הדוח שהקפיץ את המניות של חברות השבבים: האם השוק בדרך לתיקון?

לאור זינוק בשיעור דו-ספרתי במניות השבבים המובילות מתחילת השנה, בנק ההשקעות ברקליס מספק אופטימיות לשוק שנחבט אשתקד: "חיוביים יותר לגבי חברות החשופות למרכזי נתונים, מחשבים ומכשירים ניידים" • אופנהיימר: "מניות הענף מקדימות מצב המאקרו"

אנבידיה / צילום: Shutterstock, Michael Vi
אנבידיה / צילום: Shutterstock, Michael Vi

בעוד ש־2022 הייתה שנה מאכזבת למשקיעים במניות יצרניות השבבים, מתחילת 2023 הללו רושמות עליות חדות, שעקפו בשיעור ניכר את המדדים המובילים של וול סטריט. כך למשל מניית אנבידיה זינקה ב־31%, מניית AMD רשמה גם היא קפיצה משמעותית של כ־18%, ואינטל טיפסה ב־14.5% כאשר עיקר העליות התרחשו השבוע.

ברקע הפיטורים: גוגל דוחה את הכניסה ל־11 קומות משרדים חדשים בתל אביב | בלעדי
מחיר הסיוע לאוקראינה: תעשיית הנשק האמריקאית אינה מוכנה לעימות נגד סין 

נראה כי סיבה מרכזית לכך היא סקירה חיובית של אנליסטים בבנק ההשקעות ברקליס על מניות סקטור השבבים המיועדים לתעשיות האלקטרוניקה (מכשירים סלולריים, מחשבים ועוד). בברקליס צופים שהסקטור לא יחזור לשפל שבו היה לפני כמה חודשים, ובין היתר מעניק האנליסט בליין קרטיס המלצה שורית למנייתה של מפתחת השבבים AMD, על בסיס הנחה כי היא תצליח להגדיל את נתח השוק שלה על חשבון אינטל.

בין הסיבות לכך מזכירים בברקליס את התשתית הטכנולוגית: ל־AMD אין מפעל ייצור והיא משתמשת במפעל חיצוני, בעוד שאינטל משתמשת במפעלים שלה שבהם הטכנולוגיה פחות מתקדמת.

המודל העסקי של AMD - שבו היא רק מתכננת את השבב ואילו הייצור מבוצע על ידי TSMC, מוכיח את עצמו כיום הרבה יותר מהמודל המשולב של אינטל למשל, המפתחת ומייצרת את השבבים בעצמה. האנליסטים מציינים כי אינטל  מנסה לצמצם את הפער, אבל זה ייקח כמה שנים, ובכל מקרה בזמן הקרוב אינטל אמורה להתחיל להטמיע שבבים המיוצרים על ידי TSMC הטייוואנית.

קרטיס העלה גם את מחיר היעד של מניית אנבידיה  ל־250 דולר מ־170 דולר, גבוה בכ־30% ממחיר המניה בוול סטריט. הסיבה לכך נעוצה בשל הזדמנויות חזקות בתחום הבינה המלאכותית (AI). לדבריו, אנבידיה עדיין מובילה בשוקי ה־GPU (מעבדים גרפיים) וה־AI, ו"אנחנו חיוביים יותר לגבי חברות עם חשיפות למרכזי נתונים, מחשבים ומכשירים ניידים". קרטיס מציין גם את חידוש הפעילות המלאה בסין כדבר שעשוי להועיל לתעשיית השבבים במחצית השנייה של 2023. בברקליס מציינים כי התיקון בתעשיית השבבים מתחיל רק עכשיו.

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר, מסביר לגלובס כי ענף שבבי הזיכרון הוא תנודתי מאוד ביחס לסקטור כולו. "בסגמנט זה הייתה עלייה חדה בתקופת הקורונה, לנוכח גידול במכירות של מכשירים, סלולריים ומוצרי אלקטרוניקה. זה כמובן דחף גם את ההשקעות בתחום". אז הגיעה 2022, ו"המגמה התהפכה. ראינו אחרי הקורונה לחץ כלכלי, ירידות בביקושים וכדומה. גם המכירות בסלולר ובמחשבים האישיים ירדו בשיעור דו-ספרתי". מה שהוביל לכך שהמניות בסקטור השבבים ירדו.

 

"אינדיקציה למצב הכלכלה"

מה שמעניין לדברי וסצ'ונוק הוא שמניות השבבים מאוד קשורות לתנאים המאקרו כלכליים. "מניות השבבים מקדימות את מצב המאקרו", לדבריו. "וכשאנו רואים שהמניות יורדות, אפשר להעריך כי תנאי המאקרו ייחלשו. כלומר מניות השבבים הן אינדיקציה מוקדמת להרעה או להטבה במצב השווקים". הוא מייחס את הסיבות לעלייה במניות כעת לפתיחתה מחדש של סין עם יציאתה מנוהלי הקורונה המחמירים.

