מניית טסלה מזנקת והחששות מהתסריט הגרוע ביותר מתפוגגים

יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם פרסמה את דוחותיה לרבעון האחרון של השנה הקודמת ועקפה את תחזיות האנליסטים • מאסק בשיחת משקיעים: "אנו מתכננים להגדיל את הייצור במהירות האפשרית" • המניה ממריאה ב-8% בוול סטריט

טסלה 3 / צילום: Shutterstock
טסלה 3 / צילום: Shutterstock

הדוחות הכספיים לרבעון האחרון של 2022 שפרסמה אתמול (ד’) טסלה  הפתיעו את המשקיעים והאנליסטים. בניגוד לציפיות, טסלה רשמה הכנסות של 24.3 מיליארד דולר ברבעון, בכך עקפה את התחזיות להכנסות של 24.1 מיליארד דולר. הרווח המתואם למניה עמד על 1.19 דולר, גם גבוה מהתחזיות (1.13 דולר למניה). המניה סיימה את שלב המסחר המאוחר אמש בזינוק של 7% ובשעה זו עולה ב-8% במסחר בוול סטריט.

האנליסטים לא נרתעים: טסלה עודנה חברת הרכב החביבה על וול סטריט
טסלה חתכה מחירים, למה היא לא סוחפת אחריה את המתחרות? | פרשנות

מומחים מסבירים כי נראה שהמנכ"ל והמייסד אילון מאסק וצוותו עשו מספיק מבחינת המשקיעים כדי להסיר את החשש מפני התרחיש הגרוע ביותר של המניה בטווח הקרוב. התרחיש הגרוע הזה, אומרים המומחים, יהיה אם המניה תדשדש שוב סביב מחיר השפל השנתי שלה, שירד עד ל-101 דולר.

טסלה טיפסה כאמור ביותר מ-7% לאחר פרסום הדוחות. "הביקושים למניה היו חזקים בהתחשב בהורדות מחיר היעד של טסלה מאז תחילת השנה והדינמיקה שלה מול סין. להערכתנו שיחת המשקיעים הייתה בטון שורי והוצגה בה תחזית מציאותית למסירות רכב בשנת 2023. בשוק צריכים לעכל זאת היטב", כך צייץ אנליסט וודבוש ופרשן טסלה, דן איבס.

"השאלה הנפוצה ביותר שקיבלנו ממשקיעים היא לגבי הביקוש", אמר מאסק במהלך שיחת המשקיעים. "אני רוצה להסיר דאגה מליבכם", אמר, והוסיף כי המכירות בינואר הן בינתיים החזקות ביותר שהחברה ראתה אי פעם. במהלך השיחה החברה הכירה בכך שמחירי המכירה הממוצעים בתחום "במסלול ירידה במשך שנים רבות", ואמרה ש"מחיר סביר" יהיה הכרחי עבור טסלה כדי לצמוח לחברה שמוכרת מיליוני מכוניות מדי שנה.

הורדת המחירים העלתה את הביקושים

בסוף 2022 ובתחילת השנה טסלה הורידה את מחירי המכוניות שלה ברחבי העולם, והרגיזה לקוחות רבים בישראל, בארה"ב ובסין שקנו רק לאחרונה טסלה חדשה במחירים גבוהים יותר, וכעת מתמודדים עם ירידה מיידית במחירי הטסלה המשומשות. עם זאת, נראה כי הורדת המחירים אכן עוררה את הביקוש. בשיחה עם בעלי המניות והאנליסטים אמש, אמר כאמור מאסק כי "עד כה בינואר ראינו את כמות ההזמנות החזקה ביותר אי פעם בהיסטוריה שלנו. כרגע אנחנו רואים הזמנות של כמעט פי שניים מקצב הייצור".

אחד מהמשקיעים שאל את מאסק מדוע ההנחיה של טסלה לייצור הייתה רק 1.8 מיליון מכוניות בשנת 2023, לאחר שהחברה הגבירה את הייצור במפעלים החדשים שלה. מאסק השיב, "אנחנו אומרים 1.8 מיליון כי תמיד נראה שיש איזה דבר מפחיד או כוח עליון שקורה איפשהו על פני כדור הארץ. אנחנו לא שולטים אם יש רעידות אדמה, צונאמי, מלחמות, מגיפות וכו'. אם זו שנה 'חלקה', ללא הפרעה גדולה בשרשרת האספקה ​​או בעיה מסיבית, יש לנו פוטנציאל לייצר 2 מיליון מכוניות השנה. אני חושב שגם לזה יהיה ביקוש".

החברה לא פרסמה תחזיות ייצור חדשות, אך חזרה בשיחת המשקיעים על כך שהיא "מתכננת להגדיל את הייצור במהירות האפשרית בהתאם ליעד קצב הצמיחה השנתי של 50%, שהתחלנו לכוון אליו בתחילת 2021".

בעלי המניות שאלו את מאסק לגבי האופן שבו הוא מתכנן להגן על המותג והמוניטין של טסלה מכל תגובות הנגד הנובעות מהצהרותיו הפוליטיות ומתפקידו החדש כמנכ"ל ובעלי טוויטר, חברת המדיה החברתית שרכש באוקטובר 2022. "יש לי 127 מיליון עוקבים, והמספר הזה ממשיך לגדול במהירות. זה מרמז על כך שאני פופולרי למדי. אולי אני לא פופולרי בקרב אנשים מסוימים, אבל בעבור הרוב המכריע של האנשים, ספירת העוקבים מדברת בעד עצמה", השיב מאסק.