עסקת Yahoo השתלמה: מנהלי טאבולה יקבלו מיליוני דולרים

בעקבות העסקה שהפכה את יאהו לבעלת המניות הגדולה בחברת המלצות התוכן, יזכו בכירי טאבולה, בראשות אדם סינגולדה, במענקים שעשויים להגיע לכ–8 מיליון דולר

אדם סינגולדה, מנכ''ל וממייסדי טאבולה / צילום: כפיר זיו
אדם סינגולדה, מנכ''ל וממייסדי טאבולה / צילום: כפיר זיו

עסקת טאבולה־Yahoo שהושלמה השבוע מניבה בונוסים לבכירי טאבולה. העסקה, עליה דווח לפני כחודשיים, נחתמה בבלעדיות ל־30 שנה ותניב לטאבולה  הכנסות שנתיות של כמיליארד דולר. לפי ההסכם בין שתי החברות, חברת האינטרנט יאהו הופכת לבעלת המניות הגדולה בטאבולה, המספקת המלצות תוכן, עם כמעט 25% מהון המניות של החברה. כמו כן הפרסום משולב התוכן (Native Advertising) של טאבולה יוטמע בכל נכסיה הדיגיטליים של יאהו. העסקה אושרה לאחרונה על־ידי בעלי המניות של טאבולה ברוב של 96.8%.

● לאחר קפיצה של פי 60: אורי קרן מכר מניות מור גמל ב-13 מיליון שקל
● המשבר בהייטק: חברת המלצות התוכן טאבולה תפטר כ-100 עובדים 

עם השלמת העסקה דיווחה טאבולה על צירופה של מוניקה מיכלסקי, מנהלת הכספים של יאהו, לדירקטוריון טאבולה. במקביל הודיעה החברה גם על חלוקת בונוסים לבכיריה על רקע העסקה עם יאהו שעשוים להגיע לכ־8 מיליון דולר.

מייסד ומנכ"ל החברה, אדם סינגולדה, וכן נשיא ומנהל התפעול בטאבולה, אלדד מניב, וסמנכ"ל הכספים סטפן ווקר, יקבלו כל אחד בונוס במזומן בסך 400 אלף דולר. הבונוסים התלויים בעמידה ביעדים יתפרסו על פני ארבע שנים. 

במקביל, בכפוף לאישור בעלי המניות, הבכירים יקבלו בונוסים שמימושים תלוי בעמידה ביעדים: סינגולדה יקבל עד 2.8 מיליון דולר, מניב יקבל עד 2.05 מיליון דולר, ווקר יקבל עד 1.9 מיליון דולר, וסמנכ"ל הטכנולוגיה ליאור גולן יקבל עד 800 אלף דולר.

ההסכם עם יאהו צפוי לתרום לרווחי טאבולה בהדרגה החל מהמחצית השנייה של 2023. לפי נתוני טאבולה, אם ההסכם היה נכנס לתוקף בתחילת 2022, הכנסותיה בשנה זו היו מסתכמות ב־2.5 מיליארד דולר, וה־EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה 297 מיליון דולר. לשם השוואה, התחזית ל־2022 של טאבולה כללה הכנסות של כ־1.4 מיליארד דולר ו־EBITDA מתואם של 152-160 מיליון דולר.

 

סינגולדה: "זו רק נקודת הפתיחה"

יאהו, חברת אינטרנט אמריקאית, הייתה מחלוצות האינטרנט בשנות ה־90 של המאה הקודמת. היא הוקמה ב־1995 כמעין מדריך לאתרים, והונפקה ב־1996. בשנות ה־2000 היא נהנתה מהשקעה מוצלחת בחברת האי־קומרס הסינית עליבאבא, אך התקשתה בתחרות מול גוגל. ב־2016 נמכרה יאהו לוורייזון ב־4.5 מיליארד דולר, ולפני כשנה וחצי ורייזון מכרה אותה לחברת ההשקעות אפולו ב־5 מיליארד דולר.

בעת הדיווח על חתימת ההסכם בין החברות אמר סינגולדה כי העסקה היא כמו כל שיתוף פעולה רגיל של טאבולה, אך עם עוד שני ממדים: הראשון הוא העובדה שהמפרסמים ביאהו יוכלו לקנות בבת אחת את כל סוגי הפרסומות באתר (וידאו, דיספליי וכדומה) וגם את כל הפבלישרים שכבר עובדים עם טאבולה. השני הוא שבזכות הגודל של שתי החברות, והעובדה שהן מגיעות למאות מיליוני משתמשים, הן יוכלו לעבוד על פרסום קונטקסטואלי - שמופיע על בסיס התוכן שבאתר. הוא הוסיף כי שני הצדדים יעמיקו בהמשך את שיתוף הפעולה.

עם השלמת העסקה אמר סינגולדה כי "זו רק נקודת הפתיחה". לדבריו, "אנחנו נרגשים לצאת לדרך עם יאהו באופן רשמי. זה רגע מכריע במשימה שלנו להיות חברה גדולה עוד יותר שפועלת ברשת הפתוחה, מול הגנים הסגורים, באמצעות ערוצים קונטקסטואלים עצומים, 500 מיליון משתמשים יומיים של טאבולה ו־900 מיליון משתמשים חודשיים של יאהו". הוא הוסיף כי הוא בטוח שהשותפים של טאבולה ברחבי העולם, פבלישרים (אתרי תוכן) ומפרסמים, ירגישו את ההשפעה החיובית של השותפות - גם ברווחים וגם בקהל קוראים יותר איכותי ובעל רמת מעורבות גבוהה יותר.

 

טאבולה תידרש לדיווחים מפורטים יותר

טאבולה הפכה לחברה ציבורית כשבתקופת השיא של טרנד ה־SPAC היא מוזגה לחברת ה־SPAC הראשונה של ION (בהובלת יונתן קולבר וגלעד שני) לפי שווי של 2.6 מיליארד דולר.

עם זאת, בדומה לרוב חברות הטכנולוגיה שמוזגו ל־SPAC, היא איבדה חלק ניכר משווייה עד לשפל של 408 מיליון דולר בנובמבר האחרון. הדיווח על ההסכם עם יאהו הקפיץ את מניית טאבולה ביותר מפי 2 מרמות השפל והיא נסחרת לפי שווי לפי 861 מיליון דולר - ירידה של 67% מאז החל המסחר במניה.

אגב, בעקבות העסקה עם יאהו, השתנה גם אופן הדיווח של טאבולה כחברה ציבורית. אם קודם לכן היא דיווחה ל־SEC (רשות ניירות הערך של ארה"ב) כחברה זרה (ישראלית), כעת היא נחשבת לחברה מקומית הנדרשת לדיווחים מפורטים ותכופים יותר.