים משולחי הרסן מאחוריה. כך הצליח מוחמד בן סלמאן לגרום לבכירים בקרן העושר של הממלכה להיכנע לגחמותיו - ועכשיו הם כועסים. 

כשמגפת הקורונה גרמה למפולת בשווקים העולמיים בתחילת 2020, יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן זיהה הזדמנות. הוא לחץ על קרן העושר הריבונית של סעודיה לצאת למסע קניות עולמי של מניות. הדירקטוריון של "קרן ההשקעות הציבוריות" (PIF) התנגד לצעד בטענה שהוא מסוכן מדי. אבל חיש מהר גילה שההתנגדות נדחתה בידי סמכות אף יותר גדולה - אביו של מוחמד, המלך סלמאן. כך אמר המנהל בפועל של PIF יאסר אל־רומאיאן בפודקאסט באוקטובר.

גנזת המדינה: "יש חור שחור בתיעוד של מדינת ישראל" | ראיון
הפרדוקס היווני: המדינה מתגאה במהפך כלכלי. האזרחים לא מרגישים את זה בכיס
גיורא בר דעה: "מבאס שהמורשת שלי בשטראוס תיקשר למשבר, אבל אני מאמין שהמסע שלי שם הרבה יותר גדול" | ראיון

לקרן לא היו מספיק נכסים נזילים כדי לספק את רצונו של הנסיך לפעול מהר. אך PIF ניצחה את הבנק המרכזי של סעודיה וקיבלה ממנו עשרות מיליארדי דולרים, למרות חששות של בכירים בממשלה שהצעד יחתור תחת הצמדת המטבע המקומי לדולר, כך לדברי גורמים מעורים. הנסיך מוחמד, יו"ר PIF, בחר באופן אישי הרבה מהמניות שרכשה הקרן, והאיץ את הרכישות באמצעות ועדת אד־הוק שעקפה את ערוצי קבלת ההחלטות הרגילים, אמרו הגורמים.

35 מיליארד הדולר שהשקיעה PIF הפכו במהרה ל־49 מיליארד דולר כשהיה ראלי בשווקים, אמר אל־רומאיאן בפודקאסט. אבל האפיזודה הסלימה מאבק כוח לגבי העתיד של קרן העושר הריבונית השביעית בגודלה בעולם, שכיום מנהלת 600 מיליארד דולר - כך עולה מראיונות עם עובדים בהווה ובעבר, יועצים, ואנשים אחרים המכירים את הקרן.

בצד אחד ניצב הנסיך מוחמד בן 37, יו"ר הקרן מאז 2015, שבצעירותו השתעשע בבחירת מניות והוביל את הקרן להשקיע ביצרניות משחקי מחשב, יצרניות של מכוניות יוקרה וקבוצת כדורגל אנגלית. בצד השני נמצאת קבוצה הולכת וגדלה של אנשי פיננסים מקצועיים שמנסים להציב מעקה בטיחות סביב האופן בו הממלכה מוציאה את העושר שעשתה מהמסחר בנפט.

בן סלמאן (מימין) וקושנר. עסקה של 2 מיליארד דולר / צילום: Associated Press
 בן סלמאן (מימין) וקושנר. עסקה של 2 מיליארד דולר / צילום: Associated Press

לתוצאה תהיה השפעה על עתידה של כלכלת ערב הסעודית. הממלכה, שמוצפת במזומנים הודות לעלייה במחירי הנפט, שמה לה למטרה להצמיח את PIF לענקית בשווי 2 טריליון דולר עד 2030.

הקרן צברה מאגר מזומנים ונכסים נזילים - כסף ליום גשום לניצול הזדמנויות השקעה - והעסיקה עוד אנשי פיננסים וציות לרגולציה. בהם פקיד לשעבר במשרד האוצר שפיקח על הפיכתה של הממשלה לאחת ממנפיקות החוב הגדולות ביותר בקרב המדינות המתפתחות.

אנשי הפיננסים המקצועיים בממלכה מנסים להקפיד על משמעת פיסקלית אפילו כשמחירי הנפט בפריחה. מחירי נפט גולמי היו קרובים ל־100 דולר לחבית במהלך רוב השנה שעברה והצמיחה בסעודיה הוערכה על ידי קרן המטבע הבינלאומית ביותר מ־7.6% - מה שהפך את המדינה לאחת המובילות בעולם מבחינת ביצועים כלכליים ב־2022.

לפני שלושה חודשים הקרן רמזה שימיה משולחי הרסן מאחוריה, כשחשפה את מצבה הפיננסי בפעם הראשונה במסגרת גיוס אג"ח בהיקף של 3 מיליארד דולר. בהודעה כתובה, ציינה PIF כי יש בה "ממשל תאגידי ברמה עולמית".

