יחסי השנאה-אהבה בין השוק לפד עלולים להכניס את המשקיעים ללופ

השווקים פתחו את השנה בדהרה, מתוך הנחה שהעלאות הריבית קרובות לסיומן, ואז הם נתקעו פתאום • "כשהפד ניצי והאינפלציה יורדת, שוק המניות עולה", אומרים בשוק, "ואז האינפלציה שוב מרימה ראש, והפד מחשב מסלול מחדש" • מה יכול להוציא את המשקיעים מהמעגליות?

כשהמשקיעים וג'רום פאוול ביחסים של אוהב–אויב / צילום: Associated Press, Seth Wenig
כשהמשקיעים וג'רום פאוול ביחסים של אוהב–אויב / צילום: Associated Press, Seth Wenig

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור שבועי של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב"

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

בשבועיים הראשונים של 2023 השווקים הפיננסיים חגגו כאילו ראש השנה האזרחית מעולם לא הסתיים. כל מסר מהפדרל ריזרב שימשיך להעלות ריביות עד שהאינפלציה תמוגר התקבל בקרב הסוחרים כסימן נוסף לכך שהרע ביותר כבר מאחורינו.

הרווח קוצץ ביותר מחצי: ברק רוזן ואסי טוכמאייר נפרדים מאלפרד אקירוב
גוגל מציגה: פיטורים מכוערים אפילו בסטנדרטים של ארה"ב

השבוע, כל זה השתנה. לאחר שהמניות הגיעו לשיא ב-13 בינואר, הן נתקעו, מדד S&P 500 ירד ב-3% כמעט בשלושה ימים, והרבה מהמניות הלוהטות ביותר של ינואר ספגו הפסדים קשים.

 

בתחילת 2023, העדר של השוק החליט באופן קיבוצי שהפד יהיה חייב לסגת מהעלאות הריבית בהמשך השנה. בן רגע, המפסידות הגדולות ביותר של 2021 המריאו.

קרן הסל ARK Innovation, שמנהלתה קת'י ווד חובבת מניות טכנולוגיה הנסחרות בפרמיה ענקית לעומת הממוצע בשוק, כבר עלתה השנה יותר מ-18%. חברת התוכנה MicroStrategy, שהימרה בגדול על הביטקוין, עלתה ב-67%.

"רווחים של שנה שלמה בתוך שבועיים"

"הכנסנו רווחים של שנה שלמה לתוך שבועיים", אמרה קייטי ניקסון, מנהלת השקעות ראשית במחלקת ניהול הון ב-Northern Trust Corp.

בימים האחרונים, הרבה מהרווחים האלה נמחקו בשינוי סנטימנט מהיר. בנקים גדולים הניחו בצד מיליארדי דולרים של עתודות להגנה מפני מיתון אפשרי, ודוח הממשלה האחרון הראה שהמכירות הקמעוניות מקרטעות. כששוק העבודה נותר צפוף, הפד לא צפוי לסטות בקרוב מהמאמץ לחנוק את האינפלציה.

פקידי פדרל ריזרב בכירים אמרו שוב ושוב שהם צופים להעלות את הריבית לרמה של 5% לפחות השנה.

לסוחרים מאוד חשוב כמה דרסטיים יהיו צעדי הפד. העלאה לסביבות 6% תרסק פעם נוספת את הנכסים הספקולטיביים. ושינויים מהירים בסנטימנט עלולים להיות נפיצים בסביבה כזו.

לאחר שהאמונה של הפדרל ריזרב שהאינפלציה תהיה "חולפת" התבררה כשגויה מאוד, הבנק המרכזי נסוג מביסוס המדיניות המוניטרית על התחזיות שלו.

אבל הבנק לא מקבל החלטות בחלל ריק. נוסף על ניחוש העתיד, הפד, בהובלת יושב הראש ג'רום פאוול, מסתכל יותר מתמיד על נתוני ההווה - ואחד המרכיבים העיקריים בהקשר זה הוא מחירי מניות ואיגרות חוב.

זה יוצר את האפשרות של השפעה מעגלית בלתי רגילה, אומר טורסטן סלוק, כלכלן ראשי ב-Apollo Global Management מניו יורק. "כשהפד ניצי והאינפלציה יורדת", הוא אומר, "אז שוק המניות יעלה, ואז האינפלציה תרד יותר לאט".

עלייה במחירי מניות ואיגרות חוב היא חלק ממה שהפד מכנה הקלה בתנאים הפיננסיים. רווחים מהירים ממלאים את כיסי המשקיעים ועוזרים להציף את הכלכלה בכסף, ובכך אולי להניע את האינפלציה מחדש.

"אם התנאים הפיננסיים יחלו להיות קלים יותר, אז הפד יאמר 'לא, לא, לא, זה לא מה שאנחנו רוצים, אנחנו רוצים שהאינפלציה תרד בחזרה ל-2%'", אומר סלוק. "זו הסיבה שהם ימשיכו להיות ניציים" עד שהאינפלציה לבסוף תיחנק.

בינתיים, כל זינוק חד במחירי המניות עלול לגרום לבכירי הפד לאיים באופן גלוי להעלות את הריביות מעלה באופן לא צפוי - ובכך להוריד את מחירי המניות בחזרה.

תנודתיות כזו תמיד נוטה להפעיל את מכונות התעמולה בוול סטריט, שכנראה ייעצו למשקיעים לעשות משהו, כל דבר, על מנת להימנע מכל הסערות האלה.

הריבית עדיין נמוכה בהסתכלות היסטורית

אבל אם אתם משקיעים בחשיבה לטווח ארוך, ראוי להיות ספקנים לגבי כל האמירות שלפיהן עכשיו הזמן הנכון לעשות שינויים גדולים בתיק ההשקעות.

זכרו שעל אף העליות החדות בשיעורי הריבית הם עדיין מתונים בהסתכלות היסטורית - וימשיכו להיות כאלה, אלא אם הפד יעלה את הריביות הרבה יותר ממה שכל אחד מצפה.

איגרות החוב מציעות הכנסה הרבה יותר גבוהה ממה שעשו רק לפני שנה, כך שהן אמורות להיות מסוגלות לספק חיזוק גם לתיקי השקעות שמרניים. אג"ח מוגנות אינפלציה הן עדיין יותר אטרקטיביות ממה שהיו כבר יותר מעשור, ומאפשרות למשקיעים להבטיח זרם הכנסה המוגן מהעלייה ביוקר המחיה.

המניות האמריקאיות אינן זולות, ומדד S&P 500 נמכר תמורת פי 18 כמעט ממה שאנליסטים צופים שירוויחו החברות בו בשנה הקרובה. זה כמעט בדיוק הממוצע שלו ברבע המאה האחרונה, על פי Bianco Research - אבל הרבה מעל הרמות שאליהן הוא נוטה לרדת בזמני מיתון.

המניות הבינלאומיות עוקפות השנה בינתיים את ביצועי המניות האמריקאיות, ועדיין "רמות השווי הרבה יותר נמוכות, בעיקר באירופה", אמרה ניקסון מ-Northern Trust. "יש להן עוד דרך ארוכה לעשות עד שידביקו את ארה"ב".

הימנעות מצעדים נמהרים והטיה סבלנית לכיוון נכסים אטרקטיביים הן תמיד המפתחות להישרדות עבור משקיעים לטווח ארוך. השנה, פעולות אלה חשובות יותר מתמיד.