יצרניות שבבים כמו AMD ואנבידיה צפויות גם ליהנות מהשקעות של ענקית הטכנולוגיה מטא (לשעבר פייסבוק), שמזרימה מיליארדי דולרים לבניית המטא־וורס, העולמות הווירטואליים המתפתחים. אנבידיה גם נמצאת במרכז התחום החם בוול סטריט המוכר כטירוף ה־ChatGPT (בוט השיחה), לנוכח שליטתה בשוק השבבים הגרפיים, שבעזרתם משתמשים כדי לבצע את העיבוד למשימות המחשוב המורכבות של בינה מלאכותית יוצרת.

שחר כרמי, אנליסט טכנולוגיה בכיר בפסגות, אמר לגלובס כי "בשעה שכל העולם מחכה למיתון המתרגש על ארה"ב, ואולי על העולם כולו, הגיע בתחילת ינואר מהלך אגרסיבי מאוד של עליות בשוקי המניות, שבו בלט במיוחד סקטור השבבים. זה הפתיע לנוכח הקונצנזוס השלילי בשווקים, שצפו ירידות בתחילת השנה ובהמשך התאוששות כלכלית שתביא לשיפור במחירי מניות השבבים במחצית השנייה. בפועל, קורה ההפך". 

שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק בירן
 שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק בירן

לדברי כרמי, הענף סבל לא מעט בשנה שעברה, כשמדד ה־SOX (העוקב אחר סקטור השבבים) ירד בכ־35%, הביקושים התכווצו, הקורונה והסגרים בסין השפיעו לרעה, ובהמשך השנה החלה גם להיחלש הצמיחה בתחום הדאטה־סנטרס. והנה כעת ניכרת מגמה מנוגדת, כשמניות השבבים שינו כיוון ומדד ה־SOX זינק בכ־13% תוך חודש אחד.

"הסברים אפשריים לכך כוללים את יציאת סין מהסגרים, את האפשרות ל'נחיתה רכה' בכלכלת ארה"ב לנוכח הירידה באינפלציה, ואת הביקוש הגובר ליישומי AI, כפועל יוצא מהזינוק המרשים בשימוש ב־ChatGPT", מפרט כרמי.

"השפעות מיתון לא מתומחרות במניות הענף"

לפי דוח של חברת המחקר גרטנר מהשבוע שעבר, ההכנסות של יצרניות שבבים ברחבי העולם בשנת 2022 צמחו ב־1.1% לסך של 601 מיליארד דולר - עלייה מ־595 מיליארד דולר ב־2021. שוק שבבי הזיכרון, שהיווה כ־25% ממכירות השבבים אשתקד, הציג את הביצועים הגרועים ביותר (ירידה של 10%) בסקטור, כשהאתגרים והבעיות ממשיכים גם לשנת 2023.

לפי הדוח, באמצע 2022, שוק שבבי הזיכרון כבר הראה סימנים לקריסה משמעותית בביקוש, מה שגרם ליצרני OEM של ציוד אלקטרוני להתחיל לרוקן את מלאי השבבים שהחזיקו, בציפייה לביקוש גבוה יותר. התנאים הללו החמירו עד שרוב יצרניות שבבי הזיכרון הכריזו על הפחתה בהוצאות ההון לשנת 2023, וחלקן חתכו את הייצור כדי להגיע לרמות מלאי נורמליות ולהחזיר את השווקים לאיזון.

ומה התחזיות להמשך? לדברי כרמי "אנחנו עדיין מעריכים שארה"ב בדרך למיתון, והחולשה בביצועים תתחיל להתברר בדוחות הרבעון הקרוב והבא. בעבר, בעת מיתון, ענף השבבים ספג קיטון לא מבוטל בהכנסות ובמיוחד ברווח, ואנו חוששים שהדבר אינו מתומחר כעת במניות הענף, במיוחד לא לאחר העלייה של ינואר".

וסצ'ונוק מאופנהיימר מוסיף כי "אנחנו לא יודעים מה יהיה עומק המיתון בארה"ב, זה מאוד תלוי בריבית. אבל אפשר לראות שמדד ה־S&P 500 משתפר בחודשים האחרונים, רמז לכך שיהיה יותר טוב בהמשך. אם מצב הכלכלה יהיה טוב יותר ממה שמשקיעים חשבו, בשילוב עם ירידה במלאים בשרשרת הערך של השבבים, אנחנו אמורים לראות את מניות השבבים חוזרות לככב".