שיקום שוק המניות ב-2023 תלוי במהירות שבה האינפלציה תרד בשנה הקרובה

הפתיחה הטובה של 2023 בשוקי המניות והאג"ח מתבססת על תקוות המשקיעים להצטננות מהירה של עליות המחירים • כמה מהירה? כמו במיתון של 2008 או אחרי העלאות הריבית של סוף שנות ה-70 בארה"ב • האם הציפיות האלו ריאליות, ומה עלול להיות המחיר אם הן יתגשמו

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Seth Wenig
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Seth Wenig

מאחורי הפתיחה הטובה של השנה בשווקים מצוי הימור נרחב שהאינפלציה תרשום בקרוב ירידה אחת בדורה.

מניית מיקרוסופט קפצה לאחר פרסום הדוחות ואז הגיעה שיחת המשקיעים
הדוח שהקפיץ את המניות של חברות השבבים: האם השוק בדרך לתיקון?  

מדדים מבוססי שוק מראים שהציפיות הן כי הקצב השנתי של האינפלציה ייפול בחודשים הקרובים בערך באותה מהירות שבה נפל במהלך המיתון ששרר לאחר המשבר הפיננסי של 2008 - או כאשר יו"ר הפדרל ריזרב פול וולקר השתמש בסוף שנות ה-70 בריבית בשיעור דו-ספרתי כדי למחוץ את האינפלציה הדוהרת.

תקוות לחזרה מהירה לאינפלציה של 2% עודדו הימורים על כך שהפד יעצור ואפילו יהפוך כיוון בהעלאות הריבית השנה. העלאות ריבית פגעו במניות ובאיגרות החוב ב־2022, והפוגה אפשרית גרמה לשני סוגי ניירות הערך לעלות בינואר. הראלי התפשט לכמה מהנכסים המסוכנים יותר שהסבו למשקיעים את הפגיעה הקשה ביותר בשנה שעברה, כמו הביטקוין וקרן הסל ARK Innovation, הידועה בהתמקדותה בחברות צמיחה בתחום הטכנולוגיה.

 

העליות במניות נמשכו ביום שני השבוע, כשמדד S&P 500 עלה ב-1.2%, בהובלת עליות במגזר הטכנולוגיה. מדד נאסד"ק מוטה הטכנולוגיה עלה ב-2%, וזה חיזק את התאוששות המניות שסבלו הכי הרבה כשהריביות עלו בשנה שעברה.

אבל אסטרטגים רבים בוול סטריט מזהירים שיהיה קשה להביא את האינפלציה הגבוהה לסיום ללא כאב. אפיזודות קודמות של אינפלציה רומזות שהיא לעיתים רחוקות יורדת במהירות שהשווקים כעת חוזים שתרד ללא מיתון משמעותי.

בינתיים השווקים שומרים על יציבות

נתונים כלכליים שפורסמו בשבוע שעבר הראו סימנים של היחלשות ביקוש הצרכנים. יותר חברות מפטרות עובדים ומצמצמות את הערכות הרווחים שלהן. אבל בינתיים, הפתיחה מחדש של כלכלת סין, ושוק התעסוקה ההדוק עדיין, מוסיפים שניהם לחצים אינפלציוניים שעלולים לגרום לפד להעלות ריביות מעל הרמות שאותן צופים כיום.

הימנעות מנסיגה משמעותית בזמן שהאינפלציה יורדת במהירות תצריך "תסריט זהבה ושלושת הדובים" כלכלי, אמרה ליז אן סונדרס, אסטרטגית השקעות ראשית בצ'רלס שוואב. "פחות או יותר הכול יצטרך להיות בדיוק במידה המדויקת", אמרה.

לעת עתה, השווקים נותרים יציבים יחסית. למרות שה-S&P 500 התנדנד בשבוע שעבר, בינתיים הוא עלה ב-2023 (נכון לנעילה ביום ב') ב-4.7%. גם באיגרות החוב היה ראלי. תשואות אג"ח ארה"ב ושוקי הנגזרים משקפים שניהם הימורים על כך שמדד המחירים לצרכן יעלה ב-2% בערך עד ינואר הבא.

נכון לנעילת המסחר ביום שני השבוע, אג"ח האוצר לפדיון בינואר 2024 נתנו תשואה של כ-4.7%, בזמן שאג"ח משרד האוצר המוגנות בפני אינפלציה המבשילות באותו חודש נתנו תשואה של כ-2.7%, על פי Tradeweb. ההפרש בין הנתונים האלה, המכונה break-even inflation rate (שיעור איזון אינפלציוני), מראה שאנשים הסוחרים באג"ח משרד האוצר מהמרים שמדד המחירים לצרכן יעלה בכ-2% ב-12 החודשים הקרובים.

הימורים על חוזים מסוג CPI swaps, שהם דרך נוספת להמר על שיעורי האינפלציה העתידיים, מראים שהסוחרים צופים אינפלציה של כ-2.2% בשנה הבאה.

הנתונים האלה, אם יתגשמו, ישקפו מהירות היסטורית בירידת האינפלציה.

