השמרנות משתלמת: למה אפל היא ענקית הטכנולוגיה היחידה שלא מפטרת?

בזמן שרוב ענקיות הטק כבר הודיעו על כוונתן לפטר כמות ניכרת של עובדים, אפל עדיין לא ביצעה אף מהלך בכיוון • השמרנות של אפל בכל הנוגע לגיוס עובדים חדשים למעשה מגינה עליהם

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Ross D. Franklin
טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Ross D. Franklin

רוב ענקיות הטכנולוגיה כבר הודיעו על כוונה לפטר חלק מכוח העובדים שלהן בעקבות המשבר הכלכלי העולמי והחשש ממיתון. האחרונה שבהן, הייתה מיקרוסופט, שמוקדם יותר השבוע הודיעה של פיטורים של כ-10,000 עובדים ברחבי העולם. גם אמזון, פייסבוק וגוגל הודיעו על קיצוצים בחודשים האחרונים. יוצאת דופן מבין הענקיות, היא חברת אפל, שעדיין לא הודיעה על פיטורים משמעותיים או קיצוצים.

מנכ"ל חברת המכשור הרפואי הגדולה בעולם רוצה להפוך את ישראל לשוק הניסוי שלה | ראיון 
גם מפתחים יילכו: גל הפיטורים במיקרוסופט שונה מהמוכר בתעשייה | ניתוח 
עסקת Yahoo השתלמה: מנהלי טאבולה יקבלו מיליוני דולרים 

על פי ניתוח שערכה רשת CNBC, רוב ענקיות הטכנולוגיה שהודיעו על מהלך של פיטורים, טענו שהן נאלצות לבצע אותו בשל המצב המקרו כלכלי. אלא שהניתוח מראה כי גורם אחר הוא המשפיע הישיר על מהלכי קיצוצי העובדים. הניתוח מצביע על התאמה בין כמות הגיוסים שחברות ביצעו בשנות הקורונה, לבין מספר המפוטרים כעת.

בשנת 2020, המעבר לחיים מהבית בחסות המגפה הגביר את השימוש באפליקציות ובכלים טכנולוגיים, לשמחתן של חברות הטכנולוגיה שרשמו עליות ברווחים. כשהמכירות והרווחים המשיכו לעלות בשנת 2021, החברות המשיכו להוסיף מספר עצום של עובדים, מתוך הציפייה שההצלחה תימשך גם עם דעיכת המגפה. אלא שבפועל, לא כך קרה. כעת הצמיחה מאטה, והחברות נאלצות להתארגן מחדש. הניתוח של CNBC מראה כי מבין ענקיות הטכנולוגיה המובילות, אפל היא היחידה שנהגה בשמרנות בגיוס העובדים, ולכן כעת היא גם היחידה שלא נאלצת לפטר אותם.

כך למשל, הניתוח מעלה כי מיקרוסופט גייסה לא פחות מ-40 אלף עובדים חדשים במהלך 2021, ו-18 אלף עובדים במהלך 2020 עליות של 11 ו-18 אחוזים בהתאמה. מטא (פייסבוק), גייסה במהלך 2020 ו-2021, 13 אלף עובדים מדי שנה (עלייה של 13% בשנה הראשונה ושיא היסטורי של החברה בגיוס עובדים). 

אמזון, בה בנוסף לעובדי המשרד ישנו גם כח עבודה עצום לפי שעה שמתפעל את המחסנים, צמחה בשנת 2021 ברעבתנות והוסיפה 310 אלף משרות. זה בא בעקבות התרחבות גדולה עוד יותר בשנת 2020, אז היא צמחה ביותר מ-38% והוסיפה חצי מיליון עובדים. בסך הכל, אמזון דיווחה על 1.6 מיליון עובדים נכון לסוף דצמבר 2021, מתוכם כ-300 אלף עובדים במשרדים.

לעומת הענקיות הללו, אפל גייסה רק 10,000 עובדים במהלך 2021, מה שהיווה עלייה של 10% בלבד מהשנה הקודמת, ב-2020, החברה גייסה רק 7,000 עובדים.

גיוסי העובדים המוגברים במהלך תקופת הקורונה הוא רק גורם אחד מבין כמה שאילץ את החברות לשאת הוצאות מוגברות, הנובעים כולם מהביקוש העצום של הצרכנים במהלך המגיפה. הביקוש דחף במהירות לצמיחה חדה והתרחבות מיידית. וחברות הטכנולוגיה השקיעו סכומים בגיוס עובדים מוגבר, בהתרחבות הייצור, בתשתיות. אצל אמזון זה המחסנים, אצל אפל זה גם עובדי החנויות. אבל אפל, כאמור, השכילה לשמור את קצב הגיוסים שלה נמוך ביחס לאחרות. למעשה, הגיוס של אפל בשנים האחרונות דובק באותה מגמה כללית מאז 2016.