הטייס לשעבר שהקים עסק לצילום באמצעות רחפנים: "החוק מקשה לבצע את העבודה ולהתפרנס בכבוד"

נתן בנג'ו, בן 33 ממושב יגל • מייסד ובעלים של חברת "ג'ימיני רחפנים" • "אני רוצה להיות ידוע בתור מי שמסוגל לייצר מודל מדויק של כל שטח, לרבות שטחים מורכבים. אני מאמין שאני יכול להפוך כל תמונה וחלל מציאותי למודל דיגיטלי ושימושי" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

נתן בנג'ו, מייסד ובעלים של חברת ''ג'ימיני רחפנים'' / צילום: קרן נתן
נתן בנג'ו, מייסד ובעלים של חברת ''ג'ימיני רחפנים'' / צילום: קרן נתן

עד לפני משבר הקורונה חי נתן בנג'ו, טייס בעצמו, בצרפת - והתפרנס כיועץ בתחום מכונאות המטוסים. בשנת 2019 עלה לישראל, ונטש את עיסוקו הקודם. "שעליתי לארץ חוויתי קשיי שפה ולא יכולתי לעסוק בייעוץ", סיפר בנג'ו. "חיפשתי עבודה זמן רב וכבר התייאשתי. בחרתי לעסוק בתחום הרחפנים וחיפשתי להעניק ללקוחות ערך מוסף שיבדל את העסק שלי מהמתחרים. לבסוף בחרתי בתחום של צילום אווירי תעשייתי. עבדתי על המוצר יום ולילה, בלי משכורת, ופעמים רבות הייתי קרוב להרים ידיים".

כעולה חדש, התקשה בנג'ו להשיג סיוע מהבנקים כיוון שלא עמד בקריטריונים השונים. "הייתי זקוק ל־100 אלף שקל כדי לקנות את הציוד ועבדתי כשליח פיצה כדי להשיג את הסכום. אמנם היה בידי רישיון טייס פרטי, אבל לא היה לי תואר, מה שדרוש בארץ. מה גם שהמקצוע לא מוכר לבנקים, והם לא רצו לקחת סיכון".

התפנית בסיפורו של בנג'ו חלה כשביקש הלוואה מקרן נתן, קרן פילנתרופית המאפשרת מתן הלוואה ללא ריבית או הצמדה למי שפותח לראשונה עסק בחייו ויש לו הכשרה בתחום, כשהסכום המקסימלי להלוואה הוא 240 אלף שקל. "בניגוד לבנקים, בקרן נתן שפטו אותי בהתאם לרעיון שלי", הוא אמר. "מה שיפה זה שהם היו מוכנים לקחת את הסיכון". ההלוואה איפשרה לנתן להמשיך לעסוק בפיתוח העסק, לרכוש את הציוד הדרוש לו, ולבנות אתר ייעודי שדרכו הוא מנהל את הקשר עם הלקוחות.

אולם, גם לאחר שקיבל את הסיוע, הקשיים לא נגמרו. בנג'ו מסביר כי הרגולציה בתחום מקשה עליו: "לא קל לקבל רישיון להטסת רחפן. כדי לעבור את המבחנים התיאורטיים והמעשיים, קיימת דרישה לדעת כמות חומר רבה, בעוד שלטעמי חלק ניכר ממנה מסובך וכלל לא רלוונטי להטסת רחפן. כמו כן, החוק מקשה עלינו לבצע את עבודתנו ולהתפרנס בכבוד. קיים חוק ברזל שנקרא 'מטר למטר', משמעו שאם אני רוצה להטיס רחפן בגובה עשרה מטרים למשל, אני מוכרח שלא יהיה אף אדם ברדיוס עשרה מטרים מסביבי. תיאורטית מותר לעבוד, אבל בפועל כמעט תמיד יש צורך לקבל אישור מיוחד שמתקבל רק כעבור מספר ימים מיום הבקשה".

היום לנתן יש חברה המספקת שירותי צילום אווירי תעשייתי, מדידה, מידול תלת ממד סולארי ומיפוי. התמונות מסייעות לתהליך יצירת דגם המשמש עזר לאדריכלים בפרוייקטים השונים. "על בסיס הדגם שאני מעצב, האדריכל מסרטט את הפרויקט. בעבר היה צורך במודד שיעלה על הגג וימדוד. המודל שלי מאפשר לאדריכל לקבל את התוצר תוך מספר ימים במקום מספר שבועות. כך הוא חוסך לפחות 60% מהעלויות.

"אני רוצה להיות ידוע בתור מי שמסוגל לייצר מודל מדויק של כל שטח, לרבות שטחים מורכבים. אני מאמין שאני יכול להפוך כל תמונה וחלל מציאותי למודל דיגיטלי ושימושי".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il