אם הממשלה החדשה תממש את תוכניותיה המוצהרות, היא תפגע אנושות במעמד הכלכלי והרפואי של ישראל

מנכ"ל טבע לשעבר ג'רמי לוין מזהיר: החוקים החדשים המוצעים ע"י הממשלה מעמידים את ישראל במסלול התנגשות עם עסקים מרכזיים בעולם • יהיה בלתי אפשרי עבור עסקים בעלי מוניטין להשקיע ולשתף פעולה עם עסקים ישראלים שיוכפפו להצעות שקובעות אפליה והפרדה

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו

הכותב הוא מנכ"ל טבע לשעבר, יו"ר שתי חברות ביוטכנולוגיה ציבוריות (Ovid Therapeutics ו-Opthea) ומנכ"ל Ovid

כיהודי, ישראלי, וכמי שאוהב את מדינת ישראל, אני כותב את את הדברים בלב כבד. זו פנייה לכל אלה שיבינו את מה שאני כותב, להתאחד. זוהי תקופה שבה מנהיגות אמיתית צריכה להציג את עצמה ללא חשש, ולהתמודד עם מה שמתרחש, כשהיא מאוחדת.

נשיאת העליון אסתר חיות מגיבה על המהפכה המשפטית: "תוכנית לריסוק מערכת המשפט"
שר המשפטים לוין על נאומה של נשיאת העליון חיות: "זו קריאה להבעיר את הרחובות
בחירת השופטים ופסילת החוקים: מורה נבוכים למהפכה המשפטית | ניתוח

כעת אנו מתמודדים עם מציאות בה הממשלה החדשה, אם תפעל לפי דבריה, תהרוס, בתוך זמן קצר את היסודות שהפכו את ישראל לכל כך יוצאת דופן, ובטווח ארוך, תגרום לפתיחת דלתות חדשות לאויביה של ישראל. זוהי לא תיאוריה בלבד. היתרון המשמעותי ביותר של ישראל הוא ההון האנושי שלה, בעזרתו הפכה למובילה בתחום החדשות. הדבר נבנה בעשורים האחרונים בזכות מערכת החינוך הישראלית, המעוררת קינאה בעולם. בנוסף, עולים מרוסיה וממקומות אחרים שהביאו ידע ומומחיות מהמדרגה הראשונה. התחומים של מדעים, רפואה, ביולוגיה, הנדסה, מתמטיקה, אגרונומיה והרבה דיסציפלינות אחרות שגשגו.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

מערכת חינוך בסכנה

שגשוגה של ישראל נבנתה בזכות מעורבותם של כל רבדי אוכלוסיותיה. גברים, נשים, האוכלוסייה הערבית, והאוכלוסייה החילונית, כולם תרמו ושימשו דוגמה למזרח התיכון ולעולם. כל היכולות הללו, יחד עם המחויבות לבניית אומה דמוקרטית, סייעו לחזק ולהעצים את הילדים שהלכו לשרת בצה"ל, מתוך כוונה לשרת את האומה. הילדים הללו הפכו לחיילים, לחובלים, ולטייסים שהצמיחו צבא עוצמתי ושירותי מודיעין שמעכבים את אויבינו הרבים. הם עושים זאת כיוון שהם מגיעים ממערכת חינוך ערכית, מאומנים לתפארת, ובעלי מוטיבציה גבוהה.

אולם, בצהרותיה של הממשלה, אם נאמין להן, יש כדי לערער את יסודות החינוך הזה, שהינו הבסיס לכל. חלקים גדולים ממערכת החינוך מנוהלת על-ידי מי שלא מאמינים במהות המושגים של מדע מבוסס עובדות או באפשרות של נשים וגברים, יהודים וערבים, ללמוד יחדיו.

כשמערכת החינוך תהפוך להיות כלי ללא היבטי היסוד הללו, יסודות שהם קריטיים לישראל כ-innovation-nation, ישראל לא רק תאבד את עליונותה החדשנית, אלא שעם הזמן, היא תאבד גם את היכולות הצבאיות הגבוהות שלה. המדיניות החדשה תהפוך את הילדים הללו מלוחמים בעלי חינוך והשכלה ספוגים בטכנולוגיה ובאינטליגנציה, המסוגלים להביס אויבים בעלי עליונות מתחרה, לבריונים ורברבנים המסוגלים (רק) לדכא אויבים לא מצוידים, נשים וילדים. סביר להניח שמצב זה יעודד את המוכשרים ביותר להצטרף לגולה הישראלית ההולכת וגדלה.

הרפואה תישחק

במישור הרפואי, המערכת שטיפחה רפואה מהדרג העליון תישחק. רבע מכלל הרופאים הם ערבים, רבים נחשבים כמובילים עולמיים ברפואה. רבים נוספים הם רוקחים ואחיות. ההצעות לרפורמות בחינוך, כמו גם ההצעות המצמצמות את זכויות הערבים, יבטיחו שהמשאב הזה יהפוך יותר ויותר משולל זכויות ורבים יעזבו. ההשפעה לרעה על שירותי הרפואה תהיה עמוקה ואיכותם של שירותי הבריאות תישחק.