בחודש יוני, העלייה השנתית במדד המחירים לצרכן הגיעה ל-9.1%, המדד הגבוה ביותר מאז תחילת שנות ה-80. אם האינפלציה תרד ל-2% עד ינואר הבא, ירידה זו, של כ-7% תשתווה כמעט בדיוק לירידה דומה שקרתה בין אוגוסט 2008 ויולי 2009, כשהאינפלציה ירדה למינוס 2.1% מ-5.6% - באמצע מיתון היסטורי.

לפני זה, האינפלציה לא ירדה כל כך מהר ב-20 חודשים מאז מהלך העלאות הריבית של וולקר בתחילת שנות ה-80. האפיזודה הקודמת קרתה כשהכלכלה חזרה לנורמליות לאחר תחילת מלחמת קוריאה.

בוב מישל, מנהל השקעות ראשי במחלקת ניהול הנכסים של ג'יי.פי מורגן, הזהיר שעוד מוקדם להניח שהאינפלציה תמשיך לרדת באופן מסודר בהמשך השנה. אם היא תתחיל לטפס שוב, הפד יכול לחזור להעלאות ריבית, כך הוא חושב. מישל אומר ללקוחותיו להימנע מהשקעות בחוב שרגיש להעלאות ריבית.

"יש הרבה סיבות לכך שהפד יעצור כדי לראות מה קורה, אך יש גם הרבה סיבות שהם יצטרכו להמשיך להעלות ריביות", אמר מישל.

גם מוניקה דיפנד, מנהלת מכון המחקר של חברת ניהול הנכסים Amundi, חוששת שהקונצנזוס לגבי האינפלציה אופטימי מדי. היא צופה שהרמה השנתית לא תרד מתחת ל-4% ב-12 החודשים הבאים. ב-Amundi מייעצים ללקוחות לנקוט גישה זהירה לשוק המניות. "אנחנו לא מאמינים ש-2% הם יעד בר-השגה בעת הזו", אמרה.

מאז 2021, ההימורים של הסוחרים על האינפלציה לשנה קדימה סיפקו באופן עקבי הערכות נמוכות מדי לגבי מהירות עליית המחירים. עליית האינפלציה המפתיעה בשנה שעברה גרמה לפד למהר למתן את המחירים העולים, ועודדו את הבנק המרכזי להעלות ריבית באופן שגרם למדד נאסד"ק לרדת ב-33% ב-2022.

אבל שלושת החודשים האחרונים הביאו אופטימיות מחודשת בנוגע להצטננות האינפלציה, ותחזיות לכך שהפד יפסיק להעלות ריביות כבר במרץ. אינפלציה של 6.5% נרשמה בדצמבר, והייתה הנמוכה ביותר מאז סוף 2021. הפד האט את קצב העלאות הריבית באותו חודש, ורוב הציפיות הן שיעשה כך שוב ב-1 בפברואר.

אפילו הביטקוין רשם בינתיים ראלי ב־2023

ההנחות האופטימיות לגבי המשך הדרך עזרו לנכסים שנפגעו קשה בשנה שעברה להתחיל את 2023 ברגל ימין. קרן הסל ARK Innovation, המהמרת על חברות טכנולוגיה בצמיחה, עלתה השנה ביותר מ-21%. מדד נאסד"ק המשולב, העמוס מניות טכנולוגיה, שירד יותר ממדדים אחרים בשנה שעברה, עוקף אותם כעת. אפילו בביטקוין היה ראלי, לאחר שנה איומה ב-2022, והמטבע עלה השנה בינתיים ב-39% ביחס לדולר.

גם תחומים רדומים יותר התחזקו בעקבות ההנחות שהאינפלציה תסתיים ללא כאב. מניות מגזר בניית הבתים טיפסו מאז אמצע אוקטובר, למרות שאנליסטים בוול סטריט קיצצו את ההערכות לגבי הרווחים העתידיים בתעשייה, כך הבחינה סונדרס משוואב. בשנה שעברה, העלאות הריבית פגעו בשוק הדיור באופן קשה, בגלל שגרמו להתייקרות המשכנתאות.

אנליסטים הצופים שהאינפלציה במדד המחירים לצרכן תצטנן במהירות השנה מצביעים על ירידה גדולה במחירי האנרגיה מאז הקיץ, וכן על הקלה בעליות מחירי המזון וחלק מהסחורות בחודשים האחרונים.

אבל אפילו אם האינפלציה יורדת במהירות שהסוחרים צופים כעת, המניות עלולות בכל מקרה להיתקל בקשיים אם הכלכלה תיכנס למיתון כשהאינפלציה יורדת.

איתות אזהרה אחד קלאסי לקראת מיתון מהבהב כבר מאז הקיץ. במשך חודשים ארוכים, התשואות על אג"ח לטווח קצר של משרד האוצר היו גבוהות מהתשואות על אג"ח ארוכות-טווח, היפוך של המצב הנורמלי וסימן לכך שמשקיעים צופים האטה בצמיחה וקיצוצי ריביות בעתיד.

זה נותן סיבה טובה להטיל ספק בעמידות הראלי הנוכחי בשוק המניות, כך אמר כריס ורונה, מנהל מחקר טכני ומקרו ב-Strategas.

"אנחנו לא יכולים להמליץ באופן עיוור על נכסים בסיכון ארוך-טווח כשעקום התשואה עדיין לא מראה שעברנו לצד השני של הסיפור הזה", אמר ורונה.