חשש ממיתון והמלחמה באירופה: מה צפוי בפורום הכלכלי החשוב בעולם?

לכינוס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס בעיירה השווייצרית יגיעו השנה פחות מנהיגים בכירים • המדיניות התעשייתית חוזרת למוקד בזמן שהכלכלה הגלובלית מראה סימני היפרדות לגושי סחר, ותוכנית הסובסידיות האמריקאית מאיימת "לשאוב" עסקים גדולים מאירופה

דאבוס, בשווייץ. הפורום הכלכלי הגדול בעולם ייפתח מחר / צילום: Reuters, Arnd Wiegmann
דאבוס, בשווייץ. הפורום הכלכלי הגדול בעולם ייפתח מחר / צילום: Reuters, Arnd Wiegmann

לראשונה מאז מגפת הקורונה, מפגש הצמרת של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס יתקיים שוב במתכונתו המסורתית. השלג יבודד במקצת את העיירה השווייצרית מההמונים, והטמפרטורות הנמוכות ידחקו את המשתתפים להתכנס באולמות ובמפגשי מסדרון מקריים. הפעם האחרונה שבה התקיים כך הכינוס, אליו צפויים להגיע השנה כ־2,700 משתתפים, הייתה שבועות בלבד לפני שמגפת הקורונה שיבשה את החיים הגלובליים. בעוד השלכות המגפה כעת תחומות בעיקר באסיה, המפגש השנה עומד בסימן הסדר העולמי שהשתבש בפברואר האחרון, אחרי שרוסיה פלשה לאוקראינה.

יוון היא המנצחת הכלכלית ב-2022, אבל האזרחים לא גומרים החודש 
טסלה הורידה מחירים, ול-4,000 איש יש סיבה טובה מאוד לכעוס | פרשנות

"שיתוף פעולה בעולם מפוצל", היא כותרת המפגש השנה, שיתחיל ביום שני הקרוב ויימשך עד יום חמישי (16-20 בינואר). כפי שהוחלט גם לגבי המפגש הקודם, שב־2022 נדחה לחודש מאי בשל הרצון להתכנס פיזית ולא וירטואלית - לא תהיה משלחת רוסית שתשתתף בדיונים. הפורום הכלכלי העולמי הודיע על השעיית שיתוף הפעולה עם כל גורם רוסי - ממשלתי או מסחרי - אחרי פרוץ המלחמה. חסויות של חברות רוסיות שהניבו מיליונים לגוף מדי שנה הופסקו.

יותר כלכלי, פחות פוליטי

הפורום איבד מעט מהזוהר שהיה לו בעבר. בניגוד לפסגות מתוקשרות שבהן הופיעו נשיאי ארה"ב, מנהיגי סין ואחרים, הגורם הבכיר ביותר שישתתף בכנס השנה צפוי להיות קנצלר גרמניה אולף שולץ. המנהיג הגרמני יהיה היחיד מבין מנהיגי ה־G7 (ארגון המדינות המתועשות) שישתתף בפורום, אותו ייסד הגרמני קלאוס שוואב בשנות ה־70'. במרכז הדיונים השנה יעמוד המצב הכלכלי העולמי, הסיכון המתגבר למיתון בחלקים גדולים מהמערב, והיחסים המידרדרים מבחינה ביטחונית בין ארה"ב לסין. נאמן לחזון שהביא אותו לייסד את הפורום, אמר שוואב השבוע כי "רק אינטראקציה אישית יוצרת את הרמה הנחצה של אמון, הנחוץ כל כך בעולם המפוצל והסדוק שלנו".

גם אם יהיה מחסור במנהיגים פוליטיים בולטים שיממשו את החזון הזה בדאבוס, הנוכחות הכלכלית תהיה משמעותית יותר, עם 56 שרי אוצר מרחבי העולם שישתתפו בכינוס השנה ולצדם 19 נגידי בנקים מרכזיים, ביניהם גם נשיאת הבנק המרכזי האירופי (ECB) כריסטין לגארד. לצד מאות הפוליטיקאים ומאות העיתונאים המגיעים לפורום בהזמנה מיוחדת, רוב הנוכחים יהיו אנשי עסקים, ביניהם כ־600 מנכ"לים. חברות וארגונים משלמים באופן שנתי לפורום הכלכלי העולמי דמי חבר בגובה מאות אלפי אירו, ומקבלים בתמורה כרטיסים לאירוע.