במישור המשפטי, ההצעות עלולות לפגוע בנדבך המרכזי והבסיסי בעוצמתה של ישראל: מערכת משפט עצמאית ובעלת יכולת להביע ביקורת בריאה. הפעולה המוצעת דומה להתנהגות של דיקטטורות ברחבי העולם. היא מציבה את ישראל בחברת מדינות כמו ערב הסעודית, איראן, ונצואלה וטורקיה. הדבר יביא להרס האמון בעולם במערכת המשפט הישראלית ולהשלכות מעשיות על האינטראקציה בין העולם העסקי ומדינות העולם לבין ישראל.

מסלול התגשות

במישור העסקי המשמעות חריפה באותה מידה. החוקים המוצעים מעמידים את ישראל במסלול התנגשות ישיר עם העסקים המרכזיים בארה"ב ואירופה. יהיה בלתי אפשרי עבור עסקים בעלי מוניטין להשקיע (או למעשה לשתף פעולה ולסחור) בעסקים ישראלים שיוכפפו להצעות החוק המוצעות, שקובעות אפליה וההפרדה. חברות זרות אלו מחויבות לקודים מוסריים וחוקיים הנהוגים במדינותיהן, קודים האוסרים עליהן לעבוד עם גורמים בעולם, לרבות בישראל, שמרשים או דורשים חוקים שמתירים הפרדה, אפליית נשים ו/או חוקים המבקשים להטיל סטיגמות ואף לפגוע בקהילת הלהט"ב.

לחברות כמו Google, AstraZeneca, J&J, Novartis, Moderna, Pfizer ורבות אחרות, יש שפע של מקומות שבהם הן יכולות לבחור להשקיע בחדשנות ולהצמיח עסקים. כולן נשלטות על-ידי הנחיות משפטיות ואתיות ברורות עליהן יש הקפדה יתרה. הן רואות בישראל שוק זעיר למוצרים שלהם, אבל הזדמנות ענקית כמקור לחדשנות. בטווח הקרוב הן ימתינו בקשב רב לראות איך הממשלה מבצעת את חקיקתה ויפעלו על-פי התוצאות. באם יחוקקו חוקים שיעררו על עצם קיומה של מערכת משפט ביקורתית ובריאה, או אם ייחקקו חוקים גזעניים ודומיהם, חברות אלו לא תהססנה לנטוש את ישראל תוך זמן קצר. בעלי המניות שלהן לא יאפשרו קבלה של חוקים מפלים כאלה. אם בטווח הארוך, כפי שהוצע, מערכת החינוך תיהרס, הן יחפשו חדשנות במקום אחר.

בעוד שעימותים עם איראן, חיזבאללה וחמאס מובנים כחלק מהמאבק הצודק בטרור, תוך סיכון מחושב שחברות אלו בחרו לקחת, מעטים יראו התלקחות מסיבית בגדה המערבית ברוח דומה. הם יראו בכך מלחמה נגד פלסטינים שמנוהלת בידי קנאים דתיים יהודים. ההצהרות של חברי הקבינט מראות שהם משוכנעים לפעול בדרך הזו. אם זה יקרה, החברות יצביעו ברגליים נגד ישראל.

מתח עם יהודי העולם

לבסוף, במישור החברתי: מערכת היחסים מהחזקות בעולם, שעומדת בבסיס ישראל מאז 1973, זו עם ארה"ב, תישחק גם היא. רוב היהודים באמריקה לא מזדהים אף לא במעט, עם הערכים שמציעה הממשלה. רבים לא היו זוכים להכרה כיהודים על-ידי התיאוקרטיה החרדית שעולה לשלטון בישראל.

בעוד שהקהילה החרדית בארה"ב והאגף הימני הקיצוני של הקהילה היהודית שם יישארו כמעוז מתכווץ של תמיכה בממשלת ישראל, יהודים אחרים ייפרדו מישראל. היהודים באמריקה ובמקומות אחרים בעולם כבר מרוחקים מישראל המודרנית. דמותה של ישראל בעיניהם היא של ישראל של פוסט-השואה, העצמאות, הניצחונות של 1967 ו-1973 וניסי ה"סטארט-אפ ניישן", יחד עם תמונות של חיי חברה ותיירות תוססים בת"א, בירושלים ובאתרים נוספים. דימוי זה ייעלם ותמיכתם הבלתי מעורערת תסדק. יש לכך השלכות אלקטורליות ופוליטיות ישירות בארה"ב. ציבור הבוחרים האמריקאי וממשלתו אינם זקוקים לישראל רצופת סכסוך גזעני ונשלטת על-ידי תיאוקרטיה ושנאת נשים. מדוע צריכה אמריקה לסייע למדינה שתומכת בגזענות כפי שעושים רבים בממשלת ישראל?

התפנית של ישראל מציעה רק שתי גישות: אחת שמעריכה את נכסי הליבה שלה כמו הון אנושי, שורשים דמוקרטיים, מנוע של חדשנות ומערכת משפט עצמאית. והשנייה, שמובילה לתיאוקרטיה הדומה יותר לאלו שנראים בסעודיה ואפגניסטן. אמריקה תבחר בגישה הראשונה, לא האחרונה. הבחירה בידי בנימין נתניהו.