היועמ"שית גלי בהרב-מיארה: "הרפורמה במערכת המשפט תבטל את האיזונים והבלמים"

היועמ"שית התייחסה הערב לרפורמה המתוכננת במערכת המשפט • "נגיש לשר המשפטים בהקדם עמדה מקצועית ביחס לאותן הצעות שהועברו אלינו. יש לקוות שעמדה זו תילקח בחשבון ותסייע לממשלה לקבל החלטות טובות".

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

 היועמ"שית גלי בהרב-מיארה התחייסה הערב לרפורמה המתוכננת במערכת המשפט. "שמירה על גבולות הדין מחזקת את חוסנה של הממשלה ומגנה על המדינה בזירה הבינלאומית. לפני שבוע למדנו כי יש כוונה שישנו את פני המשטר החוקתי בישראל. השינוי המקיף המוצע מתוכנן לעשות במהירות רבה, חלקו בהצעות חוק פרטיות. השינוי יעצים את כוחה של הרשות המבצעת תוך ביטול האיזונים והבלמים".

נשיאת העליון חיות מגיבה על מהפכה המשפטית: "תוכנית לריסוק מערכת המשפט"
מהי עילת הסבירות, ואילו השפעות כלכליות עשויות להיות לביטולה?
המשנה לנשיאת ביהמ"ש העליון בדימוס: "אני לא ישן בלילה. החלשת מערכת המשפט היא החלשת מדינת ישראל"

"שלטון הרוב הוא אכן תנאי הכרחי לקיום דמוקרטיה, אך הוא אינו תנאי מספיק. הפרדת רשויות, שמירה על זכויות הפרט ומניעת הפעלת כוח שרירותי כלפי המיעוט, הם ערכי יסוד. בלעדיהם לא תתקיים דמוקרטיה מלאה. כוח שלטוני בלתי מבוקר מאפשר פגיעה בזכויות אדם ובזכויות מיעוט".

בהרב-מיארה עלתה לדבר לאחר נאומה של נשיאת העליון אסתר חיות, שהעבירה ביקורת קשה על הרפורמה מתוכננת של שר המשפטים יריב לוין. בנאומה הודיעה היועמ"שית כי "נגיש לשר המשפטים, בהקדם, עמדה מקצועית, ביחס לאותן הצעות שהועברו אלינו. יש לקוות שעמדה זו תילקח בחשבון ותסייע לממשלה לקבל החלטות טובות". 

בהרב מארה הוסיפה: "לשיטת המציעים, עמדת היעוץ המשפטי תיוותר בגדר עמדה נוספת שהשר שומע ויכול להתעלם ממנה כאילו לא ניתנה". לדבריה, חקיקה הנעשית בחפזון תפגע בתקינות הליך החקיקה. "שלטון הרוב הוא תנאי לשמירה על הדמוקרטיה אך כוח שלטוני בלתי מבוקר מאפשר פגיעה בזכויות אדם וזכויות מיעוט. אם החוק יתקבע בנוסחו הנוכחי יוביל למערכת איזונים ובלמים חסרת שווי משקל".

"משילות אינה שקולה לכוח בלתי מבוקר ובלתי מוגבל. מי שהתנסה בעבודת הממשלה יודע כי מעטים המקרים שלא ניתן היה לקדם החלטת ממשלה בשל מניעה משפטית. הדבר מובהק בנוגע למדיניות בתחום הביטחון".

לקראת סיום, ביקשה היועצת המשפטית לממשלה להעביר מסר ביחס למתקפות החוזרות כנגד פרקליטים ומשפטנים בשירות הציבורי: "שיח שכולל אמירות חסרות אחריות כגון 'שלטון המשפטנים'; 'שלטון הפקידים'; 'כנופיית שלטון החוק'; 'תופרי תיקיםד וכדומה - חייב להיפסק. השיח מתלהם ומוביל לאירועים חריגים: קטלוג עובדי ציבור ברשימות. תוקפנות כלפי פרקליטים ומשפטנים באולמות בית המשפט ובמוסדות ציבור אחרים.
זו האחריות של כולנו - נבחרי ציבור, הנהגת השירות המשפטי ציבורי, שופטים, אנשי אקדמיה ותקשורת - לפעול לשינוי חד וליצירת אווירה אחרת. אווירה שבה ניתן להעביר ביקורת, גם אם נוקבת, בשיח ענייני. על כל אחד מאתנו לקדם את העניין".