האנליסטים לא נרתעים: טסלה עודנה חברת הרכב החביבה על וול סטריט

כשני שלישים מהאנליסטים העוקבים אחר מניית חברת המכוניות החשמליות שוריים לגביה • הם אינם חוששים מהשערוריות סביב הבעלים אילון מאסק או מהשנה הגרועה שעברה החברה ב–2022

תחנת טעינה לרכב של טסלה / צילום: Associated Press
תחנת טעינה לרכב של טסלה / צילום: Associated Press

אנליסטים בוול סטריט אוהבים את טסלה. ליצרנית המכוניות החשמליות הייתה שנה קשה, בין עיכובי ייצור בסין, מהלומות שספגה לאחר רכישת טוויטר על ידי המנכ"ל אילון מאסק, ומכירת מניות טסלה  במיליארדי דולרים מצידו. המשקיעים נרתעו ממניות החברה, אחרי ש-2022 הייתה השנה הגרועה ביותר עבור טסלה עם ירידה של 65% בשווייה. 

● טסלה חתכה מחירים, למה היא לא סוחפת אחריה את המתחרות?
● טסלה לא לבד: עוד 20 מניות גדולות שרשמו את השנה הגרועה ביותר שלהן

שום דבר מכל זה לא הרתיע אנליסטים העוקבים אחרי החברה. למעשה, 64% מהאנליסטים המכסים את טסלה מחזיקים בהמלצת "קנייה" או "משקל יתר" לגבי המניות של החברה, על פי FactSet. מדובר בשיעור הגבוה ביותר מאז סוף 2014, על פי נתוני חברת הנתונים.

מחיר היעד החציוני למניות החברה עומד על 194 דולר בקרב אנליסטים. מניות טסלה נסגרו קרוב ל־143.75 דולר למניה ביום שני, 26% פחות מההערכה שלהן.

ביום רביעי יוכלו האנליסטים לבחון מקרוב יותר את הביצועים של טסלה בשלושת החודשים האחרונים של 2022, כשהחברה תפרסם את הדוחות שלה לרבעון הרביעי.

השחקנית הדומיננטית בתעשיית הרכב החשמלי

מה עושה את האנליסטים כל כך אופטימיים לגבי סיכויי ההצלחה של טסלה?

התשובה הקצרה היא שרבים מאמינים שטסלה, על אף השערוריות, נותרה השחקנית הדומיננטית ביותר בתעשיית המכוניות החשמליות.

מכירות המכוניות החשמליות זינקו בארה"ב בשנה שעברה, אפילו בזמן שכלל מכירות הרכב בארה"ב ירדו ב-8%, כך על פי חברת מחקר השוק Motor Intelligence. למרות שחברות רכב ותיקות כמו פורד, ג'נרל מוטורס ויונדאי הציגו דגמים חשמליים חדשים משלהן בשנים האחרונות, הן ממשיכות לפגר אחרי טסלה. החברה של מאסק אחראית ל-65% מהמכוניות החשמליות שנמכרו בארה"ב בשנה שעברה בשנה שעברה, כך על פי Motor Intelligence.

"למרות הורדת ההערכות והדיווחים על קיצוצים בייצור, אנחנו עדיין מאמינים שטסלה היא יצרנית המכוניות החשמליות שנמצאת בעמדה הטובה ביותר גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך", כך כתב על החברה בן קאלו, אנליסט מחקר בכיר ב-Baird, בדו"ח מדצמבר.

אנליסטים אחרים חושבים שהמניה ירדה יותר מדי, בהתחשב בפוטנציאל שלה לצמיחה נוספת. מניות טסלה "נמכרות יותר מדי", כתבו האנליסטים דניאל אייבס וג'ון קצינגיריס מ-Wedbush Securities בהודעה מינואר.

