חוואי מאייווה ניסה להתחמק מהתנודות בשוק המניות. זה עלה לו 900 אלף דולר

ברוקרים ויועצים פיננסיים מנתבים יותר ויותר לקוחות להנפקות פרטיות של מניות וחוב של חברות קטנות שאינן נסחרות • ניירות ערך כאלה יכולים לעתים קרובות להיות מפוקפקים, להסתיר ניגודי עניינים ולהפסיד את כל ערכם - והרבה יותר קשה לצאת מהם מאשר להיכנס

חוואי מאייווה ניסה להתחמק מהתנודות בשוק המניות. זה עלה לו 900 אלף דולר / צילום: Unsplash, Rob Mulder
חוואי מאייווה ניסה להתחמק מהתנודות בשוק המניות. זה עלה לו 900 אלף דולר / צילום: Unsplash, Rob Mulder

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור שבועי של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב"

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

בשנתיים האחרונות האג"ח איבדו 15% כמעט, והמניות עלו ב-5% בקושי, ובדרך לעלייה הקטנה הזו הצליפו במשקיעים. ככה מתנהגים השווקים.

האינפלציה השנתית בשיא של 20 שנה; העלייה במחירי הדירות מתמתנת 
הקטר של ענף הנדל"ן יהפוך למשקולת? הנתון הכי דרמטי במדד מחירי הדירות | פרשנות

כתוצאה מזה, חברות פיננסיות מובילות את לקוחותיהן לנכסים שאין להם שוק. בשנתיים האחרונות קנו משקיעים נכסים בסכום מדהים של 878.9 מיליארד דולר בהנפקות פרטיות של חוב ומניות שאינם נסחרים, במסגרת מה שמכונה "תקנה D", כך גילתה חברת המחקר SLCG Economic Consulting מוירג'יניה.

רבות מההנפקות האלו מגיעות ממנפיקים קטנטנים או דרך ברוקרים ויועצים פיננסיים שהיושרה שלהם מוטלת בספק. לעיתים ההשקעות מתגלות כחסרות ערך, ובקרב האנשים המוכרים את ניירות הערך, לא נדיר למצוא ניגודי עניינים חריפים.

כשלא נסחרים - המחיר הרבה פחות תנודתי

הטיעון בעד ההנפקות התאגידיות הפרטיות: האג"ח שלכם, שהיו אמורות להיות הגיבוי למניות שלכם, הפכו לטילי טורפדו, והמניות שלכם עלולות להתרסק כל יום.

הקצאות פרטיות של חוב, אקוויטי ונכסים אחרים, לא נעות בתיאום עם השווקים הציבוריים - ובגלל שהן לא נסחרות, המחיר המדווח שלהן הרבה פחות תנודתי.

הן מציעות תקווה לתשואות גדולות יותר, בגלל שהמנפיקים הקטנים יותר הללו, צריכים לעתים קרובות לשלם יותר כדי לגייס הון. וחוץ מזה, כל תאגיד ענק החל כחברה קטנה, וישנן גם הרבה חברות לגיטימיות המציעות ניירות ערך בשוק הפרטי הזה.

 

הפגם הקטלני: לא תמיד ניתן למכור כשרוצים, ולעתים קרובות אי אפשר למכור בכלל. הגילוי הנאות הפיננסי נע על הטווח בין מינימלי במקרה הטוב - מסמך המציג את ניה"ע, אולי דוחות רבעוניים או שנתיים מקוצרים - לכלום ושום דבר. הסיכון לחדלות פירעון או לפשיטת רגל גבוה. העמלות וסכומים נלווים אחרים עלולים בקלות לעלות על 10%.

אני יכול לשמוע משקיעים מקצועיים ממלמלים כרגע בגיחוך: תראו את הכסף הטיפש, ממהר לקנות את הקופסאות השחורות האלה שלא ניתן לסחור בהן, שגובות עמלות גבוהות, מציגות מידע מוגבל ולעיתים קרובות יכולות להתגלות כזיוף.