בן סלמאן (במרכז), מנהל הקרן אל-רומאיאן (משמאל), שר האוצר אל-ג'דעאן (שני משמאל) ובכירים נוספים בהשקת אסטרטגיית הקרן ל-2025-2021. הקרן מנהלת 600 מיליארד דולר / צילום: Reuters, HANDOUT
 בן סלמאן (במרכז), מנהל הקרן אל-רומאיאן (משמאל), שר האוצר אל-ג'דעאן (שני משמאל) ובכירים נוספים בהשקת אסטרטגיית הקרן ל-2025-2021. הקרן מנהלת 600 מיליארד דולר / צילום: Reuters, HANDOUT

"כשתיק השקעות מתרחב, באופן בלתי נמנע, הוא חייב להתמקצע", אמר רוברט מוגילניקי, חוקר אורח במכון מדינות המפרץ, מכון מחקר מוושינגטון. הוא הוסיף שנראה כי הממשל התאגידי ב־PIF השתפר. בכל זאת, אמר, יש רק מעט, "אם בכלל, הגנות מוסדיות היכולות למנוע לגמרי" התערבות מגבוה בנהלי השקעה מקובלים.

בבית המלוכה הסעודי לא הגיבו לבקשות תגובה. בהודעה באמצעות עורכי דין, אמרה PIF כי היא דוחה "כל רמז לכך שתהליך קבלת ההחלטות או התנהגות הדירקטוריון של PIF מושפעים באופן לא ראוי (או מושפעים בכל דרך המנוגדת לעקרונות ממשל ראוי) על ידי יורש העצר". הקרן הודיעה שהיא מכחישה ש"השקעות המיוחסות (באופן שגוי) לרצונותיו של יורש הציגו ביצועים לא טובים". הקרן לא הגיבה לשאלות לגבי השקעות ספציפיות.

השקעות בגיימינג, בספורט ובגורדי שחקים

PIF הודיעה שבהנהגת הנסיך מוחמד הניבה תשואה שנתית של 12% החל מספטמבר 2017 - אז השיקה אסטרטגיה חדשה להגדיל את התשואות ולהניע את תהליך הגיוון הכלכלי בממלכה - עד סוף 2021. מדובר בנתון גבוה מממוצע של 9% בקרנות עושר ריבוניות אחריהן עוקבת חברת הנתונים Global SWF שמושבה בניו יורק, ובהשוואה ל־3% תשואה בלבד עליהם הודיעה הקרן בין 2014 ל־2016. לפי הספירה של PIF, הקרן יצרה יותר מחצי מיליון מקומות עבודה וייסדה 66 חברות חדשות המפתחות תעשיות חדשות בכלכלה שזמן רב נסמכה על נפט.

ב־PIF אמרו שכל ההשקעות של הקרן עולות בקנה עם האסטרטגיות שלה כפי שפורסמו, כולל השקעה ב־13 מגזרים בעדיפות לכלכלה הסעודית. לפי תשקיף הקרן, עסקאות נבחנות גם על ידי ועדת השקעות של הדירקטוריון, הכוללת דירקטורים שאינם מנהלים, וגם על ידי ועדת השקעות ניהולית - ולדירקטוריון PIF שמורה המילה האחרונה לגבי החלטות השקעה.

יועצים ואנשים העובדים עם PIF אמרו שהיא דומה לכל חברה או קרן השקעות אחרת בעולם הנשלטת בידי אישיות אחת, והרבה ממה שהנסיך - או המנהל רומאיאן - ממליצים לעשות, מבוסס על רציונל כלכלי רחב יותר. אחת הדוגמאות: העניין של הנסיך מוחמד במכוניות חשמליות הוא נושא ידוע. ב־2018 החלה PIF להזרים כסף לסטארט-אפ המכוניות החשמליות Lucid Group, והשקיעה בסך הכל 3.8 מיליארד דולר. הנתח בן 60% שהיא מחזיקה שווה כרגע כ־7 מיליארד דולר. במקביל, יצרנית המכוניות מקליפורניה החלה בהקמת מפעל בממלכה שאמור ליצור משרות לסעודים - ניצחון לאסטרטגיה הכפולה של PIF הדוגלת בהשקעה בשביל תשואה פיננסית תוך פיתוח הכלכלה המקומית.

מסיושי סאן (מימין), מייסד סופטבנק ובן סלמאן. יחסים קרובים / צילום: Reuters, FAISAL AL NASSER
 מסיושי סאן (מימין), מייסד סופטבנק ובן סלמאן. יחסים קרובים / צילום: Reuters, FAISAL AL NASSER

במקרים אחרים, תחומי העניין של יורש העצר הובילו את PIF להשקעות כמו זו שנעשתה ב-Noon.com, אתר סחר אלקטרוני שתכנן להתחרות באמזון. בשנתיים האחרונות, Noon רשם הפסדים של 520 מיליון דולר, על פי התשקיף של PIF. לא ניתן היה לקבוע את שווי הנתח הנוכחי שבידי PIF והאם הגדילה את השקעתה. ב־Noon סירבו להגיב.