כריסטין לגארד, נגידת הבנק המרכזי האירופי / צילום: Associated Press, MIchael Probst
 כריסטין לגארד, נגידת הבנק המרכזי האירופי / צילום: Associated Press, MIchael Probst

מלחמת סובסידיות

סקר מקדים שערך הפורום בקרב 1,200 מהנציגים שיגיעו לדאבוס העלה כי רוב גדול (כ־70%) חוששים מכך שבטווח הקצר שורת זעזועים יאיימו על הכלכלה המערבית. הנושאים הבוערים ביותר, לפי הסקר, הם "האינפלציה, מצב המזון ומשברי ביטחון". המשבר הבוער ביותר מביניהם, לפי הנשאלים, הוא משבר יוקר המחייה, שמביא גם לחשש מחוסר־שקט פוליטי וגם להעמקת החובות הלאומיים של מדינות רבות המושיטות תוכניות סיוע לתושבים. באירופה לבדה סך ההתחייבויות שנועדו לסבסד עזרה לתושבים עבר את הטריליון אירו, לפי חישובי סוכנות הידיעות "בלומברג". הפורום הכלכלי העריך כי משברי יוקר המחייה והאנרגיה האירופיים יימשך עוד כשנתיים לפחות.

נושא נוסף שיעמוד במרכז הדיונים הוא התחדשותה של מלחמת הסחר בין ארה"ב לאירופה, הפעם על רקע "החוק להורדת האינפלציה" (IRA) שמקדמת ארה"ב. התוכנית השאפתנית של ממשל ביידן צפויה להקצות יותר מ־400 מיליארד אירו בסבסוד ממשלתי לשורה של תחומים, כולל מכוניות חשמליות, סוללות, תעשיית מימן ותעשייה ירוקה. מנהיגים אירופיים הביעו חשש בחודשים האחרונים מכך שהתוכנית האמריקאית "תשאב" עסקים גדולים מאירופה לארה"ב, ותביא לפיגור אירופי בתחום. העובדה כי ארה"ב עצמאית מבחינה אנרגטית ואילו אירופה צריכה לייבא אנרגיה בעלויות עתק (בשל המלחמה באוקראינה והגמילה מאנרגיה רוסית), משפיעה גם היא על תוכניות תאגידי ענק אירופיים וגלובליים בנוגע לייצור עתידי. בימים האחרונים הביע שולץ תמיכה בגיוס חוב אירופי משותף כדי להילחם בתוכנית האמריקאית, ועל ידי כך להציע סובסידיות אירופיות נדיבות לחברות באותם התחומים. שולץ צפוי לפרט את החזון שלו בתחום במהלך נאומו בוועידה.

הריבית: סכנה לאקלים

נשיא הפורום הכלכלי העולמי, בורגה ברנדה הנורבגי, אמר כי הוועידה השנה תשמש כקרקע לשיחות בין נציגי הסחר של ארה"ב לאלו של אירופה בנושא זה. "מדיניות תעשייתית חזרה למרכז הבמה", אמר ברנדה. בעוד האיחוד מאשים את ארה"ב כי החוק מפר את כללי הסחר הגלובליים של ארגון הסחר העולמי, האמריקאים נחושים להתקדם אתו. הייצור התעשייתי במערב בכלל יעמוד גם הוא במרכז הדיונים, בין היתר בשל ההגבלות החדשות על סחר בשבבים, סוגיות של קניין רוחני והשפעתן של סנקציות מערביות על רוסיה על יצירת "גושי סחר" נפרדים בכלכלה העולמית. "העידן הכלכלי החדש עלול להיות עידן שבו יהיה פער הולך וגובר בין מדינות עשירות ועניות, והצעד הראשון אחורה בהתפתחות האנושית מזה עשורים", נכתב בהודעת הפורום לקראת המפגש, "מלחמות כלכליות הופכות לנורמה".

סוגיית האקלים, שחדרה בשנים האחרונות משולי הוועידה ומההפגנות נגדה למרכז הדיונים בה, גם היא תרכז תשומת לב רבה. מבחינה זו, החזון ארוך־הטווח של "גרין ניו דיל" באירופה ובארה"ב יעומת מול העובדה כי עלויות ההלוואות של מדינות המערב הולכת ועולות בשל הריבית המטפסת, מה שעשוי להטיל בספק השקעות־עתק מהסוג הנדרש כדי לקצץ את פליטות הפחמן הדו־חמצני בשיעורים אליהם התחייבו הממשלות בהסכם פריז.

"אין כל ספק כי המפגש ה־53 שלנו בדאבוס יתרחש על רקע המצב הגיאופוליטי והכלכלי המסובך ביותר זה עשורים", אמר ברנדה בהערות שפורסמו בתקשורת. הרכב המשלחת האוקראינית לוועידה נשאר חסוי בשל סיבות ביטחוניות, הוא אמר. בשנה שעברה נאם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בפני הנוכחים וביקש סיוע צבאי. גם השנה עומדת על הפרק אספקת טנקים לצבא האוקראיני, לראשונה מאז התחילה המלחמה.