מניית מיקרוסופט קפצה לאחר פרסום הדוחות ואז הגיעה שיחת המשקיעים

ענקית התוכנה הצליחה להכות את תחזיות הרווח של האנליסטים בדוחותיה, אך תחזית פושרת להכנסות לצד אזהרה של סמנכ"לית הכספים הוציאו את הרוח ממפרשי המניה • בשיחה עם המשקיעים, המנכ"ל סאטיה נאדלה ציין גם: "החברה רואה פוטנציאל רב ב-ChatGPT, הצ'אט בוט מבוסס הבינה המלאכותית"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan
סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

ענקית התוכנה מיקרוסופט  עקפה את תחזיות הרווח של האנליסטים בדוחות הרבעוניים שלה, והמניה הגיבה בעלייה של כ-4% במסחר המאוחר, אך במהלך שיחת הוועידה של המנכ"ל עם המשקיעים, היא עברה לירידה קלה של כ-1% ועם פתיחת המסחר היום (ד') עברה לירידות של כ-4%. הסיבה לכך היו התחזיות הפושרות של החברה להכנסות העתדיות. בענקית התוכנה צופים הכנסות של כ-51 מיליארד דולר ברבעון הנוכחי, עלייה של 3% בלבד לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה.

מניות השבבים קופצות בוול סטריט: "התיקון בתעשייה מתחיל עכשיו" 
ברקע הפיטורים: גוגל דוחה את הכניסה ל־11 קומות משרדים חדשים בתל אביב | בלעדי

עוד אזהרה של מיקרוסופט שיכולה להסביר את שינוי הכיוון במניה היא סמנכ"לית הכספים של מיקרוסופט, איימי הוד, שהזהירה כי הצמיחה בעסקי הענן של החברה, Azure, בהאטה לקראת סוף השנה, ותאט עוד יותר בחודשים הקרובים. "אנחנו רואים שלקוחות נוקטים בזהירות בסביבה הזו וראינו את התוצאות נחלשות עד דצמבר", אמרה הוד. נזכיר כי מיקרוסופט היא בין החברות המובילות בשירותי מחשבון הענן ושצמחו הכי הרבה במהלך תקופת הקורונה. החברה דיווחה מספר רבעונים ברציפונים על גידול של יותר מ-50% במכירות משנה לשנה.

 

מיקרוסופט נסחרת בנאסד"ק לפי שווי שוק של 1.8 טריליון דולר, לאחר ירידה של כ-15% במחיר המניה שלה במהלך השנה האחרונה.

צמיחה צנועה בהכנסות

שנת הכספים של מיקרוסופט מתחילה בחודש יולי כך שהדוחות שפורסמו השבוע היו לסיכום הרבעון השני והמחצית הראשונה. ההכנסות הרבעוניות של מיקרוסופט הסתכמו ב-52.7 מיליארד דולר, עלייה של 2% בהשוואה לרבעון המקביל. חלוקת ההכנסות מצביעה על שחיקה במכירות המוצרים לצד עלייה בהכנסות משירותים ואחרים. ההכנסות ממוצרים היו 16.5 מיליארד דולר, ירידה של 20.5%, וההכנסות משירותים צמחו ב-17.1% ל-36.2 מיליארד דולר. ברמת המחצית, ההכנסות ממוצרים ירדו ב-13.8%, ההכנסות משירותים צמחו ב-18.4%, וסך ההכנסות הסתכם בכ-103 מיליארד דולר, גידול של 6%.

בחלוקה לקווי פעילות, תחום הפרודוקטיביות והתהליכים העסקיים הניב כשליש מהכנסות הרבעון, תחום הענן - כ-41% והיתר הגיע ממחשוב. שני התחומים הראשונים צמחו והשלישי ירד ביחס לרבעון המקביל.

לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), הרבעון הסתיים עם ירידה של 12.5% ברווח הנקי ל-16.4 מיליארד דולר, וברמת המחצית הרווח ירד ב-13.5% ל-34 מיליארד דולר. הרווח הנקי הרבעוני המתואם (Non-GAAP) היה 17.4 מיליארד דולר, שהם 2.32 דולר למניה, מעט מעל תחזיות השוק וגבוה מטווח התחזית שהחברה מסרה בעצמה. במהלך המחצית מיקרוסופט ייצרה 34.4 מיליארד דולר מפעילות שוטפת.