הורדות המחיר של המכוניות עשויות לעזור

קיצוצי המחיר לאחרונה במכוניות טסלה עשויים לעזור לביקוש למכוניות שלה בשווקים מרכזיים כמו סין, כתב אייבס בהודעה נפרד. האנליסט, שערך סקר בקרב 500 רוכשי מכוניות חשמליות בסין, אמר שגילה שכמעט 70% מהמגיבים אמרו שהסיכויים גדלו שירכשו טסלה מדגם Y, הודות להוזלת המכוניות. קיצוצי המחיר "היו הצלחה גדולה לחברה", אמר.

עדיין, אפילו מי שמאמינים בדומיננטיות של טסלה בתעשיית המכוניות החשמליות מזהירים שמניותיה עוד לא יצאו מהבוץ.

כמו מניות צמיחה רבות אחרות, טסלה זינקה בזמן המגפה, רק כדי להתרסק בשנה שעברה לאחר שהאצת האינפלציה הכריחה את הפדרל ריזרב להעלות ריביות במהירות.

בשבועות האחרונים, עם זאת, משקיעים קיבלו תקווה חדשה שהפד ישנה כיוון מהעלאות ריבית לקיצוצן עד המחצית השנייה של השנה. תקווה זו הביאה לקאמבק של הרבה מניות צמיחה - כולל מניות טסלה. המניות, שעדיין נמכרות הרבה יותר נמוך מהשיא שלהן ב-2021, עלו השנה ב-17%, בהשוואה לעלייה בגובה 4.7% במדד S&P 500.

משקיעים ספקנים הזהירו שהשוק נמצא בסיכון להיפוך כיוון אם יתברר שהאינפלציה יותר עיקשת ממה שחשבו, והפד ישאיר את המדיניות המוניטרית קשוחה זמן ארוך יותר.

כלכלנים רבים גם מאמינים שארה"ב צפויה להיכנס למיתון מתישהו השנה. עלייה בשיעורי הריבית, בשילוב ירידה בכלכלה, כנראה יפגעו בהוצאות הצרכנים, כך כתבו אנליסטים של Mizuho Securities בהודעה מינואר (הצוות שמר על המלצת "קנייה" למניה בכל מקרה, בציינו כי הוא מאמין שטסלה תמשיך להיות מובילה עולמית בתעשיית המכוניות החשמליות בטווח הארוך).

ישנו גם הסיכון שהשערוריות לגבי הניהול של מאסק בטוויטר ימשיכו להיות משקולת גדולה על מניות טסלה, נכתב בהודעה מדצמבר של אנליסטים ב-Oppenheimer & Co.

האנליסטים, שהורידו את ההמלצה שלהם לטסלה ל"תשואת שוק" מ"תשואת יתר", ציינו פגיעה ממפרסמים ומשתמשים בטוויטר לאחר שמאסק השתלט על פלטפורמת הרשת החברתית.

החוזק הטכנולוגי של החברה אולי "מקבל משקל נגד חזק יותר עקב פרסום שלילי שמוביל לתנודתיות נוספת", הזהירו האנליסטים. הודעות האזהרה האלה לא עשו הרבה להפחתת ההתלהבות בקרב משקיעי טסלה וותיקים.

"אנחנו שוריים לגבי טסלה כפי שהיינו מאז ומעולם", אמרה קת'י ווד, מייסדת קרן ההשקעות ARK Investment Management בסמינר רשת ביום חמישי. טסלה היא ההחזקה השלישית בגודלה בקרן הדגל של ווד, ARK Innovation Fund, המשקיעה בחברות שווד מאמינה שנמצאות בחזית ה"חדשנות משנת השוק" בתעשיות שלהן. היא הוסיפה שלדעתה מניות טסלה עשויות להתייקר פי 5 בחמש השנים הקרובות.

194 דולר: מחיר היעד החציוני שמציבים אנליסטים למניית טסלה

144 דולר: המחיר שבו נסחרת מניית טסלה בבורסה