1.2 מיליון חביות ביום: הודו קנתה כמות שיא של נפט רוסי בחודש שעבר

עם יבוא נפט חודשי של פי 33 יותר לעומת השנה לפני, הודו עקפה את סין והפכה ליבואנית המובילה בעולם של נפט רוסי • יחד, מרככות שתי המעצמות את התחרות באסיה על הנפט מהמזרח התיכון, שהייתה עלולה לגרור התייקרות משמעותית

מכלית נפט בנמל נובורוסיסק שבים השחור / צילום: Associated Press
מכלית נפט בנמל נובורוסיסק שבים השחור / צילום: Associated Press

יצוא הנפט הגולמי של רוסיה להודו זינק לשיא חדש בדצמבר 2022: מוסקבה נותרה ספקית הנפט המובילה של תת היבשת במשך חודשים רצופים, כשבחודש דצמבר ייבאה הודו 1.2 מיליון חביות בממוצע בכל יום, כך על פי נתונים של Vortexa.

בתי הזיקוק ההודיים מקבלים את הנפט רוסי בשמחה, לאחר שנעשה זול מאז הפלישה לאוקראינה, שהבריחה קונים רבים אחרים. מומחים מעריכים כי העלייה החדה בדצמבר עשויה להיות תוצאה של הוזלה נוספת במחירי הנפט הרוסי, עקב סנקציות נוספות שהטילו מדינות ה-G7 והאיחוד האירופי, בינהן תקרת מחיר של 60 דולר לחבית.

תקרת המחירים שהציבו מדינות ה-G7 על הנפט הרוסי בדצמבר מאפשרת למדינות מחוץ לאיחוד האירופי לייבא נפט רוסי דרך הים, אך אוסרת על חברות שילוח וביטוח לטפל במטענים גולמיים רוסיים, אלא אם הם נמכרים במחיר נמוך מ-60 דולר.

יבוא הנפט עונה על יותר מ-85% מהביקוש בהודו, מה שהופך אותה לפגיעה מאוד לתנודתיות במחירים. בתי הזיקוק בבעלות המדינה, שהממשלה מנעה מהם להעלות את מחירי הסולר והבנזין במשאבות מאז מאי, העדיפו יותר ויותר יבוא רוסי זול יותר. "סביר להניח שרוסיה הציעה את הנפט הגולמי שלה בהנחה אטרקטיבית לבתי הזיקוק בהודו, שכעת עקפה את סין כיבואנית הגדולה ביותר של הנפט הרוסי", אמרה לבלומברג סרינה הואנג, אנליסטית ראשית של אסיה ב-Vortexa.

היבוא משני הספקים העיקריים האחרים של הודו גדל אף הוא בחודש שעבר. הרכישות מעיראק טיפסו ב-7% ל886 אלף חביות ביום, בעוד שהרכישות מסעודיה עלו ב-12% לכ-748 אלף חביות ביום, לפי Vortexa.

הספקיות האחרות נהנות

סין, יבואנית הנפט המובילה בעולם, ממשיכה לקנות נפט רוסי מחוץ להגבלת תקרת המחיר, לאחר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומנהיג סין שי ג'ינפינג השיקו ערב הפלישה לאוקראינה את מה שכינו שותפות ללא הגבלה. בסוף השבוע האחרון דיווחה סוכנות הידיעות 'רויטרס' על לפחות ארבע מכליות סיניות שנשלחו לייבא נפט רוסי לסין, זאת על רקע ההגבלות שהטיל המערב על השימוש של מוסקבה בשירותי מטען וביטוח.

עם הפיכתה של הודו לקונה הגדולה ביותר של נפט גולמי רוסי והצמיחה הדו-ספרתית שרשמה סין בייבוא מרוסיה במהלך החודשים ינואר עד נובמבר 2022, לבתי הזיקוק בדרום קוריאה, יפן ותאילנד קל יותר להשיג אספקת נפט לאורך זמן מיצרנים במזרח התיכון, כך מסבירים ב-S&P Global Commodity Insights. הדעה הרווחת בתעשייה ואצל מספר גורמים ממשלתיים, היא שהשינוי הגדול במיקוד של הודו וסין לכיוון נפט רוסי ריכך את התחרות על נפט מהמזרח התיכון באסיה, והותיר מספיק מקום לאותם יצרני נפט לספק אפילו את הצרכים של כמה קונים אירופאים.

"אם גם הודו וסין היו מתחרות כמו משוגעות על הנפט מהמזרח התיכון, מחיר הנפט הגולמי היה עשוי להיות גבוה בהרבה מהמקום בו הוא נמצא כעת", אמר אנליסט בחברת סחר נפט עולמית מובילה, מהדהד את מה שאמרו כמה פקידי ממשל הודיים בחודשים האחרונים.