במצגת שפרסמה החברה עם פרסום הדוחות היא ציינה כי במהלך הרבעון שהסתיים היא רכשה מניות של עצמה ב-4.6 מיליארד דולר וחילקה דיבידנד בסך 5.1 מיליארד דולר, ובמקביל ההוצאות ההוניות שלה הסתכמו ב-6.8 מיליארד דולר.

צפי להמשך האטה בפלטפורמת הענן

בשיחת הוועידה שערכה מיקרוסופט לאחר פרסום הדוחות, היא כאמור העריכה כי הכנסותיה ברבעון השלישי יהיו 50.5-51.5 מיליארד דולר, סכום נמוך ביחס לתחזיות האנליסטים שציפו ל-52 מיליארד דולר.

בשיחה ציין המנכ"ל נאדלה כי מיקרוסופט תשקיע רבות בתחום ה-AI (בינה מלאכותית). החברה רואה פוטנציאל רב בחברת OpenAI (שבה מיקרוסופט מושקעת) ובפרט ב-ChatGPT, הצ'אט בוט מבוסס הבינה המלאכותית שפיתחה OpenAI. טכנולוגיה זו צפויה להשתלב גם במוצרי הענן של מיקרוסופט.

עוד ציינו בכירי החברה בשיחת הוועידה כי בחודש דצמבר נרשמה חולשה בעסקיה, כולל בצמיחה של שירותי הענן של Azure, פלטפורמת הענן של מיקרוסופט. ההאטה בצמיחה ב-Azure צפויה להמשיך גם במהלך הרבעון הנוכחי.

לאחרונה הודיעה מיקרוסופט על מהלך פיטורים גדול במיוחד, במסגרתו היא תיפרד מ-10,000 עובדים ברחבי העולם - קרוב ל-5% ממצבת כוח-האדם שלה. בישראל מעסיקה החברה כ-2,700 עובדים בארבעה מרכזים: בהרצליה, בחיפה, בנצרת ובתל אביב. "לאחר שראינו את הלקוחות שלנו מאיצים את הקניות שלהם במהלך הקורונה, כעת אנו רואים אותם מייעלים את ההוצאות בתחום הדיגיטל", הסביר נאדלה את המהלך.

ואכן, נתוני הדוחות של מיקרוסופט מצביעים על ירידה בשיעורי הצמיחה שלה בפרמטרים רבים. כך למשל מוצרי אופיס 365 צמחו ברבעון השני ב-12%, לעומת צמיחה של 16% ברבעון המקביל; והצמיחה בהכנסות לינקדאין, שהייתה 37%, ירדה ל-10%.

לפי נתוני "וול סטריט ג'ורנל", 53 אנליסטים מסקרים את מניית מיקרוסופט, רובם המכריע - 48 - ממליצים על המניה בהמלצות חיוביות ("קנייה" או "תשואת יתר"), ארבעה ממליצים עליה "החזק", ואחד ממליץ על "מכירה".

מאמצים לרכישת חברת אקטיוויז'ן בליזארד

נזכיר כי מיקרוסופט הודיעה בחודש ינואר אשתקד על התוכניות שלה לרכוש את חברת המשחקים אקטיוויז'ן בליזארד, שפיתחה את המשחקים Candy Crush, Call of Duty ו-Warcraft, תמורת 68.7 מיליארד דולר - הרכישה הגדולה ביותר בשוק. עסקה זו נכנסה לבדיקות וחקירות של רגולטורים ברחבי העולם וטרם יצאה לפועל, בעוד שגם המתחרות ניסו להערים קשיים במקביל.

בחודש דצמבר האחרון, נציבות הסחר הפדרלית (FTC) הגישה תביעת הגבלים עסקיים נגד הרכישה. המהלך שנקטו ב-FTC צפוי להעמיד את מיקרוסופט בפני מכשולים משמעותיים להשלמת העסקה, ואולי אפילו להוביל לביטולה. לצד הרגולטור האמריקאי, גם בבריטניה ובאיחוד האירופי בוחנים את העסקה מקרוב. העסקה מתוכננת להיחתם עד יוני 2023 וכפופה לבדיקות הרגולציה ואישור בעלי המניות של אקטיוויז'ן בליזארד. אם מיקרוסופט תצליח להשלימה, היא תהפוך לחברת המשחקים השלישית בגודלה בעולם בהכנסות, אחרי טנסנט וסוני.