ב־2018, לאחר שהנסיך מוחמד, גיימר נלהב, ניסה מוצר מציאות רבודה מתוצרת סטארט-אפ מלא באזז בשם Magic Leap, הקרן השקיעה בחברה 400 מיליון דולר. בזמנו, ההשקעה העניקה לחברה שווי מוערך של יותר מ־6 מיליארד דולר. ב-2021, כש־PIF קנתה שליטה בחברה, היא הייתה במצב של קשיים כלכליים והערכת השווי שלה ירדה ל־2 מיליארד דולר.

ההימור הגדול ביותר של הנסיך הוא התחייבות של 45 מיליארד דולר לקרן ויז'ן של סופטבנק שנעשתה ב־2017. ההימור פיגר אחרי השוק הרחב ולא הוביל לשטף השקעות זרות בממלכה מצד חברות טכנולוגיה, כפי שבהנהגת PIF סברו שיקרה.

PIF משקיעה באופן מקומי בעשרות חברות חדשות ופרויקטים של בנייה, כמו גורד שחקים באורך 120 ק"מ. כמו גם ברמה בינלאומית, בהון בעלים פרטי (פרייבט אקוויטי) ומניות ובעסקי ספורט כמו מועדון הכדורגל האנגלי ניוקאסל סבב הגולף המקצועני LIV Golf.

"התוצאות שלנו מדברות בעד עצמן", נמסר מהקרן. "PIF עוזרת להניע את הטרנספורמציה של הכלכלה הסעודית ומייצרת תשואות פיננסיות איתנות והזדמנויות כלכליות לאזרחי ערב הסעודית, שהם בסופו של דבר בעלי בעלי העניין שלנו".

בכירים סעודיים אמרו שהנסיך קשוב ליועציו ולעיתים מתווכח איתם על הדרך הטובה ביותר לנהל את כספי הממשלה וההשקעות של PIF. אבל בשתי הזירות המילה האחרונה שמורה לו, הוסיפו.

"הוא מאוד נלהב לגבי הכלכלה, ולעיתים אנחנו מכלים שעות רבות בוויכוחים, כולל עם הוד מלכותו", אמר שר האוצר מוחמד אל־ג'דעאן, חבר דירקטוריון ב־PIF שהוביל סדרת מהלכים שנועדו לעצב את האופן בו PIF מוציאה את כספה. בריאיון, אמר שההעברה שעשה הבנק המרכזי ב־2020 הייתה אירוע חד פעמי.

צעקות בפגישה עם קרן המטבע

הקרן ניצבה בפני לחץ חיצוני להציב מגבלות זמן קצר אחרי שהנסיך מוחמד שינה את האסטרטגיה של הקרן ב־2017 כדי להאיץ את צמיחתה. בתחילת 2018, פקידי קרן המטבע הבינלאומית ביקרו בערב הסעודית במסגרת ביקור הכרת השטח לפני פרסום הדוח השנתי של הקרן המעריך את הבריאות הפיננסית של כל מדינה. בקרן המטבע לחצו על פקידים סעודיים לנקוט שקיפות לגבי השקעות וחובות בחברות בבעלות המדינה, כדי לספק לקהילה הבינלאומית תמונה ברורה של המצב הפיננסי של הממלכה, כך אמרו אנשים המכירים את הדיון.

לדבריהם, פגישה ב־PIF הפכה לסוערת והגיעה אפילו לצעקות כשהמנהלים הסעודיים ב־PIF לא היו מרוצים מחלק מהשאלות של אנשי קרן המטבע הבינלאומית. מאוחר יותר תוקנו היחסים, אמרו, אבל ב־PIF מעולם לא חשפו את כל המידע שביקשו בקרן המטבע.

קרן המטבע הבינלאומית אמרה שיש לה יחסים טובים מאוד עם הרשויות הסעודיות והדיונים תמיד היו פתוחים וקונסטרוקטיביים. עוד נמסר, כי "נעשו צעדים גדולים להגברת השקיפות".

באביב 2018 הנסיך מוחמד ביקש מרומאיאן לקנות החזקה בטסלה, והוא הוציא 2 מיליארד דולר על רכישת מניות שהיו זמינות בשווקים ציבוריים, כך אמרו אנשים המכירים את הבקשה. מאוחר יותר באותה שנה, נפגש רומאיאן עם מנכ"ל טסלה אילון מאסק לדיון לגבי השקעות נוספות. הפגישה הקדימה סדרה של ציוצים מצד מאסק בהם הודיע שבכוונתו להפוך את החברה לפרטית ויש לו "הבטחה למימון לכך". ברשות ניירות ערך תבעו אחר כך את מאסק על הצהרות כוזבות לכאורה והוא יישב את התביעה, אך גם הכחיש שפעל לא כשורה.