אבל כשהביקורת נשמעת מפי אנשים ששפכו טריליוני דולרים לקרנות גידור וחבילות אחרות של הון שאינו שקוף, לא צריך להתרגש ממנה. המשקיעים הפרטיים שקונים את הנכסים הפרטיים האלה שאין עליהם רגולציה אינם טיפשים. הם חושבים שהם קונים נכסים בטוחים ואולי רווחיים, ממישהו שהם בוטחים בו.

השבוע דיברתי עם שישה אנשים שקנו את ההבטחה שמכרו להם בהקצאות פרטיות והוקפאו, או נמחקו.

"למכור כרטיסים לטיטניק אחרי שהתנגשה בקרחון"

ג'ף טמייר, בן 64, הוא חוואי שיצא לפנסיה חלקית מאינדפנדנס, אייווה. ב-2016 השקיע בחוב ובאקוויטי פרטיים במרפאה לטיפול בסרטן מטקסס, בעצת ברוקר מקומי, דיינה ווייטור. טמייר, שלדבריו נאמר לו כי ירוויח תשואה שנתית של 8%, השקיע בסך הכול יותר מ-900 אלף דולר - רק כדי לגלות אחר כך שניירות הערך היו חסרי ערך כמעט.

ב-2020, רשות הרגולציה של התעשייה הפיננסית (Finra) אסרה על ווייטור לעסוק בברוקראז' לשארית חייו. בנובמבר 2022, הבוררים של Finra הורו לו לשלם לטמייר ולעשרה משקיעים אחרים סכום כולל של 5.7 מיליון דולר בנזיקין ופיצויים אחרים. עורך הדין של וייטור לא ענה לבקשות תגובה.

ג'יל ג'סטר, בת 79, ממאנסי, אינדיאנה, ירשה סל של ניירות ערך פרטיים בחשבון הפרישה הפרטי של בעלה לאחר שנפטר ב-2020. גם אלה התגלו כחסרי ערך, אמר עורך הדין שלה, ברוס אוקס מ-Oakes & Fosher בסנט לואיס. באוקטובר 2022, פאנל בוררים של Finra העניק לג'סטר יותר מ-420 אלף דולר בדמי נזיקין ופיצויים אחרים מכספי החברה של הברוקר שלה לשעבר.

כמות העסקאות הפרטיות הקטנות האלה, הרצופות ניגודי עניינים, גדולה באופן מטריד. וייטור, למשל, היה גם בעלים ומנהל של מרפאת הסרטן ששכנע לקוחות להשקיע בה - למרות שלא היה לו ניסיון כמנהל מערכות בריאות, ולעתים קרובות הסתיר את ניגוד העניינים מלקוחותיו, כך טוענים משקיעים ועורכי הדין שלהם.

עורכת הדין של טמייר, גייל בוליבר ממרשלטאון, אייווה, אומרת שוייטור המשיך למכור ניירות ערך גם אחרי שמרפאת הסרטן נכשלה: "זה היה כמו למכור כרטיסים לטיטניק אחרי שכבר פגעה בקרחון".

דיברתי השבוע גם עם משקיעה שהברוקר שלה השקיע בערך 70% מחשבון הפנסיה שלה בני"ע של חוב שהונפקו במסגרת רגולציה D. רק לאחר שהיה מאוחר מדי, הבינה שזה היה פחות או יותר שווה ערך להטמנת שלושה רבעים מנכסי הפנסיה שלה בקובייה מבטון מזוין. היא לא יכולה למשוך את כספה, והערך של מה שנותר מהנכסים אינו ברור.

משקיעים יכולים להימנע מכאבי ראש כאלה על ידי מתן אמון - לצד וידוא. אל תקנו דבר שהעמלות עליו לא מובהרות באופן מפורש בכתב. אל תקנו שום דבר שאין לו תשקיף או מזכר החושף נתונים פיננסיים, סיכונים וניגודי עניינים. היזהרו מכל מי שמציע לכם להקצות לני"ע פרטיים כספים מחשבונות הפנסיה שלכם.

השקעות אלטרנטיביות - כל דבר שאינו מניות, אג"ח ונדל"ן של חברות ציבוריות - היו הלהיט הגדול של השנים האחרונות. ובהחלט סביר שתרצו אלטרנטיבה לפשוט להפסיד כסף. אבל תוודאו שאתם לא נתקעים בטעות עם משהו שהוא אלטרנטיבה ללהרוויח כסף.