הבלגן הזה לא מצא כן בעיני המנהלים ב־PIF, כך אמרו אנשים המכירים את אופן החשיבה שלהם. כשמחיר המניה של טסלה התאושש למחיר גבוה מזה שבו נכנסה הקרן, אל-ג'דעאן ביקש מ־PIF למכור את המניות, כך אמרו אנשים המכירים את ההוראה. בהמשך מניות טסלה זינקו, והנתח של PIF בחברה היה שווה היום כ־11 מיליארד דולר לו פשוט הייתה ממשיכה להחזיק בהשקעתה המקורית. בתיאור הפגמים המוקדמים בביצועי PIF, אמר רומאיאן בפודקאסט מאוקטובר: "לא היה לנו מספיק ידע טכני. לא היו לנו מספיק אנשים. לא היו לנו תהליכים. לא היו לנו מערכות".

היו פעמים בהן עובדי הקרן והדירקטוריון פעלו למתן את הדחפים של יורש העצר. למרות היחסים הקרובים של הנסיך מוחמד עם מנכ"ל סופטבנק מסיושי סאן, המומחים הפיננסיים של PIF שכנעו אותו לא להשקיע בקרן ויז'ן השנייה של סופטבנק, שהושקה ב־2019, והצביעו על הימורים גרועים שעשתה קרן ויז'ן בסיבוב הראשון, כמו למשל השקעתה ב־WeWork, כך אמרו אנשים המכירים את התהליך.

לא למסחור מכה, כן להשקעה בקושנר

באוגוסט 2019, סאן גם ניסה לשכנע את PIF לגבי רעיון רגיש הנוגע ללב ליבה של ערב הסעודית ותפקידה כשומרת האתרים הקדושים ביותר לאסלאם. ההצעה נועדה להרוויח יותר כסף מהעולים לרגל למכה ולהכפיל את כמות המבקרים בשנה ל־20 מיליון עד 2030, על פי מצגת שנצפתה על ידי הוול סטריט ג'ורנל.

על פי הרעיון של סאן, גם קרן ויז'ן השנייה של סופטבנק וגם ערב הסעודית היו אמורות להשקיע ביוזמה. היא תכננה לגייס הלוואות מ־Greensill Capital, חברת מסחר בפיננסים שכיום היא חדלת פירעון, ולהוציא 40 מיליארד דולר לשדרוג מכה על ידי שימוש בחומרים שיוצרו במפעלים המגובים על ידי סטארט-אפ הבנייה במימון סופטבנק Katerra, עוד חברה שנסגרה מאז.

הנסיך מוחמד גילה עניין ברעיון על מכה. אבל ההצעה מעולם לא עברה את ועדות ההשקעה של PIF, כך אמרו אנשים המכירים את הצעת ההשקעה. ישנם פקידים סעודיים שאומרים שבמהותה היא היוותה מסחור ופיתוח־יתר של המקום הקדוש ביותר לאסלאם. בסופטבנק סירבו להגיב. ב־PIF אמרו שלקרן "יש תהליך השקעות ברור ומסגרת ממשל תאגידי התואמים את מנהלי הנכסים המובילים האחרים ברחבי העולם".

בכל זאת, תפקידו של הנסיך נותר סוג של ג'וקר בחבילת הקלפים. ב־2021 ג'ארד קושנר חתנו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ביקש מ־PIF מיליארדי דולרים לקרן השקעות הממוקדת במזרח התיכון. ועדת ההשקעות של PIF היססה בהתחלה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא, למרות מערכת היחסים האישית שרקם קושנר עם הנסיך מוחמד.

הקרן של קושנר, ששמה Affinity, נועדה לחבר כסף מהמפרץ הפרסי לחברות ישראליות, בייחוד בתחום הטכנולוגיה. אבל לערב הסעודית ולישראל אין קשרים דיפלומטיים, ול־PIF יש חשיפה נרחבת למגזר הטכנולוגיה העולמי.

כמה חברי ועדה של PIF טענו שלקושנר אין רקורד מרשים בסוג זה של עסקים, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. קושנר, שבאמצעות דובר סירב להגיב, מוכר בעיקר הודות להשקעות בנדל"ן באזור העיר ניו יורק. בהצעת ההשקעה של Affinity למשקיעים פוטנציאליים בערב הסעודית, צוינה המעורבות של קושנר ביוזמות דיפלומטיות חשובות של ממשל טראמפ. בסופו של דבר יורש העצר ניצח בוויכוח. PIF עשתה את העסקה, כך אמרו אנשים המכירים את ההשקעה, ושלחה לקושנר 2 מיליארד דולר.